• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • Meickan

Jag spydde ett par gånger när värkarna satte igång i början! Vattnet gick när jag spydde för att jag tog i så! :) Men efter att jag kommit in på förlossnings rummet så spydde jag inte mer! Endel spyr mycket o endel spyr inte alls!
    Hoppas du slipper, men det var inget man tänkte på just då!!

• Davidsmamma

Jag hade med mig powerade för att orka under öppningsskedet. Men det rekomenderar jag inte! Jag spydde upp minsta lilla powerade jag fick i mig, men saft och vatten gick ner. Fast det kanske bara är jag :)
    Smärtan är hanterbar så var inte rädd :)

• izzie78

När jag kräktes gick vattnet!!

• diadem
    JASS skrev 2009-04-27 21:11:57 följande:
    Ja, illamåedet vill jag ju helst slippa... Det kan ju verkligen få en att känna sig totalt slut.Intressant att höra att det kan ha med hormonnivåer att göra. Jag spydde rätt mycket under fem veckor i början av graviditeten och har sedan mått bra. Tills för någon vecka sedan. Nu mår jag illa igen, men spyr inte. (Har funderat på om det har att göra med att det är trångt i magen.) Känner ni igen detta att illamåendet kommer tillbaka?Ja, det är nog bra att vara förberedd på att det KAN hända (och sedan hoppas på att det inte gör det.) Det där om att man kan må illa när barnet passerar "Spinae-piggarna" (osäker på namnet) har jag hört, men att blodtrycket kan påverka var nytt. Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?
    Testa lustgasen du! Det är ju bara att be dem börja med väldigt lite gas och mer syre och sen öka successivt. Så gjorde jag och det gick jättebra. Jag mådde inte illa av lustgasen men blev lite snurrig men det gick över på några sekunder efter att jag släppt masken. Jag var också lite rädd att spy på förlossningen men när det väl var dags och vi åkte in hade jag glömt bort det helt och hållet och kom inte på det förrän dottern passerade de där taggarna och jag spydde två ggr, men det gick så fort och sen var det över och jag mådde inte illa längre, det var skönt bara. Sen tog resten av förlossningen några timmar till men jag spydde inte mer.
  • Sarah84

Jag hade ingen som hellst spykänsla. Klart de gjorde ont & de va en redig smärta. Men inte alls på de sättet.

• Kiicki

Jag spydde under förlossningen men de tror jag va pga alla lustgas.. jag hann inte tänka så mycket på det.. De tog omhand om spyorna och jag kunde krysta vidare (krystade i 1 ½ timme). Sen efteråt så märkte jag att jag hade spyor i håret, inte så fräscht men de försvann ju i duschen :)

• Lussekatten87

Jag spydde ett par gånger när jag var 8-9 cm öppen,illamåendet försavann fort när jag sedan var öppen 10 cm!
    Det var pga de spinaenerverna eller vad det heter nu igen....

• Shadilly

Jag har spyfobi och jag tyckte det var helt annorlunda att kräkas under förlossningen än med illamående i allmänhet.
    Det är ju en sak om man brukar kräkas vid smärta, men gör man inte det finns det ingen anledning jag kan se att man skulle börja vid sin förlossning. Sedan kan man må illa av lustgasen, men det är långt ifrån alla som gör, och gör man det går det snabbt över.

Men just illamåendet när barnet passerar spinaetaggarna kom på en gång! Jag kräktes tre gånger i följd och sedan var det över. Och då menar jag bortblåst! Det var inte alls jobbigt och man gruvade sig, just för att man inte kände av det i förväg. Och när man kände av det hade man fullt upp med att kräkas.

• LillaEllan

jag kräktes ett par ggr precis när krystvärkarna började der var lite otäckt men inget man la spec. mycke energi på d´mådde inte illa bara spydde rakt ut

• corax
    JASS skrev 2009-04-27 21:11:57 följande:
    Ja, illamåedet vill jag ju helst slippa... Det kan ju verkligen få en att känna sig totalt slut.Intressant att höra att det kan ha med hormonnivåer att göra. Jag spydde rätt mycket under fem veckor i början av graviditeten och har sedan mått bra. Tills för någon vecka sedan. Nu mår jag illa igen, men spyr inte. (Har funderat på om det har att göra med att det är trångt i magen.) Känner ni igen detta att illamåendet kommer tillbaka?Ja, det är nog bra att vara förberedd på att det KAN hända (och sedan hoppas på att det inte gör det.) Det där om att man kan må illa när barnet passerar "Spinae-piggarna" (osäker på namnet) har jag hört, men att blodtrycket kan påverka var nytt. Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?
    Jag spydde också en del i början på min förra graviditet, och mitt illamående kom tillbaks kring v.30, om än lindrigare än i början. Jag hade iallafall lustgas under förlossningen, och tyckte det fungerade jättebra. Spydde inte under förlossningen. Effekten av lustgasen släpper ju ganska fort när du har slutat andas in den, så om du skulle bli yr är det bara att sluta. Jag älskade lustgasen och hade hellre spytt några gånger pga den än varit utan den
Svar på tråden Spy under förlossningen