• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 11:39:11 följande:
    Ja men han hade ju jättemycket att säga! Om jag som är kristen ser på det så kom han ju till människorna för att lagen skulle uppfyllas, så att säga, så att människorna skulle få mer insikt och leva efter kärleksbudet. Detta beskrivs i evangelierna; Jesu predikningar och hans budskap går att läsa om, dokumenterat av några av hans närmaste. Att du som muslim förkastar tanken på en treenig Gud är en sak, men jag gör det inte. Så jag tror som sagt inte att vi kommer någon vart mer än till insikten om att i detta läge handlar det om att vi har olika tro. Jag kan inte "bevisa" för dig att Jesus är Guds son, du kan inte bevisa för mig att han inte är det.
    Det var ju egentligen då bara ett budskap för just de som råkade finnas i hans närhet under de 3 år han missionerade. Det är ofrånkomligt att jag gör en jämförelse med Koranen, som är detsamma, hur man ska leva för att göra det i enlighet med Hans vilja, och den skrevs ner och reciterades/memoriserades direkt på plats, och det är detsamma som vi reciterar/memoriserar idag. Det är väl lite det som jag eftersöker men det finns inte att få. Det ger ju möjlighet till en djup insikt i vår Skaparens bestående vilja, annars blir det lätt att det flyter ut och människor börjar tolka lite hur som helst om det inte finns fasta angivna nedteckningar som gjort direkt på plats.

Helt rätt, men det är inte bara jag som muslim som inte tror på treenigheten, det är ju en doktrin som har blivit en del av kristen teologi, så det är nog ingen annan heller som tror på det. Det går inte att tro på något som går emot ens egen tro då det blir en motsättning till den.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:50:37 följande:
    Det var ju egentligen då bara ett budskap för just de som råkade finnas i hans närhet under de 3 år han missionerade. Det är ofrånkomligt att jag gör en jämförelse med Koranen, som är detsamma, hur man ska leva för att göra det i enlighet med Hans vilja, och den skrevs ner och reciterades/memoriserades direkt på plats, och det är detsamma som vi reciterar/memoriserar idag. Det är väl lite det som jag eftersöker men det finns inte att få. Det ger ju möjlighet till en djup insikt i vår Skaparens bestående vilja, annars blir det lätt att det flyter ut och människor börjar tolka lite hur som helst om det inte finns fasta angivna nedteckningar som gjort direkt på plats. Helt rätt, men det är inte bara jag som muslim som inte tror på treenigheten, det är ju en doktrin som har blivit en del av kristen teologi, så det är nog ingen annan heller som tror på det. Det går inte att tro på något som går emot ens egen tro då det blir en motsättning till den.
    Vad menar du med att ingen "annan" tror på treenigheten?

Jesus sände ut sina lärjungar för att sprida budskapet i världen. Det var alltså inte ett budskap endast för de folk som hörde honom.
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 11:56:35 följande:
    Vad menar du med att ingen "annan" tror på treenigheten?Jesus sände ut sina lärjungar för att sprida budskapet i världen. Det var alltså inte ett budskap endast för de folk som hörde honom.
    Endast kristna, (med en del undantag för en del kristna grupperingar?) tror på en treenig Gud? Och den som inte är kristen tror inte på en treenig Gud, det är ju rätt givet. Det är en kristen doktrin, varför skulle andra tro på den?
  • oOHalalOo

Tillägg:

Du missar det jag är ute efter. DET som han predikade, var det inte ett budskap som han fått att framföra från Skaparen?

• mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:07:02 följande:
    Endast kristna, (med en del undantag för en del kristna grupperingar?) tror på en treenig Gud? Och den som inte är kristen tror inte på en treenig Gud, det är ju rätt givet. Det är en kristen doktrin, varför skulle andra tro på den?
    Jaha, du tänkte så. Ja, det är ju givet att jag som kristen tror så. Och att en hindu, muslim eller dyrkare av flodguden inte håller med.

Samma med Muhammed, muslimer är ensamma om att tro att han var en profet.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:08:29 följande:
    Tillägg: Du missar det jag är ute efter. DET som han predikade, var det inte ett budskap som han fått att framföra från Skaparen?
    Jo, men han hade det ju i sig när han föddes i och med att han är Guds son.
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 12:10:43 följande:
    Jo, men han hade det ju i sig när han föddes i och med att han är Guds son.
    Finns alltså inget menar du? Var det inte viktigare än så att han i egen hög person skulle ha velat bevara det han kom med? Oavsett hur han ses på? Han var skrivkunnig vad jag förstår, därför förefaller det så underligt. Eller som sagt, skrev han nåt som har försvunnit av en eller annan anledning?
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:15:40 följande:
    Finns alltså inget menar du? Var det inte viktigare än så att han i egen hög person skulle ha velat bevara det han kom med? Oavsett hur han ses på? Han var skrivkunnig vad jag förstår, därför förefaller det så underligt. Eller som sagt, skrev han nåt som har försvunnit av en eller annan anledning?
    Jesus bör ha varit skrivkunnig. Om han skrev något som försvunnit kan jag givetvis inte svara på! I så fall är det ju försvunnet!

Jesus verkade bland människorna, han var gudoomlig och hans genomslagskraft omedelbar och oerhörd. Han behövde inte skriva ner några förhållningsregler, han predikade kärleksbudskapet och du ser - än idag vet människor vem han är, trots att han inte gav ut en bok om sitt liv!
  • mosterYster

För övrigt måste jag säga att jag är imponerad över din uthållighet!

• oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 12:25:42 följande:
    Jesus bör ha varit skrivkunnig. Om han skrev något som försvunnit kan jag givetvis inte svara på! I så fall är det ju försvunnet! Jesus verkade bland människorna, han var gudoomlig och hans genomslagskraft omedelbar och oerhörd. Han behövde inte skriva ner några förhållningsregler, han predikade kärleksbudskapet och du ser - än idag vet människor vem han är, trots att han inte gav ut en bok om sitt liv!
    Jag vet du inte kan svara på det, men det får en verkligen att undra. Låta ett sådan ypperligt tillfälle gå en ur händerna som skulle ha sparats för kommande generationer?
    Men det är ju egentligen inte en beskrivning av livet? Jag menar irl kan vi inte endast leva på kärlek allena? Vi kan inte bara uppleva det som är bra. Vi behöver en strukturerad levnadsform för att våra liv ska fungera och även fungera i samlevnaden med andra. Så jag håller med det är vackert med kärleksbudskap, men det räcker inte hela vägen.
    En annan sak angående det. Egentligen tar man inte med hela biten när man talar om kärlekserbjudandet för det finns ju ett litet villkor också med det. För det kommande livet. Tror man inte på erbjudandet så kommer man gå lottlös i det kommande livet. Man borde lite mer lägga alla kort på bordet och tala klarspråk. Man blir lite lurad när man hör om kärleksbudskapet, men det är inte villkorslöst. Det måste man också få veta så man utifrån det får en tydligare bild.

Tack för goda ord, du är inte så pjåkig du heller.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?