• so much better

Pojkar får inte leka med dockor?

Vill bara höra om någon kanske vill reflektera eller tycker likadant som jag här:

Jag och min pojkvän hamnade i en diskussion gällande om mina resp. hans framtida barn (vårt förhållande är inte så långt gånget att vi pratar om "våra" framtida barn än) och då påstod han att han aldrig skulle låta sina söner leka med dockor, för "det gör inte pojkar".
    Då undrade jag om han då indirekt menar att det är "dåligt" att leka med dockor om man är pojke, och ja, det höll han med om. Då undrade jag om han isåfall tycker att flickor är dåliga eftersom de leker med dockor? Men nejdå, det tyckte han inte. Han menade att för flickor är det helt okej att leka med dockor men inte för pojkar.

Håller ni med mig om att det känns som att han då tycker att flickor är "sämre" än pojkar eftersom de får leka med vad de vill men för pojkar är det "dåligt" att leka med dockor? Man förbjuder väl bara sitt barn att leka med något om det är något dåligt?

Det känns ju som att man anser pojkar vara mer värda än flickor om man "förbjuder" dom att leka med vissa saker, som om det skulle vara skadligt för dem ungefär. Men tjejer kan inte skadas så de får leka med vad de vill, eller vad?

Det blev lite rörigt, men är ni ungefär med på vad jag menar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Pojkar får inte leka med dockor?
  • ims67

Jag tror inte att han har så djupa tankar om det utan att han tyvärr sitter fast lite i dom invanda könsrollerna.Hälsa honom att jag har 2 pojkar som båda har lekt med dockor och dom är nu som stora väldigt pojkiga så det är ingen fara för livet.

• Free Spirit

Har inge problem med å forstå han..det har jo inget med å være mer verdt eller inte.
    Det naturlige er jo at jenter leker med dukker da dei er jo som føder barn og har ansvar som har med dem å gjøre. Så inget rart alls!!

• Tygtiiger

Han är rädd för att hans söner ska bli fjolliga.
    Han tycker alltså att den största fasan är att en ev son inte blir en riktig karl. Så skulle jag tolka det, inte hur han ser på kvinnor.

Så är det för övrigt en idiotisk åsikt, eftersom docklek är jättebra för båda könen. Man får öva på att ta hand om någon, och man kan också passa på att leva ut sin egen ilska mot sina föräldrar och prova på att vara elak och straffande förälder omväxlande med god och omhändertagande (som barn ju upplever sina föräldrar) vilket gör att man får en chans att bearbeta sin tillvaro. Man får också en chans att förbereda sig för att få syskon. Män ska ju också bli fäder, och förhoppningsvis ta hand om och sköta sina barn innan ungarna har nått skolåldern.

Om pojkar är intresserade av att leka med dockor så ska de självklart göra det, precis som flickor. Om de inte är intresserade så ska de självklart slippa, precis som flickor. Men jag tycker att man aktivt ska erbjuda både pojkar och flickor dockor och docklek eftersom det tränar egenskaper som är nyttiga att ha när man är vuxen.

Jag avskyr när folk säger att det är naturligt för flickor att leka med dockor eller att det är naturligt för pojkar att skräna och slåss, för då dömer man ut både mig och min son som Onaturliga. Jag gillade nämligen inte dockor och han gillar inte när det blir för stökigt, då går han undan.Inte leker han med bilar heller (eller dockor).

• Free Spirit
    TygTiger

Men du trenger inte være unaturlig om du inte gillar leke med dokker..det jeg mente er at det er mer naturlig for en jente en en gutt.
  • Mummy

Här leker sonen och dottern tillsammans med dockorna. Sonen har på sig dotterns klänningar ibland och ska tom sova i nån ibland
    Han har dem dock inte utomhus

• lövet2

Nej, jag uppfattar det inte alls som att din sambo tycker att tjejer är sämre på något vis; bara att han ser dem som annorlunda. Ungefär som att män inte kan sägas vara sämre än kvinnor bara för att de inte har mens, utan de är bara annorlunda ...

You were there?
  • grodbarnet

Min åsikt är att man ska uppmuntra pojkar att leka med dockor (och uppmuntra flickor att leka med bilar). Alla barn oavsett kön har rätt att utveckla sin fulla potential, om vi hindrar/inte uppmuntrar dem till tex att leka med dockor begränsar vi dem. Det ligger inte i generna att pojkar inte ska leka med dockor utan i vår kultur. Om vi vill ha ett mer jämställt samhälle där både pojkar och flickor kan bli allt de vill så måste vi börja med barnen!

Personligen skulle jag aldrig skaffa barn med en man som inte tycker att det är ok för pojkar att leka med dockor. Men han kanske bara inte har tänkt igenom det hela ordentligt, han kan nog ändra sig...

• DrKejs
    grodbarnet skrev 2009-04-10 09:20:56 följande:
    Min åsikt är att man ska uppmuntra pojkar att leka med dockor (och uppmuntra flickor att leka med bilar). Alla barn oavsett kön har rätt att utveckla sin fulla potential, om vi hindrar/inte uppmuntrar dem till tex att leka med dockor begränsar vi dem. Det ligger inte i generna att pojkar inte ska leka med dockor utan i vår kultur. Om vi vill ha ett mer jämställt samhälle där både pojkar och flickor kan bli allt de vill så måste vi börja med barnen! Personligen skulle jag aldrig skaffa barn med en man som inte tycker att det är ok för pojkar att leka med dockor. Men han kanske bara inte har tänkt igenom det hela ordentligt, han kan nog ändra sig...
    Tycker du att man ska uppmuntra flickor att leka med dockor? Tycker du att man ska uppmuntra pojkar att leka med bilar?
  • sinkadus

Jag tycker att barn ska uppmuntras att bredda sina könssnäva repertoarer. Pojkar ska bli pappor och kan mycket väl uppmuntras att leka med dockor och utveckla empati och omhändertagande. Flickor ska bli bilförare och kan mycket väl uppmuntras att leka med bilar och utveckla teknikintresse. Jag tror inte föräldrar eller samhället behöver uppmuntra flickor att leka med dockor eller pojkar med bilar, det sker ändå.

Det speciella och ytterst tragiska är ju att för flickor är det mesta gångbart, medan pojkar många gånger begränsas mycket hårdare. Tyvärr! Jag hade inte tyckt det var okej med en blivande pappa som redan innan ville begränsa barnets repertoar...

• grodbarnet
    DrKejs skrev 2009-04-10 09:41:03 följande:
    Tycker du att man ska uppmuntra flickor att leka med dockor? Tycker du att man ska uppmuntra pojkar att leka med bilar?
    Ja. I den mån det behövs.

En pojke eller flicka som är ointresserad av teknik kanske behöver lockas lite. En pojke eller flicka som är ointresserad av "sociala" lekar kanske behöver lockas lite.

Varför ska man egentligen blanda in könet när man leker med barnet? Det bästa är väl att leka med varje barn som ett barn och inte som en liten kvinna eller en liten man.
Svar på tråden Pojkar får inte leka med dockor?