• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Ablan
    Dompans mamma skrev 2009-04-12 01:44:17 följande:
    Bra med bloggar också, där får man både namn och ort så är lätt att spåra
    Är du så larvig att du seriöst ska springa och tjalla över ett jäkla skämt? förstår du inte att alla här faktiskt använder bilbarnstol?

Varken jag eller min sambo har körkort, så vi kör ingenstans
  • lollisen
    Pysselgalningen skrev 2009-04-12 01:47:51 följande:
    Värst var nog förra vintern (2007), då såg jag X kliva in i bilen med sitt barn på 7-9månader. Sätter sig i baksätet och spänner fast sig och bebben i bältet och låter sitt herke till mamma köra iväg. Med SOMMARDÄCK på blåis......Some people were just born without a brain....
    *morrar*
    Egentligen ska man bara stoppa dem, eller ringa polis direkt och ge alla upgifter man kan så att de kan stoppa bilen å ta dem på bar gärning alltså...
    Japp, så ska jag fanimig göra varenda gång jag ser något pucko som kör med obältade barn i framtiden! Japp..
  • BlommyNess12

haha jag har inte heller körkort, inte sambon heller. ingen bil heller för den delen, men bilbarnstol har vi

• Queen70

Då skulle ni se i afrika. En liiiten moppe, en pappa, en femåring, en mamma med ett spädbarn fastknytet på ryggen, och kassar i båda händerna och sedan ett gängvattendunkar staplade på höjden....

bandet som skulle spela på mitt hotell anlände också per mopeder,och de hade med sig gitarrer, trumset, förstärkare rubbet OCH några ungar däremellan...bilbarnstol blaha blaha liksom...haha...

lollisen skrev 2009-04-12 01:47:27 följande:
    Nej men usch! Jäkla människor..
  • lollisen
    Queen70 skrev 2009-04-12 01:50:56 följande:
    Då skulle ni se i afrika. En liiiten moppe, en pappa, en femåring, en mamma med ett spädbarn fastknytet på ryggen, och kassar i båda händerna och sedan ett gängvattendunkar staplade på höjden....bandet som skulle spela på mitt hotell anlände också per mopeder,och de hade med sig gitarrer, trumset, förstärkare rubbet OCH några ungar däremellan...bilbarnstol blaha blaha liksom...haha...
    Snacka om olika standard i samhället liksom...
  • Ablan
    lollisen skrev 2009-04-12 01:50:01 följande:
    *morrar* Egentligen ska man bara stoppa dem, eller ringa polis direkt och ge alla upgifter man kan så att de kan stoppa bilen å ta dem på bar gärning alltså... Japp, så ska jag fanimig göra varenda gång jag ser något pucko som kör med obältade barn i framtiden! Japp..
    Jag ser dem aldrig på vägen för jag åker buss, men jag ser dem när de lämnar parkeringen...

egentligen så ska man ju ringa, för föräldrarna får ju skylla sig själva, men barnen de väljer ju inte själva.
  • lollisen

Dompans mamma skrev 2009-04-12 01:45:58 följande:

Hur fan kan du säga något sådant!
    Är du ens seriös eller whats the deal här?
  • Ablan

på tal om att trampa folk på tårna, för två år sedan var jag och hälsade på hos mina föräldrar och jag var i lekparken med min lillebror (då 14 år) och några av hans kompisar för att min son skulle leka och så skulle jag vara lite rolig, trodde jag.

Jag: vad gör man inte på konsert i thailand?

De andra: vet inte?

Jag; VÅGEN! ha haha!

Min brors kompis
    : Inte roligt alls, min mormor var där under tsunamikatastrofen.

Jag
    : eller hur?! HaHa HA!

Ingen annan skrattade och han försökte inte lura mig utan det var sant, sjuuukt pinsamt....

Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!