• Utopia

Leksaksvapen

På lekplatsen här ute springer småkillar runt med pistoler och leker, och jag har försökt undvika de in i det sista när jag är ute med sonen, men jag vet att det inte går för evigt. Jag bara väntar på att de ska komma fram och rikta de mot min son, och då vet jag inte vad jag gör, exploderar antagligen - minst!!! Jag har flera funderingar:

* Är det verkligen så att barn måste leka med allt som har med vuxen livet eller livet allmänt att göra?! Jag tycker inte det.

* Hur ska jag som vill undvika att min behöver ta del av detta, som jag är så starkt emot? Hur bemöter jag de stolta småkillarna som kommer fram på lekplatsen och berättar: "kolla in det här, den skjuter platskulor också!!" och vill "leka"!!

* Vad säger ni om ett "pistolförbud" på lekplatser för att hjälpa de stackars föräldrarna som _försöker_ ge sina barn den tid de behöver för att lära sig om livet och världen, att ge de en sportslig chans till det?!

Det är helt ok med diskussion för och emot här, men jag vore väldigt tacksam om jag kunde få tips också från de som delar min inställning, om hur jag som förälder ska hantera detta.

• Svar på tråden Leksaksvapen
  • Utopia

Det verkar ju som om barnen kommer att börja leka pang pang då när de uppfattat att det finns sådant att panga med. Men det är ju ett misslyckande från vår sida De skulle inte ha ett behov av de om de inte kommit i kontakt med det nånsin.

Jag har redan förstått hur svårt det är att hålla honom från det. Vi hade en liten mini-vattenpistol liggande nånstans. Och min lille blev SÅ kär i den och började "panga" direkt! Vi blev helt paffa! Herregud, han är inte ens 2 år!!!! Hur kunde han fatta vad det var om han aldrig sett nån! Vi har verkligen försökt att hålla honom ifrån det. Det måste vara på dagis han har plockat upp det där, men där har de nog inga atrapper, så hur kunde han förstå? Detta kan ju hända på dagis så länge det finns 1 enda barn som redan insett att det finns sånt Vad gör man då....?

• Utopia

Auro-> Det var en jättebra idé det där med fingret! Men när ska man börja visa det? Vid vilket "stadie" blir nåt sånt aktuellt? Man vill ju inte uppmuntra det om det inte behövs liksom.

Du skrev->"Ett lekförbud gör ingen nytta, snartare skada...."

Nej inte ett som gäller överallt, men på exempelvis en lekplats, vore det förödande att inte få släpa med sig stora mega-gevär och pistoler dit...? Här springer de runt och pangar friskt, och föräldrarna är så klart inte med så man kan prata med de om det. Är det ett måste för dessa barn? Kan de inte göra det hemma, för att minska spridningen av det "måstet" barn kan börja känna, att de behöver leka med vapen?

• Utopia

Angelgirl, sorry (för att jag kanske var lite övertydlig när jag svarade dig). Jag förutsatte att den seriösa sansade debatten inte skulle kunna infinna sig så där tidigt i tråden Här på FL vet man aldrig

Du har väldigt intressant funderingar i ditt sista inlägg. Det håller jag med om att nog är väl sex sundare och bättre än våld ändå...? Kanske är det så att barnen får lida för vår iver att kriga och vår åsikt att vi får och måste försvara oss. Att vi på nåt sätt rättfärdigar vårat beteende, vi vuxnas. USA är väl typexemplet, "det är min rättighet att få försvara mig!". Klart som 17 att man inte kan förmedla till barnen då att "nej, det är inte bra - men JAG har flera gevär och pistoler", det går ju inte!

Förr i tiden var det kanske en lite råare vardag man hade, om man tänker på barnen och deras familjer, eller vad tror du? Men då fanns inte de enorma propagandamöjligheterna som man har idag. Men de kommer en möjlighet att glorifiera våldet, för att försöka göra det mer rumsrent. Sen på USA:s nyheter om irkakriget till exempel. Flashigt och "här är våra hjältar" och så vidare. Man får en sned syn av verkligheten. Det är coolt och tufft (för att man ska värva folk och rättfärdiga det man gör) - så länge man själv inte har stått i den verkligen skottelden, då vet man hur verkligheten ser ut

Det känns bara så trist att man måste köpa det här rakt av, utan en möjlighet att som förälder påverka. Våld och vapen kan man inte undvika, även om man vill. Man känner sig så handlingsförlamad. Man vill så mycket - men kan inte.

