• Utopia

Leksaksvapen

På lekplatsen här ute springer småkillar runt med pistoler och leker, och jag har försökt undvika de in i det sista när jag är ute med sonen, men jag vet att det inte går för evigt. Jag bara väntar på att de ska komma fram och rikta de mot min son, och då vet jag inte vad jag gör, exploderar antagligen - minst!!! Jag har flera funderingar:

* Är det verkligen så att barn måste leka med allt som har med vuxen livet eller livet allmänt att göra?! Jag tycker inte det.

* Hur ska jag som vill undvika att min behöver ta del av detta, som jag är så starkt emot? Hur bemöter jag de stolta småkillarna som kommer fram på lekplatsen och berättar: "kolla in det här, den skjuter platskulor också!!" och vill "leka"!!

* Vad säger ni om ett "pistolförbud" på lekplatser för att hjälpa de stackars föräldrarna som _försöker_ ge sina barn den tid de behöver för att lära sig om livet och världen, att ge de en sportslig chans till det?!

Det är helt ok med diskussion för och emot här, men jag vore väldigt tacksam om jag kunde få tips också från de som delar min inställning, om hur jag som förälder ska hantera detta.

• Svar på tråden Leksaksvapen
  • Angelgirl13

Ja man kan ju alltid skylla på marknaden... För vi vuxna människor har ju inget ansvar!

Har inget mer att tillägga just nu, men skriver ändå för att "puffa upp" denna intressanta tråd!

• Qetesh

Jag tycker att pistoler osv är helt OK i leken.
    Jag menar, det man inte få röra blir en miljon gånger mer intressant.

• Utopia

Tycker du likadant då med porrtidningar ex Qetesh..? Sexleksaker?

• Qetesh

Utopia: Ja...i rätt ålder så tycker jag det ja...

• Andrés mamma

Qetesh: Jag håller med dig! Min son har en kusin som vart strängt förbjuden att leka med allt vad vapen heter!! När han var och hälsade på hos oss, kastade han sig över alla pistoler och gevärer som vår pojke hade (Han var knappt intresserad av dessa själv, utan fått som present när han fyllt år etc.) Kusinen blev helt hysterisk när han såg dessa skjutvapen - han vägrade släppa, han tog med sig hem osv. Han tyckte det var jättespännande grejer och kunde verkligen inte leka med annat när han kom till oss.

Tror åxå på det där att ju mer förbud, ju intressantare!! Jag tycker det är viktigare att uppfostra barnen till att förstå hur man hanterar vad än det nu är - som i det här fallet leksakspistoler.

• Gisse the one and only

Utopia

Mina söner, (har tre) har alla haft och har vapenförbud och det har fungerat ypperligt!! Jag har förklarat för mina barn varför man inte ska leka med vapen och att man inte ska hota andra med vapen (leksaker givetvis). Det har fungerat hur bra som helst och det har resulterat i att de själv sagt till kompisarna att de inte leker med vapen för att det är löjligt och inte alls kul. Mina söner har ej lidit av detta förbud och att de börjar leka pangpang automatiskt, är en myt, det finns inte i generna.

• mia1980

Gislöv: Nej, det finns inte i generna. Men barnen behandlar ju saker som dom råkar se på tv eller hör på dagis via leken.

Min son är 2½ år och tycker att det är kul att leka fingerpangpang. Han ahr inga egna vapen, men jag tar inte bort leken, man måste få testa. Han har dock tillgång till plastpistoler hemma hos farmor och farfar. Dom tycker han är ganska kul att leka med. Än är han så liten att han inte förstår att det är farligt men jag försöker förklara att man inte ska rikta den mot någon.
    Det är viktigt som förälder att förklara och inte bara fördömma dessa lekarna för då blir det mer intressant. Förklara man vad som händer om det är på riktigt blir det inte lika kul för barnen. Det vat jag själv sen jag var liten. Var granska vapenvan tidigt, då gällde det riktiga vapen. Pappa var jägare och vi barn fick skjuta med luftgevär. Nu i efterhand ser jag allt detta som en possitiv sak eftersom jag lärde mig tidigt allvaret bakom vapen och hur man hantera det. Nu ska jag bara föra över dessa kunskaperna på min son....

• Gisse the one and only

SuperMia1980

Du vet, jag har tre söner 16 år, 11 år och 2 år och ingen utav dessa tre har lekt "fingerleken" det är inte en naturlig del av utvecklingen och de två stora barnen har gått på dagis och inte blivit påverkade där alls. Den minste går på dagis nu och det är inte tillåtet för barnen att leka pangpang, eller krigslekar där, vilket jag tycker är sunt och mycket förståndigt.

Mina barn får ej heller se krig eller våldsamma program på TV och mina barn "råkar" inte se sånt, då jag har koll på vad som visas.

Mina barn har växt upp med barn från krigshärjade länder som tex Bosnien, och de barnen tyckte INTE att det var särskilt trevligt att någon på gården pekade med en leksakspistol mot dom och sa PANGPANG du är död. Därför får mina barn lära sig att visa hänsyn mot de som har haft sin uppväxt i dessa krigshärjade länder och det tycker jag inte är mer än fullständigt normalt.

• Andrés mamma

Gislöv: Tror det där är olika från barn till barn. Vissa är intresserade av dockor, andra inte. Mina stora pojkar har båda två vart intresserade av att leka med vattenpistoler och knallpistoler, men de har båda två lärt sig vad vapen är och hur man hanterar det på bästa sätt.
    Vi får försöka uppfostra våra barn på det sättet vi anser känns rätt för var och en! Men vilken naturlig utveckling det har i sin lek - tror jag faktist är individuellt!!!

Jag tror vi alla tycker att våra barn är rätt normala - oavsett om dom leker med pistoler eller inte!!!

• Molnet

Vad svårt! Vad säger man till föräldrar som envisas med att köpa leksaksvapen till sina barn, och fattar inte varför man opponerar sig?

Jag tycker personligen att det är fruktansvärt onödigt att barn ska leka sådana lekar. Dels för respekt mot andra människor och dels för att det enbart finns negativa associationer till vapen.

Svar på tråden Leksaksvapen