• Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • Kindibary
    Pelargonen skrev 2009-04-17 12:59:26 följande:
    När jag bodde i Sthlm hade vi två plommonträd på tomten. Underbart goda frukter!
    Jasså. Ja, men de kanske man skulle försöka sig på då.
    Frågan är bara var man kan få tag på ett.
    Får höra me plantskolan om de har några... =)
  • Pelargonen
    Kindibary skrev 2009-04-17 13:01:41 följande:
    Jasså. Ja, men de kanske man skulle försöka sig på då.Frågan är bara var man kan få tag på ett.Får höra me plantskolan om de har några... =)
    Ja, det har de säkert. Här uppe där jag bor går det inte att få frukt på plommonträden så jag får nöja mig med äpplen och körsbär (bor i zon 6).
  • SABL
    Pelargonen skrev 2009-04-17 13:03:42 följande:
    Ja, det har de säkert. Här uppe där jag bor går det inte att få frukt på plommonträden så jag får nöja mig med äpplen och körsbär (bor i zon 6).
    Vad roligt att det är fler än jag som har trädgård i en hög zon :)
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-17 13:13:45 följande:
    Vad roligt att det är fler än jag som har trädgård i en hög zon :)
    Vi bor dessutom fasligt nära varandra.
  • SABL
    Pelargonen skrev 2009-04-17 13:16:23 följande:
    Vi bor dessutom fasligt nära varandra.
    Jasså, jag bor på Brändön :P
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-17 13:25:08 följande:
    Jasså, jag bor på Brändön :P
    Är fint där ute.
  • SABL
    Pelargonen skrev 2009-04-17 13:27:14 följande:
    Är fint där ute.
    Jodå, dock inte våran gård :P Än så länge iaf :) Men det kommer...
  • Ina79

Hej! är helt nybörjare på det här... Har en altan och trädgård. Tänkte höra om man kan lägga jord i en skokartong och göra små hål i botten på den och sen sticka i fröer där och ha på altanen tills det är dags att sätta det i ett grönsaksland i trädgården?
    Vi har väl gurka, sallad, brytbönor med mera. Ska köpa till mer. Men har än så länge bara skokartong hemma. Mjölkkartong? Tips tack, kan inget om sånt här.
    Vill ha jordgubbar också.

• vackrastarflow

tack för nya tråden Danstina!!

känner mig dock lite utanför med min 8 kvm balkong

• garfield
    Kindibary skrev 2009-04-17 12:26:28 följande:
    Vi byggde hus sommaren 07. Har mest bara gräsmatta just nu. Ska sätta något träd eller buske som kan vara trevlig att ha på framsidan, söderläge. Någon som har tips? Gärna med rosa, vita eller lila blommor.
    Jag skulle nog välja magnolia av någon sort! Speciellt om man bor i din växtzon så finns det ett stort utbud att välja mellan. Många blommar på bar kvist i april maj och är jätteläckra!
Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!