• Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • saraelena

Vi har ett barn och ett på väg, vi bor i en trea på 70 kvm och det fungerar....

• Rozita80

När jag och min man träfffades bodde jag + mina 2 barn i en trea på just 70 kvm,DÅ var det som ett slott!
    Med maken fick jag 2 bonusbarn "på köpet", som är hos oss varannan helg, då kändes det lite trångbott kan jag säga:). Nu har vi en liten på drygt 5 månader också, fast det blev alldeles för trångt i trean, så nu äntligen bor vi i en fyra på 95 kvm! De helger vi är full styrka är det lite smårörigt, men det funkar!
    Vad är det man säger?-Finns det Hjärterum, Finns det Stjärterum:)!!

• sushi81

TS ; visst blir man påverkad av folk runtomkring!

Frågan är ju bara om man VILL bo i ett stort hus som man måste pröjsa dyra stålar för och fylla med grejer, eller om man VILL bo i en lägenet som till ytan är mindre men istället fylld med kärlek ?

Vi har t.o.m frågat socialtjänsten (det finns ju regler och lagar om hur man ska bo med ex antal barn osv) och dom sa att det är bättre att bo litet och få det att funka mellan varandra än att bo stort och inte behöva träffas i princip ;)

Självklart skulle även vi VILJA bo i ett hus med egen tomt, men det är inget MÅSTE. När man kommer till insikt om skillnaden kan man göra ett medvetet val. :)

Tror att ni kommer bli en fantastisk liten(stor) familj oavsett hur ni bor, bara ni har valt det själva.

• Sashimi

Tack alla för era fina svar! Nu kan jag lugnt sätta igång med bebisverkstan utan någon hysteri att vi måste hitta en villa först!

• Joje

Vi har 2 barn (9 månader och 2 år) och vi bor i en 3:a på 69 kvm. Äldsta har eget rum och lillan sover med oss. Det funkar väl, men vi vill ha något större. Alla saker håller på att ta över stället

Med ett barn fungerade det jättebra!!

Lycka till med verkstan!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Muris81

mamma hampus skrev 2009-04-12 23:06:03 följande:

eller att man har tak över huvudet och står på egna ben
    ja, det är självklart det allra viktigaste
  • Vic2ria

son på 4 mån, vi bor i 2a på 69 kvm. Funkar bra än så länge, det tar ju nått år innan de börjar "vilja" vara i ett eget rum vad de verkar på andra som redan har ett barnrum, rummet används helt enkelt inte.
    Men inom en snar framtid vill jag iaf flytta till en lgn med liten utegård iaf, det känns viktigare än en stor lgn för mig. =)

• annbom

Vi bor två vuxna, två tonåringar och en 4-åring i en 4:a på 89 kvm. Naturligtvis har tonåringarna egna rum. Tidigare hade vi en liten flicka boende hos oss också så då sov vi två vuxna och två barn i samma rum. Flickan är 1,5år äldre än vår son. Visst har vi det lite trångt, men det funkar. Att känna att man måste ha ett hus för att kunna skaffa barn måste vara väldigt betungande. Med hus kommer också högre kostnader och därmed mindre tid med barnen.

• Erese

Jag, min sambo, våran dotter på 6mån och katten bor i en 1,5 på 35kvm med veranda på ca 20kvm och det funkar bra hit tills.

Men nu ska vi snart flytta till ett litet hus på 75kvm med två ganska små sovrum, men tanken är att vi ska bo där i ett par år så om det kommer något syskon så ska det nog funka på något sätt. Barn rummet är lite litet och på tok för litet för oss föräldrar att ta över...tänker så om barnen ska dela rum. men men..det är så långt in i framtiden att det problemet tav vi då.
    Huset kommer kännas som ett slott för oss som är vana vid att bo litet, innan vi flyttade till våran 1,5 så bodde vi på 24kvm (utan barn).

Som tidgare sagt så är fördelen att det är billigare att bo mindre och turligt för oss så kommer det inte bli någon större ekonomisk höjning i boende kostnader när vi flyttar vilket känns bra.

• oyra

Vi bor nu i en trea på 73 kvadrat, barn nummer två är beräknat till juni. Första barnets första år bodde vi i en etta på 39 kvadrat, han är nu drygt två år.

Vi vet ju inte hur länge det kommer kännas ok att bo på 73 kvadrat, men har absolut ingen stress att hitta något större. Vi har valt att bo i lägenhet, vi vill bo centralt och är lata nog att helst slippa allt villafixande. Vi kan istället ägna oss åt vår son och att slappa på kvällarna (även om det lär bli mindre av det från juni...).

Och nej, vi är inte unga och fattiga, vi är 30++ med (relativt) välbetalda akademikerjobb och skulle ha råd med villa i en bra Stockholmsförort, men är inte intresserade. Vi vill ha så låga fasta kostnader som möjligt, för att kunna resa (tja, inte just nu då...) och jobba som vi vill. Just nu jobbar vi 60% (han) och 80% (jag) och har ändå goda marginaler.

• axdal

jag ooch min sambo och våran dotter bor i en tvåa på 63 kvm och det funkar jätte bra okej ibland känns det lite trångt och man får komma på en massa smarta lösningar så man får plats med allt

• minisens

Jag & sambon bor i en 3:a på 78 kvm & vi fick barn för snart 8 veckor sedan & vi får plats & ha inga planer på att flytta än på ett tag,jag menar de är ju ett tag kvar tills Nike ska ha eget rum så så länge kommer vi nog att bo kvar här!& visst vi ha ju ett extra rum som nu är datarum som dottern kan ha då får datan helt enkelt flytta ut till vardagsrummet eller hallen så visst kan vi bo kvar här fast dottern behöver eget rum!Så inte behöver du flytta för att ni skaffar barn inte!!

Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?