• Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • Camilla1989

Har bekanta som bor i en trea med två barn. De är 1,5 och 2,5 och delar rum. Går bra, tror jag. Har inte hört klagomål i alla fall, och dom bor nog kvar tills pojkarna är åtminstonde 5 år.

Vi bor i en tvåa på 62 kvadrat och jag tror nog att vi skulle klara åtminstonde första tiden med en liten i den här lägenheten :)

• Tant Green

Vi har en 3:a på 65 kvm och jag tycker det är lite trångt för att jag skulle vilja ha fler garderober och ett städskåp Men i övrigt är det inga problem, dottern (snart 4 år) har ju eget rum så hon tycker säkert inte att det är trångt. Jag skulle kunna tänka mig att bo med två barn här (upp till skolåldern kanske) men inte fler.

Fast häromkring finns det nästan bara små lägenheter, det är många här som bor i 2:or med 1-2 barn, så jag jämför mig väl med dem och tycker att vi har det jättelyxigt

• Sashimi

Ni fattar inte så skönt det är att få läsa era inlägg! Jag inser mer och mer hur påverkad jag har blivit av våra vänner som springer och köper en villa så fort de väntar första barnet. Iofs så kanske de tänker fylla huset med barn men som sushi81 (fint alias förresten!) skrev så funkar det ju faktiskt med flera barn i en lägenhet också.

• MaijaO

Vi bor för visso i villa men ändå bara en 3:a på 80 kvm med en 5 åring, en 3 åring och två medelstora hundar. Så... ja, det går.

• Sashimi

Ah, det är så charmigt med små villor!!

MaijaO skrev 2009-04-12 18:36:47 följande:
    Vi bor för visso i villa men ändå bara en 3:a på 80 kvm med en 5 åring, en 3 åring och två medelstora hundar. Så... ja, det går.
  • MaijaO
    Sashimi skrev 2009-04-12 18:38:49 följande:
    Ah, det är så charmigt med små villor!!
    Kanske för åskådaren ja...

Planen är väl att göra det lite större vad det lider så att vi åt minstonne får var sitt sovrum och en tvättstuga.
  • annbom

Ni kanske kan vara föräldralediga längre än dem också för ni har inga dyra lån som måste betalas

Sashimi skrev 2009-04-12 18:36:10 följande:
    Ni fattar inte så skönt det är att få läsa era inlägg! Jag inser mer och mer hur påverkad jag har blivit av våra vänner som springer och köper en villa så fort de väntar första barnet. Iofs så kanske de tänker fylla huset med barn men som sushi81 (fint alias förresten!) skrev så funkar det ju faktiskt med flera barn i en lägenhet också.
  • sthlmstjejen

Har 3 barn och bor i en 3a på 77 kvm, ser inget fel i det. Nu när barnen är små delar alla rum, sen får vi lösa det på något annat sätt, så de kan dela 2 och 1 kanske?

• bigmacoco

Vi bodde på 59 kvm (liten 3:a) när Karl föddes, och det var inga problem så länge han var ensam. Sen kom Emil, och när han flyttade in i Karls rum blev det TRÅNGT!! Men vi bodde ändå så i ca 1,5 år innan vi flyttade. Vårt största problem var iofs att lght låg 3 trp upp... Men visst går allt!!

• mirre2

funkar ju fint  jag har bott i en 3a med 4 barn  och i en 2a med 2 barn.nu i en 4a med 4 barn

Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?