• Anonym (stammare)

Människor som stammar?

Visste inte under vilken kategori jag skulle lägga tråden så nu får den stå under relationsproblem.

Jag har en fråga till er alla, vad har ni för åsikt om människor som stammar?
    Om ni har varit vän med nån som stammar eller nån släkting har det påverkat er på nått sätt, vad har ni tänkt om personen?

Anledningen att jag undrar är att jag själv har stammat sen jag var ca 6 år gammal o jag har alltid undrat om folk tänker något speciellt om mig eller tycker synd om mig när dem hör mig.

När jag var mindre var min stammning så mycket värre nu kommer den i perioder.
    Jag hade en vän i gymnasiet som plötsligt slutade vara min vän till slut fick jag reda på att hon skämdes över mig därför avslutade hon vänskapen.

Jag har varit hos en talpedagog men det har inte hjälpt nånting.
    Jag har alltid varit väldigt bra på språk, jag kan massa med olika språk o många har tyckt jag borde bli tolk tills dem hör att jag stammar såklart.

Synd att det inte finns ett direkt botemedel för stammare, livet är verkligen svårt när man måste kämpa för att säga vad man vill.....

• Svar på tråden Människor som stammar?
  • Anonym

Ja det är väl det största problemet, att det låser sig när man är arg, min son som är 6 slår istället, det är hans lösning, men han jobbar på det, svårt när man är vuxen som du TS du får helt enkelt stampa med foten eller något för att markera så ingen kör över dig.

Lycka till med att förändra synen på din stamning, det är inget allvarligt, huvudsaken är vad du säger inte hur du säger det.

• Anonym (stammare)

Jag tänkte oxå på detta med arbete o så.
    Ärligt med handen på hjärtat skulle ni anlita en person som stammar?

• lias

jag känner ingen som stammar, men känner folk som läspar. alltså har svårt att uttala r eller s rent, det är inget jag bryr mig om, man tänker inte på det efter ett tag. antar att det vore samma om jag umgick med en person som stammar?

• Anonym (stammare)
    lias skrev 2009-04-23 10:38:41 följande:
    jag känner ingen som stammar, men känner folk som läspar. alltså har svårt att uttala r eller s rent, det är inget jag bryr mig om, man tänker inte på det efter ett tag. antar att det vore samma om jag umgick med en person som stammar?
    Nja, det e lite skillnad med människor som läspar, det tar inte en minut för dem att säga ett ord eller mening.
    Läspare pratar "normalt" fast med ett annat uttal kan man säga.
    Jag skulle lätt byta min stammning mot att läspa.
  • Anonym (stammande make)

Min make stammar och det är inga problem för mig, jag väntar ut honom och så får det ta tid. Visst har det hänt att jag känt mig otålig någon gång, men det kan jag bli över mycket annat också! Tror att det var jobbigare för maken som barn med stammningen, nu som vuxen är det lättere för honom att hantera att han stammar. När han pratar engelska stammar han nästan inte alls.

Summa summarum är stammande människor, folks som alla andra och det är inte hela världen att stamma människor har så många andra kvaliteter utöver hur de talar.

Försök att acceptera att du stammar och känn dig trygg i att du är en fantastisk människa som faktiskt stammar och ta den tid du behöver för att få sagt det du vill.

• Anonym (frågande??)

vad beror det på att man stammar?

• Anonym (Grannen)

Vi flyttade till ett nytt område i höstas och vår närmsta granne stammar. I början då vi precis hade flyttat in så hade han det väldigt jobbigt med stamningen iom att han inte kände oss och det stressade upp honom då han pratade med oss. Jag tycker han var jättestark som ens tog första steget och började prata fasän det var jobbigt för honom.
    Även nu stammar han en del då vi pratar, men varen jag eller mannen min skulle komma på tanken att dra oss undan honom för att han stammar. Han är skittrevlig så varför skulle vi liksom. Numera tänker vi knappt på att han stammar.

Visst kan jag förstå att det är stressande om man har bråttomt eller så, men jag kan bli tusen gånger mer stressad över att mannen kommer i sista sekund till något eller att det ska bytas bajsblöja precis då man är på väg ut genom dörren då man ska iväg på ett möte eller liknande.

• NadiaMi

Har inte så mycket erfarenhet då jag inte träffat så många, men de jag har träffat eller pratat med i telefon har jag inte haft några större problem med.
    Däremot biter jag mig i tungan ibland för att inte 'hjälpa till' för mycket utan låta personen själv uttala orden även om det tar tid ibland. Man märker oftast om det är läge att kasta in en gissning på vad det är de vill ha sagt eller inte.

Jag tycker inte heller att de är annorlunda än andra 'vanliga människor'.
    Precis som att personer med dyslexi, synproblem, hörselproblem mm är precis som 'alla andra' förutom att de har lite annorlunda förutsättningar.

Vad gäller just stamning brukar det också ibland kännas lättare för den som stammar om de inte känner någon press från den som lyssnar så jag resonerar som så att det bästa sättet att hjälpa till är att slappna av, låta dem prata till punkt och behandla dem som vilken annan människa som helst.

• Anonym (lite pinsamt)

Jag tycker att det är lite sexigt med folk som stammar.

Kanske för att jag hade en pojkvän som stammade och var supermysig...men det är ändå lite pinsamt att erkänna att när jag går förbi någon som stammar så försöker jag stanna upp lite och lyssna för det är så snyggt. Hoppas inte personen märker det bara för då kanske den tror att jag stannar upp för att jag tycker att det låter knäppt och så är det verkligen inte.

• Mamma 03 09

Min son stammar, men bara ibland, mest när han är uppspelt eller stressad då får man försöka säga till honom att ta det lugnt och försöka igen, ser på honom att han tycker de är jobbigt med stammningen, å han är bara 6r snart.

Sen de här med att läspa, det kan vara precis lika jobbigt som stammningen, säger själv tungrots R dvs jag säger mina r i "halsen" var mobbad under hela skoltiden typ för ja var en "skorrande groda" å inte kunde prata, uppleve det som jobbigt än idag, för en stammare kan det ta upp till e min å säga en mening pga av han/hon stammar, jag kan få upprepa samma ord 2,3 ,4 , å t.om 6 ggr ibland för att folk inte hör vad jag säger pga mina r.

Svar på tråden Människor som stammar?