mosterYster skrev 2009-06-05 12:25:42 följande:
Jesus bör ha varit skrivkunnig. Om han skrev något som försvunnit kan jag givetvis inte svara på! I så fall är det ju försvunnet! Jesus verkade bland människorna, han var gudoomlig och hans genomslagskraft omedelbar och oerhörd. Han behövde inte skriva ner några förhållningsregler, han predikade kärleksbudskapet och du ser - än idag vet människor vem han är, trots att han inte gav ut en bok om sitt liv!
Jag vet du inte kan svara på det, men det får en verkligen att undra. Låta ett sådan ypperligt tillfälle gå en ur händerna som skulle ha sparats för kommande generationer?
Men det är ju egentligen inte en beskrivning av livet? Jag menar irl kan vi inte endast leva på kärlek allena? Vi kan inte bara uppleva det som är bra. Vi behöver en strukturerad levnadsform för att våra liv ska fungera och även fungera i samlevnaden med andra. Så jag håller med det är vackert med kärleksbudskap, men det räcker inte hela vägen.
En annan sak angående det. Egentligen tar man inte med hela biten när man talar om kärlekserbjudandet för det finns ju ett litet villkor också med det. För det kommande livet. Tror man inte på erbjudandet så kommer man gå lottlös i det kommande livet. Man borde lite mer lägga alla kort på bordet och tala klarspråk. Man blir lite lurad när man hör om kärleksbudskapet, men det är inte villkorslöst. Det måste man också få veta så man utifrån det får en tydligare bild.
Tack för goda ord, du är inte så pjåkig du heller.