Pojkar får inte leka med dockor?
Vill bara höra om någon kanske vill reflektera eller tycker likadant som jag här:
Jag och min pojkvän hamnade i en diskussion gällande om mina resp. hans framtida barn (vårt förhållande är inte så långt gånget att vi pratar om "våra" framtida barn än) och då påstod han att han aldrig skulle låta sina söner leka med dockor, för "det gör inte pojkar".
Då undrade jag om han då indirekt menar att det är "dåligt" att leka med dockor om man är pojke, och ja, det höll han med om. Då undrade jag om han isåfall tycker att flickor är dåliga eftersom de leker med dockor? Men nejdå, det tyckte han inte. Han menade att för flickor är det helt okej att leka med dockor men inte för pojkar.
Håller ni med mig om att det känns som att han då tycker att flickor är "sämre" än pojkar eftersom de får leka med vad de vill men för pojkar är det "dåligt" att leka med dockor? Man förbjuder väl bara sitt barn att leka med något om det är något dåligt?
Det känns ju som att man anser pojkar vara mer värda än flickor om man "förbjuder" dom att leka med vissa saker, som om det skulle vara skadligt för dem ungefär. Men tjejer kan inte skadas så de får leka med vad de vill, eller vad?
Det blev lite rörigt, men är ni ungefär med på vad jag menar? Vad tycker ni?