• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • lollisen
    Ablan skrev 2009-04-12 02:23:54 följande:
    NU ska jag också sova, har ett streetrace att delta i under morgondagen, med sonen lös i bilen givetvis, det blir mer spännande så.
    Mwoahahaha!

Va sjutton ska jag göra alldeles ensammen nu daaa...?
    Jävla svikare!!
  • lollisen
    Ablan skrev 2009-04-12 02:26:44 följande:
    Sorry! God natt
    Ajaa... får väl ta å skruva upp volymen på stereon så att grannarna kommer å klagar, så att jag får nån att tjöta lite me...

Natti natt..
  • lollisen

Dompans mamma skrev 2009-04-12 02:27:50 följande:

Jag vet! Släng in ungen i bilen och ta en tur vet´ja!
    Han e hemma hos sin far på fyllfest idag. Han är ändå 3.5 år nu, de ska läras i tid.
  • Tess the mess

Men TS, ett sånt där hundgaller kanske vore en bra grej? Förstår inte varför folk inte använder det mer frekvent även till barn. Då kan de krypa omkring samtidigt som de dricker läsk och äter godis (det är ju det enda som får tyst på ungarna) och så slipper de sitta fast.

• Davidsmamma

Säg att du väger 60 kg. Om ni krockar i 50kg/h så väger du i dom krafterna mer eller mindre 5500kg! Det finns inte en chans på jorden att du kan hålla fast din son så att han inte flyger genom vindrutan. Han väger dessutom också några 100kg så återigen, du KAN inte hålla fast din son. Helt sanslöst att pengar går före barns säkerhet, för nog fan är det säkrare med en bilbarnstol som sitter med en anordning både i golvet och bilbälte samt krockskydd, än dina armar.

• Koloratur
    Lii1 skrev 2009-04-11 23:14:24 följande:
    du skämtar hoppas jag..det finns stolar till barn som du även kan använda senare att barnet sitter framåt. Mitt barn är för värdefullt för mig att jag aldrig skulle tillåta mitt barn åka utan stol o bälte i en bil oavsett hur kort eller lång turen skulle bli. Vi har två bilar och har köpt två nya bilbarnstolar. dom kan även vändas framåt senare och funkar i några år.den kostnaden är ja beredd att ta för mitt barns skull. vi har tre barn så dom alla är lika viktig och inget barn har någonsin varit utan bilbarnstol.. Det finns ju faktiskt begangade stolar som man kan köpa om man vill det.. skulle ni krocka med barnet i bilen så ja det kan gå riktigt illa då om inte barnet sitter i bältet SJÄLV. sitter det i knät på en vuxen så krossar man barnet eftersom även vikten från den kommer på barnets knän eller kropp. Tycker att du ska kolla på blocket om de finns någon där.. för barnets skull o din skull.blir väldigt dyrt för att köra utan stol till barnet oxå om du blir stoppad o de är dyrare än att köpa en stol före..
    fast det är ju det här med att bilstolar faktiskt inte gör färden säkrare som oroar mig mest. Falsk trygghet, inget krocktest med levande barn har gjorts än så det är hög tid nu! Hur ska man annars veta att bilbarnstolar funkar?
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!