• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-04 20:00:08 följande:
    Free Spirit skrev 2009-06-03 18:53:26 följande: Varför vet jag inte, men det är de 'nyheter' som Jesus (fvmh) fick ta emot. Jag vet att tankarna lätt far iväg till de fyra evangelierna. MEN då måste man tänka på att de är skrivna långt efter Jesus (fvmh) lämnat denna värld, och alla uppenbarelser som Allah (swt) har givit till Sina profeter och budbärare att förmedla till sina nationer, har givits till DEM. Dvs det är inte något som andra har skrivit OM profeternas mission i efterhand som det handlar om. Då brukar det klarna lite hur det hänger ihop.
    Jesus dog ungefär 30 år e Kr. NT är skrivet inom en tidperiod av 150 år, med start ungefär runt år 60 e Kr. Paulus' brev var de första dokument som nedtecknades.

Så evangelierna är inte skrivna långt efter det att Jesus lämnat denna värld.
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-04 22:15:27 följande:
    Jesus dog ungefär 30 år e Kr. NT är skrivet inom en tidperiod av 150 år, med start ungefär runt år 60 e Kr. Paulus' brev var de första dokument som nedtecknades.Så evangelierna är inte skrivna långt efter det att Jesus lämnat denna värld.
    Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (fvmh) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-04 23:22:38 följande:
    Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (fvmh) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.
    Det är ett problem för mig när du använder arabiska ord och uttryck jag inte förstår och därför inte kan besvara. Jag försöker att vara så tydlig jag kan i mina inlägg och uppskattar om du också är det.

Jag kan inte arabiska och är inte inläst på koranen. Jag har en koran men köpte den nyligen och har inte hunnit förkovra mig.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-04 23:45:14 följande:
    Det är ett problem för mig när du använder arabiska ord och uttryck jag inte förstår och därför inte kan besvara. Jag försöker att vara så tydlig jag kan i mina inlägg och uppskattar om du också är det. Jag kan inte arabiska och är inte inläst på koranen. Jag har en koran men köpte den nyligen och har inte hunnit förkovra mig.
    Sorry,men jag msåte bara tillägga att ditt inlägg inte besvarade en enda av halals förklaringar i hennes inlägg så varför en citera det?
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-04 23:49:40 följande:
    Sorry,men jag msåte bara tillägga att ditt inlägg inte besvarade en enda av halals förklaringar i hennes inlägg så varför en citera det?
    Läste du ens mitt inlägg? Jag förklarade att jag inte förstod vad hon skrev, då jag inte kan arabiska och inte är tvärsäker på koranen heller. I hennes inlägg fanns ingenting jag kunde besvara utan att kunna ovanstående.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-04 20:03:50 följande:
    Varsågod. Alhamdulillah (jag tackar Allah). Men min kunskap är ringa och känns som ett par droppar i havet. Jag hoppas Allah (swt) vägleder oss alla så vi får ta till oss mer av allt det som finns att lära och upptäcka under de steg som vi härifrån tar och in i framtiden insha'Allah (om Allah så vill). Låter som ni hade det bra då - som det ska vara.
    Här fanns översättningar (utom swt) vilket jag uppskattar.
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-04 23:45:14 följande:
    Det är ett problem för mig när du använder arabiska ord och uttryck jag inte förstår och därför inte kan besvara. Jag försöker att vara så tydlig jag kan i mina inlägg och uppskattar om du också är det. Jag kan inte arabiska och är inte inläst på koranen. Jag har en koran men köpte den nyligen och har inte hunnit förkovra mig.
    Vad är det som du inte förstår i det jag har skrivit?

Repeterar inlägg 132 i mer klarspråk:

''Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel (den uppenbarelse som gavs till Jesus frid vare med honom av Allah den ärade och upphöjde) som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (frid vare med honom) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.''
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:08:24 följande:
    Vad är det som du inte förstår i det jag har skrivit? Repeterar inlägg 132 i mer klarspråk: ''Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel (den uppenbarelse som gavs till Jesus frid vare med honom av Allah den ärade och upphöjde) som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (frid vare med honom) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.''
    Tack, det underlättade!

