oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:21:41 följande:
Jag förstår hur du som kristen resonerar. Men om du tänker på de inslag i NT där det står om Jesus (fred vare med honom) som en profet och människoson, som då utifrån min synvinkel ger en direkt koppling till att 'ta emot ett budskap från Allah (swt den ärade och upphöjde)' genast jämnar vägen för. Dvs han måste ju ha haft NÅT att säga, att framföra? Haft några goda råd att ge till sin nation om inte annat? 'Gör inte så utan går så här istället'? Eftersom han var jude och så att säga inte lär ha levt som han lärt (utifrån en kristen synvinkel märk väl! inte annat) då han gick i synagogan säkerligen, han åt inte griskött, var för omskärelse, han bad, han fastade osv. Så att han då inte skulle ha haft något budskap att framföra, låter ju rent av lite konstigt. Det skulle ju innebära att folk skulle ha gjort som han gjorde helt enkelt. Men inte gör kristna så som han gjorde, levde som han gjorde? Så att det har funnit ett budskap, en uppenbarelse som han har förmedlat lutar det starkt emot.
Ja men han hade ju jättemycket att säga! Om jag som är kristen ser på det så kom han ju till människorna för att lagen skulle uppfyllas, så att säga, så att människorna skulle få mer insikt och leva efter kärleksbudet. Detta beskrivs i evangelierna; Jesu predikningar och hans budskap går att läsa om, dokumenterat av några av hans närmaste. Att du som muslim förkastar tanken på en treenig Gud är en sak, men jag gör det inte.

Så jag tror som sagt inte att vi kommer någon vart mer än till insikten om att i detta läge handlar det om att vi har olika tro. Jag kan inte "bevisa" för dig att Jesus är Guds son, du kan inte bevisa för mig att han inte är det.