• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Koloratur
    Lii1 skrev 2009-04-11 23:17:31 följande:
    skämt? sjuk skämt i så fall. vad vinna på det? att folk undrar om du inte är rädd om barnet.. har inte läst många inlägg men ja om det är ett skämt att skirva kanske det finns en annan sida för sånt skräp i stället för att göra folk förbannad
    det finns en sådan sida, den heter "Sandlådan" och finns på familjeliv.se
  • Davidsmamma
    BlommyNess12 skrev 2009-04-12 01:00:36 följande:
    Jag har inte 1300 kronor. Vad ska jag göra då? Soc vägrar ge mig mer pengar eftersom jag vägrar söka jobb, men vafan jag vill ju inte jobba! Jag har inte råd! Alla är inte rika, och jag tycker ni ska sluta klanka ner på TS!
    Du kan ju sälja datan du sitter och surfar på, då är du en bit närmare 1300kr
  • Koloratur
    festia skrev 2009-04-11 23:51:21 följande:
    Första tanken som slår mig när jag läser ditt inlägg ts, är att lägga ungen i bagageluckan! Ni kan väl göra ett andingshål? Lägg med lite leksaker och en ficklampa så är det ingen fara. Lär ju vara säkrare än att ha honom i bilen, jag menar föraren kanske bli så distraherad liksom.
    bagageluckan ärhelt okej, men herregud, ficklampa??!! Har du inte sett på jurassic park? Gör det så vet du varför du inte ska låta barnen leka med en ficklampa i bilen! ;)
  • Koloratur

Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:19:32 följande:

Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä!
    men herregud, det finns ju tvättmaskin! Man får inte vara så känslig!
  • Koloratur

Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:36:44 följande:

Jag tycker inte att detta är något att skämta om...Jag förlorade en elev i en bilolycka för drygt ett år sen. Ser ingen humor i det
    väldigt dumt av dig att ge dig in i humordiskussioner om du har obearbetade problem. Min pappa dog i cancer men inte sjutton bryter jag ihop när jag hör cancerskämt för det!
  • Koloratur
    ummAmira skrev 2009-04-12 00:58:42 följande:
    Men fy hur kan ni resonera så?När det gäller liv eller död är väl säkerhet något som går före pengar..eller är sonens säkerhet för dyr på 1300kr kanske? Och för er som är världens bästa bilförare som kan se in i framtiden att ni aldrig kommer krocka så finns det andra bilförare som kan köra rattfulla.Vi köpe både stol som hon kan ha fr 0-9 månader och sen den man har fr 1 år till 4 år.
    Nu kör ju bara min man sedan jag åkte dit för rattfylla... Han har som tur är åkt småvägar och klarat sig hittills, men visst får man köpa hem mycket minttabletter just nu.
  • murreior

Kiknar av skratt här ;-D

Sedan ett tips: Jag brukar slänga ungarna på bussen istället. Så man slipper skrik och stök i bilen. Man brukar få lägga de i bussens bagageutrymmen för ca 10kr/10mil. Glömmer man av de kan man hämta de på hittegods. Mycket smidigt.

• Koloratur
    ummAmira skrev 2009-04-12 01:12:50 följande:
    Du verkar typ störd i dina diskussioner och jag vet inte om du är seriös från och till så nu vet jag inte hur jag ska reagera på dig så om du är seriös så tycker jag du ska sluta klaga på att du inte har råd med en stol åt ditt barn då du inte ens vill ut och försörja h*n..är du bara flummig och driver så har du nog inget liv..
    har nog inte du heller om du sitter och läser såna här trådar och medvetet förstör dem! sorry, vi andra har så kul! (åt dig....) :D :D
  • Koloratur

Dompans mamma skrev 2009-04-12 01:41:24 följande:

Men jag skrev ju i ett inlägg tidigare att jag inte ser humorn i detta då jag förlorat någon i just en sådan olycka...
    Så du går in i sandlådan, ser att ett skämt handlar om bilar/bilolyckor, tänker på hur hemskt det var när kalle dog, går ändå in i tråden, skriver inlägg om vilka puckon vi är, idiotförklarar oss som föräldrar, går och beklagar dig för dina vänner och loggar ut? Jösses!
  • tjenixen

Man får ju hoppas att du skämtar för att dra igång en helidiotisk diskussion för att någon är så helvetiskt knäpp och uppenbart inte har någon hjärna att tänka med vore ju oerhört skrämmande och livsfarligt. Att åka med barnen lösa är mycket farligare än att spänna fast dem i godkända stolar och låta dem åka säkert. Men jag tror inte ens det är värt att diskutera en sån fråga då det så uppenbart handlar om någon som bara vill provocera.

Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!