Då får jag väl säga att jag inte riktigt vet hur jag som kristen ska förhålla mig till det här Injeel. Eftersom Jesus är Guds son så har han inte direkt fått någon uppenbarelse av profetiskt slag, tänker jag. Och det känns ju lite som om vi inte kommer längre där, du hänvisar till en skrift jag inte tror på som argument och då är det ju stopp.

Eller har jag misstolkat Injeel?
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 11:14:44 följande:
    Tack, det underlättade!Då får jag väl säga att jag inte riktigt vet hur jag som kristen ska förhålla mig till det här Injeel. Eftersom Jesus är Guds son så har han inte direkt fått någon uppenbarelse av profetiskt slag, tänker jag. Och det känns ju lite som om vi inte kommer längre där, du hänvisar till en skrift jag inte tror på som argument och då är det ju stopp. Eller har jag misstolkat Injeel?
    Jag förstår hur du som kristen resonerar. Men om du tänker på de inslag i NT där det står om Jesus (fred vare med honom) som en profet och människoson, som då utifrån min synvinkel ger en direkt koppling till att 'ta emot ett budskap från Allah (swt den ärade och upphöjde)' genast jämnar vägen för. Dvs han måste ju ha haft NÅT att säga, att framföra? Haft några goda råd att ge till sin nation om inte annat? 'Gör inte så utan går så här istället'? Eftersom han var jude och så att säga inte lär ha levt som han lärt (utifrån en kristen synvinkel märk väl! inte annat) då han gick i synagogan säkerligen, han åt inte griskött, var för omskärelse, han bad, han fastade osv. Så att han då inte skulle ha haft något budskap att framföra, låter ju rent av lite konstigt. Det skulle ju innebära att folk skulle ha gjort som han gjorde helt enkelt. Men inte gör kristna så som han gjorde, levde som han gjorde?

Så att det har funnit ett budskap, en uppenbarelse som han har förmedlat lutar det starkt emot.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:21:41 följande:
    Jag förstår hur du som kristen resonerar. Men om du tänker på de inslag i NT där det står om Jesus (fred vare med honom) som en profet och människoson, som då utifrån min synvinkel ger en direkt koppling till att 'ta emot ett budskap från Allah (swt den ärade och upphöjde)' genast jämnar vägen för. Dvs han måste ju ha haft NÅT att säga, att framföra? Haft några goda råd att ge till sin nation om inte annat? 'Gör inte så utan går så här istället'? Eftersom han var jude och så att säga inte lär ha levt som han lärt (utifrån en kristen synvinkel märk väl! inte annat) då han gick i synagogan säkerligen, han åt inte griskött, var för omskärelse, han bad, han fastade osv. Så att han då inte skulle ha haft något budskap att framföra, låter ju rent av lite konstigt. Det skulle ju innebära att folk skulle ha gjort som han gjorde helt enkelt. Men inte gör kristna så som han gjorde, levde som han gjorde? Så att det har funnit ett budskap, en uppenbarelse som han har förmedlat lutar det starkt emot.
    Ja men han hade ju jättemycket att säga! Om jag som är kristen ser på det så kom han ju till människorna för att lagen skulle uppfyllas, så att säga, så att människorna skulle få mer insikt och leva efter kärleksbudet. Detta beskrivs i evangelierna; Jesu predikningar och hans budskap går att läsa om, dokumenterat av några av hans närmaste. Att du som muslim förkastar tanken på en treenig Gud är en sak, men jag gör det inte. Så jag tror som sagt inte att vi kommer någon vart mer än till insikten om att i detta läge handlar det om att vi har olika tro. Jag kan inte "bevisa" för dig att Jesus är Guds son, du kan inte bevisa för mig att han inte är det.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?