• Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • pigglet

Vi bodde i en 2:a på 45 kvm med första b arnet. Funkade hur bra som helst! Toan var jätteliten, så vi satte ett uppfällbart skötbord ovanför toastolen. Trodde aldrig vi skulle rymma 3 stolar i köket - men det gick också (blev en hopfällbar till dottern).

Nu bor vi i ett litet hus, 4 rok på dryga 100 kvm med 3 barn. Funkar också bra!

Fördelar med att bo litet är att man kanske har mindre utgifter, så man kan vara hemma längre med barnet om man vill det (man tar ut färre föräldra-penning-dagar första året).
    Man har mer tid också - när inte huset behöver renoveras, gräset klippas, trädgården hållas efter och snön skottas...

Det här är ju verkligen ett i-lands-problem! Vi har fått för oss att man måste ha minst ett rum var, annars lever barnen i missär...

• tjatmorsan

vi bor i en trea med tre barn .fast den e nu om gjord till en miniatyr 5 skulle aldrig tänka mig att flytta mina barn e 13,12 ,4

• MuffinCake

Jag har tvillingar på 9 månader och bor i en 3.a på 76 kvadrat.

Funkar kanon!

Jag hatar att flytta, och vi kommer således att försöka bo kvar här så länge det går.

Så småningom kommer barnen att få dela sovrum (vi samsover fortfarande), och så har jag tänkt att avskärma en del utav vardagsrummet där de kan få ha lek och myshörna.

Vet utav egen erfarenhet att man inte dör utav att bo lite trångt, mina föräldrar bodde med mig och min syster i en 3:a tills jag var 12

Max och Hannah - mina mirakel
  • Tullemi

Vi bor i en trea och vi har en dotter på 14 månader. Än så länge så har hon varken sovit eller lekt i "sitt" rum. Hon sover i vårt rum och leker i hall/vardagsrum så vi hade inte behövt det tredje rummet egentligen (men det är ett bra samla-skräp-rum ). Nu ska vi flytta till radhus, men mest pga att vår hyreslägenhet är så dyr och vi kommer att bo i radhuset för samma månadskostnad.

• mamma hampus

jag tycker att det borde fungera jag och min son bor i en trea på 74 kvm på första våning och vi trivs bra i denna lägenhet..Visst drömmen är väl är att ha ett radhus eller något liknade men det är ju pengar till det

• Muris81

Man måste verkligen inte bo stort! Min son är 14,5 månader och vi bor i en 3:a som är 75,5 kvm. Funkar utmärkt!

Själv växte jag upp i ett jättehus, ca 300 kvm och jag kunde t o m vara avundsjuk på kompisar som delade rum med sina syskon. Trivs fortfarande bättre med att bo litet. Huvudsaken är ju att det passar er familj.

• fryxan
    Sashimi skrev 2009-04-12 18:02:41 följande:
    Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar! Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?
    alldeles utmärkt funkar det!
    men längtar efter större så klart.
    vi har 2 barn, en kille på 18 med eget rum , en tjej på 9 mån i vårt rum i 3:a på 71 kvm.
    trångt? ja absolut, vi är inte vana vid det så vi åker ofta på utflykter så ofta vädret tillåter.
    så ni med ett litet på väg kommer fixa det utmärkt upp till barnet är ca : ? inviduellt.
    klart alla vill bo större men vi bor i en storstad så allt kostar på att ligga på topp.

vi prioriterar semester utland varje år framför dyrt stort boende året runt, fast.
  • Strumpan08

Äsch. I min familj bodde vi som mest 5 stycken i en normalstor trea. Jag och min fyra år yngre bror delade på ett rum (först vanlig säng + hans spjälsäng, sen våningssäng för båda) och min 8 år yngre syster sov i spjälsäng i föräldrarnas rum. När min lillasyster blev för stor för spjälsängen så flyttade vi till större. Aldrig hört mina föräldrar ha sex. Och jag upplevde inte att vi levde trångbott, tvärtom, är idag glad att jag delat rum med mina syskon så mycket.

Tycker att det är underligt att folk idag tror att ett barn behöver 200 kvm hus att vara på. Ett barn behöver kärleksfulla föräldrar att vara med, inte ett stort ödsligt rum att vara ensam i. Och ett barn behöver inte ett stort rum för lekytans skull heller (i min mening) för det är bättre på alla sätt och vis om barnet leker utomhus istället. När vi var små var vi ute från frukosten till sena kvällen, med avbrott för lunch typ. Nu för tiden sitter ungarna och glor framför tv och dator (och inte ens till det behövs det så mycket utrymme...).

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • elinville

Vi bodde i en 2:a på 50 kvadrat tills vår dotter var 15 månader, sen flyttade vi till en trea på 80...herregud, denna lgh känns som ett slott

Jag tyckte nog den största skillnaden var att ha ett eget rum till vår dotter, någonstans att göra av alla hennes grejor för det blev fler än vad jag hade räknat med

Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?