• Utopia

Leksaksvapen

På lekplatsen här ute springer småkillar runt med pistoler och leker, och jag har försökt undvika de in i det sista när jag är ute med sonen, men jag vet att det inte går för evigt. Jag bara väntar på att de ska komma fram och rikta de mot min son, och då vet jag inte vad jag gör, exploderar antagligen - minst!!! Jag har flera funderingar:

* Är det verkligen så att barn måste leka med allt som har med vuxen livet eller livet allmänt att göra?! Jag tycker inte det.

* Hur ska jag som vill undvika att min behöver ta del av detta, som jag är så starkt emot? Hur bemöter jag de stolta småkillarna som kommer fram på lekplatsen och berättar: "kolla in det här, den skjuter platskulor också!!" och vill "leka"!!

* Vad säger ni om ett "pistolförbud" på lekplatser för att hjälpa de stackars föräldrarna som _försöker_ ge sina barn den tid de behöver för att lära sig om livet och världen, att ge de en sportslig chans till det?!

Det är helt ok med diskussion för och emot här, men jag vore väldigt tacksam om jag kunde få tips också från de som delar min inställning, om hur jag som förälder ska hantera detta.

• Svar på tråden Leksaksvapen
  • Andrés mamma

Molnet: Tror inte bristen på respekt kommer med leksaker som man lekt med när man var liten!

Sen tror jag inte att du kan säga åt föräldrar vilka leksaker dom ska köpa till sina barn...

• Molnet

Andrés mamma,

självklart är det varje förälders enskild angelägenhet, i slutändan. Men jag ser det som en självklarhet att säga ifrån när jag tycker något är fel och särskilt när det handlar om människor som står mig nära eller som kan påverka mitt barn på något sätt.

Och jag tycker absolut respekt kan gå hand i hand med leksaker. Varför skulle det inte kunna göra det? Om ett barn lärt sig leka med piskor och piska/slå andra, tror det ju att det är ok att piska vem som helst. Varför skulle det vara någon skillnad på det och något annat man säger eller ger barnet?

• Andrés mamma

Molnet: Om barnet lärt sig piska andra - då tror jag bestämt att det är uppfostran det brister i, inte i vilka leksaker man har! Har man lärt sitt barn att det är okey att piska - då piskar det med precis vad som helst!!

Jag anser att det är föräldrarnas uppfostran till syven och sist är det som är avgörande för hur ens barn utvecklas vad gäller respekt, empati och våldsbenägenheter!!

• Gisse the one and only

Andrés mamma

Vad bra att du känner dig träffad

Citerar mig själv:

"Mina barn har växt upp med barn från krigshärjade länder som tex Bosnien, och de barnen tyckte INTE att det var särskilt trevligt att någon på gården pekade med en leksakspistol mot dom och sa PANGPANG du är död. Därför får mina barn lära sig att visa hänsyn mot de som har haft sin uppväxt i dessa krigshärjade länder och det tycker jag inte är mer än fullständigt normalt. "

Tycker du att du lär dina barn att vara respektfulla mot andra barn, tex de som jag beskriver här ovan, om du köper vapen till dom? Det anser INTE jag. Och med din liberala vapensyn så skulle du kanske bo i USA, där har de samma tankar som du och det har ju gått bra.........INTE!!

• Molnet

Ja och uppfostran innefattar leksaker. Hur skulle du själv förklara för ditt barn vad man använder vapen till?

Jag kommer aldrig se på en förälder köper leksaksvapen till sina barn som något lustig och helt ok.

• Molnet

Till Andrés mamma var inlägget ovan riktat till.

• Andrés mamma

Gislöv: Jag vill bara tala om för dig att mina barn är mkt respektfulla mot andra barn och även mot alla andra - tycker det är lågt när du går på mig och min uppfostran. Jag har snarare bara fått höra motsatsen både från dagis och skolor!!

Jag är ledsen, men jag delar inte din uppfattning - jag har sett precis motsatsen vad gäller leksaksvapen på allt för nära håll, så jag tar inte alls åt mig!!

Dessutom har jag koll på mina barn vad gäller hur dom leker - jag släpper dom inte ut och leka på gården utan tillsyn - tycker man som förälder är skyldig att se vad ens barn gör!!

Mina barn har heller aldrig lekt med sina vapen som pang-pang, du är död - utan varit ute och jagat älg och hare med sina vatten och plastpickor!!

• Gisse the one and only

Får jag fråga hur fasen ett barn kan ha ett intresse för en viss leksak om man inte själv som förälder intruduserar den ihemmet. Jag menar, om min son är nyfiken på en pistol och jag inte köper den utan köper något annat han gillar, så har jag som förälder gjort en insats och min son blir varken sjuk eller mår dåligt för att han inte får leka med vapen.

• Andrés mamma

Gislöv: Självklart!! Var och en uppfostrar efter eget huvud. Men det jag sett är en kusin till min mellanpojke som alltid när han kom hem till oss kastade sig över just dessa leksaker och han var helt nojjig - kunde inte leka med NÅT annat!!
    Sen kan jag meddela att jag ALDRIG köpt ett enda leksaksvapen till min son - det har han önskat från kompisar på födelsedagar och så - då tycker inte jag att jag har den rätten att plocka bort presenter han fått - för oss har det fungerat, men det behöver inte vara så att det funkar för andra!

Tror att mina pojkar känt sig rätt trygga i sig själva och dessutom fått respekt och därmed lärt sig innebörden! Så för oss har inte leksaksvapen vart nåt bekymmer!!

• Gisse the one and only

Andrés mamma

Jag är chockad!!! Du plockar inte bort leksaker som barnen fått i present oavsett vad det är. Upprörande, då kan de få vad som helst och det är ok med dig!

Att kusinen slänger sig över vapenleksakerna och inte kan leka med någonting annat är en rejäl varningssignal om att något är fel!!!

Herregud!

Svar på tråden Leksaksvapen