En del har emot ordet "förbud", men "förbud" kan innebära många saker. Jag tycker knappt det kan kallas förbud när man inte köper något, eller säger till andra att inte köpa något till ens barn. Det kan väl snarare kallas "inte introducera". Barnet vet ju inte om vad det missar. Min son har redan börjat med pang pang ett par gånger nu (2 år gammal) som han måste fått från dagis. Och då uppmuntrar jag inte det, jag hakar inte på och ger honom en massa hjälp att leka den leken och gör likadant själv. Då har han slutat. Och det kan knappt kalls förbud heller. "Inte uppmuntra" eller nåt
Jag menar inte att jag har nåt emot förbud, men det är inte så att man berövar ett barn en massa som de behöver, om de inte VET vad det är som den missar. Det står liksom inte på dörren och man upprepar det flera gånger om dan "nej, det får du INTE!", och påprackar de ett behov genom att förneka att få det uppfyllt. För att de ska ha ett behov så behöver behovet först skapas. Skapas inget behov, finns det inte där. Inte ett så¨nt här behov. Och där kan man alltså göra en insats. Det är som med godis för mig. Min lill-kille vet inte om vad en klubba är ex. Att man kan äta de. Han har lekt med några hemma hos några släktingar, som om de vore leksaker. Men så länge man inte berättar att "kolla här, man kan öppna de och slicka på de!" så lider han inte av det. Han KOMMER att börja "lida" av det, om han vet vad det är, och kommer skrika och vilja ha de i affärerna men inte får det ex. Varför göra så han får ännu fler måsten när han inte behöver? Självklart måste man lära sig om livet, han äter kakor ex. Men det finns nog med frestelser och saker som man kommer att ha svårt att ha kontroll på och hålla borta, och då är det ok med inte då osv, för att man ska ha nog med de sakerna. Alltså får man som föräldrar fundera sig fram till och bestämma vad man vill introducera när.
Problem blir det ju då förstås när det gäller påverkan från andra barn. Men jag tror (som jag skrev till Gislöv) att man kan göra mycket ändå. Ger man bara upp, då gör man inget i alla fall. Jag tycker man ska tänka på då att det man lyckas med för sitt barn, då hjälper man även andras barn, för att de inte blir smittade av det dåliga. Leker inga barn med pistoler så kommer färre andra bli intresserade av de. Stöter man inte på det, så skapas inget behov. Det ligger INTE i generna att man måste skjuta! Stenåldersmänniskornas bebisar och inte heller de vuxna gick och gjorde "pang pang". Det är nåt vi uppfunnit och är ingen naturlag eller måste.