• Jessica24

Enligt mig har barn i alla tider lekt med "vapen".
    Vattenpistoler (på sommaren), knallpistol (efter besöket i High Chaparall/cowboy) osv.

Jag ser inget fel i att dagens barn också leker med "vapen", bara så länge dom vet hur man uppför sig (det vet barn som är ordentligt uppfostrade av sina föräldrar).
    Alltså inga "vapen" som ser riktiga ut, inte rikta på folk mm.

/Jessica24

• Angelgirl13

Utopia: Precis vad jag menar (och jag förstår helt klart ditt förra svar; ibland hamnar diskussioner här inne på en något "lägre" nivå än vad man önskar)! Hur ska man (läs USA) kunna få unga män att en dag vilja ge sig ut i krig och försvara sitt land om de inte gillar att skjuta skurkar/försvara sig?? Jag hoppas verkligen inte att det är ett medvetet val från leksaksindustrin, men samtidigt skulle det inte förvåna mig ett dugg... För vad är det för bild affärerna ger oss och våra barn?? Tjejleksakerna går i rosa och de handlar främst om att vårda och "leka relationer" och ta hand om hemmet då avdelningarna mest består av dockor och fejkdammsugare m.m. Killarnas avdelningar består av actiongubbar och vapen... Som förälder vill åtminstone inte jag lära min dotter att det viktigaste är att bli en god hustru och mamma, medan en eventuell son ska lära sig att försvara de sina och slå de onda.

• Auro

Utopia: det där med fingret kan du introducera så fort pang-pang lekarna kommer. Å det gör de garanterat förr eller senare, iaf hos pojkar.

När jag säger att ett lekförbud inte gör nytta menar jag inte förbud mot pistoler å sånt, utan förbud mot att leka krig. Vapnen kan man visst förbjuda, då har man som vuxen talat om att vi inte gillar krig och att barn inte ska få göra varandra illa. Men förbjuda LEKEN är inte så bra. barn måste leka - precis som de behöver äta och sova. De utvecklar inte bara sin förståelse för omvärlden, de utvecklar sociala regler och hierarkier sinsemellan och de bearbetar intryck i leken.

Vissa barn kanske "hakar upp sig" på just krigslekar, kanske just för att vuxna försökt förbjuda dem. Då känner barnen instinktivt att det är förbjudet, och det blir laddat med spänning och måste bearbetas ännu mer. Det bästa man kan göra då är att visa barnen exempel på andra lekar, kanske genom att introducera nya leksaker, eller nya lekområden.

• Utopia

Det här med "barn har alltid lekt med vapen". Jämför Emil med sin träbössa, 1 st, i hans miljö ute på landet. Tänk er en motsvarande barn idag, med leksaksaffären, som man kan besöka ofta, full med olika varianter av vapen, det ena mer verklighetstroget än det andra, i en miljö med våld på TV hela tiden, även i tecknad film, i TV-spel, dataspel. Och sen senare kommer internet med allt som finns där. Vilken enorm sklillnad på miljöer och möjligheter!!! Jag tycker det är en jättestor skillnad på nu och då. Det kan gå så mycket mer åt fel håll idag än förut för miljön kan påverka så mycket mer. Det hänger så mycket på föräldrarna hur de agerar.

• Auro

Enda sättet är att ta konsumentmakten i egna händer och kräva vapenförbud i alla leksakasaffärer!!!

• Auro

Bojkotta affärer som säljer leksaksvapen, om ni tycker det är fel.

• Utopia

Fast det är väl ändå i stort sett omöjligt?! Nej vänta. Jag vet faktiskt en (!) liten mini-leksaksaffär som säljer trägrejer och liknande *öh*. Alla stora leksaksaffärer skulle ryka direkt. Hur vore det med vanliga mataffärer med leksaker? Antagligen de också.

Ju mer jag funderar på det, ju mer tror jag att det finns nån sorts lobbying för den sortens leksaker. Men jag blir så deprimerad när jag börjar tänka på hur den går till. Vem/vilka sitter och planerar hur man ska göra så barn stöter på vapen?! Företagare? POLITIKER?! Det tycker jag är den värsta formen av "ondska". Den välplanerade sådana. Den välgenomtänkta. Av de som har pengar, makt, kunskap, som har ALLT - men som missbrukar det som de har. Fy Fast de skulle nog aldrig erkänna. "Ja men barnen vill ju ha vapen, vi bara ger de det som de vill ha!" "Marknaden" går det alltid att skylla på, och vips trollar man bort allt deras egna ansvar....

Svar på tråden Leksaksvapen