• Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • Sashimi

Vår lägenhet är barnvagnsvänlig, vi bor på bottenvåningen och dessutom finns det ett barnvagnsrum på samma plan så det är perfekt med tanke på det. Vi har dessutom tvättmaskin och diskmaskin i vår hyreslägenhet. *rena drömmen, det hade vi inte förut*

Det är öppen planlösning mellan hall, kök och vardagsrum och det stjäl kvadratmeter från sovrummet och lilla rummet. Idag har vi dator + vita garderober och en gästsäng i lilla rummet och det är trångt. Vi får väl tänka om hur vi ska rensa, möblera och göra plats för ett litet barn (om vi får ett dvs), men i början så sover ju bebisen ändå inte i ett eget rum så vi har tid på oss.

• saris2008

Vi bor i 3:a på 70 kvm med en 1 åring, vi har gått om plats. Vi har ett rum, där han även sov förrut, sen fick han det andra rummet. Jag vet då många som bor i 3:or och jag kan nog inte förstå vad som skulle kunna vara problem med det. Vi kan även bo här med ett barn till om det skulle vara så, barn kan dela rum, så har jag haft det tills jag blev 15 år.

Många verkar bli så himla hystersiska när de skaffar barn, de måste ha hus, kombi, mm.....mitt råd är att inte hänga upp sig på boendet, allt går bara man vill. Sen går det ju alltid flytta om man märker att det inte funkar. Tex så får man tänka till lite och skaffa bra förvaring, det första vi gjorde var att ta bort den stationära datorn som vi hade i det 3:e rummet och skaffade en bärbar, rensade ut allt som faktiskt inte behövs i en lägenhet utan kan ligga i ett förråd eller kanske till och med på tippen eller säljas eller skänkas bort.

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-04-12 19:13:07 följande:
    funkar ju fint  jag har bott i en 3a med 4 barn  och i en 2a med 2 barn.nu i en 4a med 4 barn
    när jag flyttade från 3an till 4an va barnen   11½år 8½år  2½år och 1år
  • Sashimi

Tack för bra tips!
    Det är ju billigare att köpa en bärbar dator som tar mindre plats, än att köpa en villa!

saris2008 skrev 2009-04-12 19:14:21 följande:
    (..)Tex så får man tänka till lite och skaffa bra förvaring, det första vi gjorde var att ta bort den stationära datorn som vi hade i det 3:e rummet och skaffade en bärbar, rensade ut allt som faktiskt inte behövs i en lägenhet utan kan ligga i ett förråd eller kanske till och med på tippen eller säljas eller skänkas bort.
  • saltflingan

Vi hyr ett litet torp med 3 rum och kök som är mindre än 70 kvadrat och väntar första barnet. Vi har tänkt att bli kvar här ett bra tag till, vi stortrivs! Vårt arbetsrum kommer bli barnkammare och där får det plats för iaf 2 barn. Vi ser inget behov av att flytta förrän barnen isåfall kanske börjar bli upp mot skolåldern. Data kan man ju göra även i köket och vardagsrummet med laptops. Nemas problemas.

• Renoveringsobjekt

Det jag kan säga till dig är att det blir oroligt mycket barngrejer överallt. Sexlivet är nog det minsta problemet med att bo trångt (man hinner/orkar inte med så mycket sex ändå ).

• Tant Green

Vi bodde förresten i en trea under större delen av min uppväxt (jag har inga syskon) och jag känner inte att jag har fått några men av det Jag hade ju till och med eget rum till skillnad från kompisarna med två syskon som bodde i radhus.

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-04-12 19:15:20 följande:
    när jag flyttade från 3an till 4an va barnen   11½år 8½år  2½år och 1år
    nu när vi bor i 4an så har pojkarna egna rum tjejerna delar och jag har delat av sovrummet och sover där tycker att pojkarna som e 14år och 11år ska ha egna rum därför jag inte har något rum står i kö för en 5a när de blir dax att flytta ska jag heller inte ha nått rum *prioterar barnen * så alla får egna rum sen
  • mianna

Hej!

Vi bor på 62 kvadrat på andra vån utan hiss och har precis fått tvillingar. Det går men är bökigt. Vi har en spjälsäng nu till dem men får se hur länge de sover i samma säng. Allt går bara man vill och man vet att det kanske inte är för alltid!
    lycka till
    mianna

• Lovan

Vi bor i en 4a på 88.5kvm.
    Fast pojkarna delar rum (4 och 2 år gamla). Detta dels för att de ska kunna ha trygghet av varandra när de sover, och dels för att jag så ogärna vill bli av med mitt datarum.
    Så en 3a skulle funka alla tiders för oss egentligen.

Trivs ni, så bo kvar! Skit i vad alla andra säger - ni kommer få mer pengar över till annat än de som bor i villa. Dessutom slipper ni putsa på huset varje semester.

C'mon - let's göra get-ragu!!!
Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?