• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • Vill ha bebbe

Jag spyr när jag får värkar, hade så både med mitt missfall och under min första förlossning. Jag har tidigare haft väldigt kraftig mensvärk och kunde kräkas av det när jag var i tonåren. Det är nog något som triggar igång min kräkreflex när jag har den typen av smärta. Jag tenderar att svimma när jag kräks så jag var orolig för hur det skulle gå under förlossningen. Men det gick bra, trots att jag kräktes massor och de fick till slut sätta dropp för jag hade ingen vätska eller energi kvar i kroppen. När jag låg ner svimmande jag inte utan det var bara när jag stod upp och fick en värk och kräktes. Lite udda problem, men annars gick förlossningen som en dans!

Det jobbigaste var att jag spydde lika mycket av eftervärkarna och det var INTE så trevligt. Försökte amma min son, eftervärkarna kom och jag spydde i en papperskorg. Så höll det på de 2 första dygnen...

**Max 070716** **Lillebror BF 090808**
  • LiindaE

nånstans i mitten (låg inne i 26 timmar med värkar) skulle jag försöka äta
    men det kom bara upp hela tiden
    fast besluten att jag behövde maten jag kunde få fortsatte jag försöka att få i mej ngt...utan resultat
    menm grejen e att det är inte äckligt utan man är mitt uppe i ett kaos och man hanterar det som kommer vad som än kommer
    man skulle kunna skita ner hela rummet och ändå inte bry sej

• Hoppas07

Jag spydde under min förlossning pga lustgasen, men det var ingen fara. Blev väl rutinerad på att spy efter 17 kräkveckor i början av graviditeten.

• Hannajo

Jag mådde väldigt illa men spyde inte under en fas av förlossningen. Har läst här på fl att i ett visst skede av öppningsarbetet (mot slutet tror jag) mår man lätt illa.

• NiniMe

Jag spydde när de va dax o krysta, han trycktes ner och jag spydde 2 ggr sen va de över men de va inget jag tänkte på, Bm gick o hämta en spypåse innan jag hann säga att jag behövde spy..

• Hannajo

Lite info från sjukvårdsrådgivningen:
    www.1177.se/artikel.asp
    När barnets huvud passerar spinalutskotten mitt i bäckenkanalen kan man ibland känna ett tryck mot bäckenbenen, både under och mellan värkarna. Man kan bli illamående och kräkas i samband med detta, men det är också ett tecken på att förlossningen går framåt. Om värkarbetet är intensivt kan kroppen enstaka gånger reagera genom att man får frossa.

• NiniMe
    Hannajo skrev 2009-05-10 13:03:59 följande:
    Lite info från sjukvårdsrådgivningen:www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=24270När barnets huvud passerar spinalutskotten mitt i bäckenkanalen kan man ibland känna ett tryck mot bäckenbenen, både under och mellan värkarna. Man kan bli illamående och kräkas i samband med detta, men det är också ett tecken på att förlossningen går framåt. Om värkarbetet är intensivt kan kroppen enstaka gånger reagera genom att man får frossa.
    Jag fick en fruktansvärd frossa när han va ute, mina ben och hela jag bara skaka, höll nästan på och skaka av sängen, de va drygt som f*n kunde knappt prata heller, bara skaka tänder haha
  • JASS

Oj, ja det där med frossan var nytt! Har hört att kroppen kan reagera med chock om förlossningen går för fort, då kan man ju frysa och skaka, men det kan alltså ske även om förlossningen tar längre tid?

• Malinski 82

Det är ju vanligt att man blir illamående/spyr när barnet passerar spinae. Sonen låg där och tryckte på i 6 timmar, så det blev ett väldigt spyende på mig...varje värk i 6 timmar. Det var ju knappast trevligt men det kändes inte som att det tog kraft från själva förlossningen. Däremot började jag ju få näringsbrist framåt slutet av förlossningen... Jag led faktiskt inte alls av själva kräkandet men blev rätt matt och orkeslös. Frossa hade jag också, mest pga att jag saknade näring tror jag.

När dottern skulle födas och jag kände det välbekanta illamåendet vid spinae valde jag därför att låta bm ta hinnorna för att skynda på passagen. Nu hann hon visserligen inte för vattnet gick och dottern kom flygandes utan att jag kräktes...

• NiniMe
    JASS skrev 2009-05-10 16:42:59 följande:
    Oj, ja det där med frossan var nytt! Har hört att kroppen kan reagera med chock om förlossningen går för fort, då kan man ju frysa och skaka, men det kan alltså ske även om förlossningen tar längre tid?
    Jag höll på från första värk i 29 timmar, men jag hade en "lugn" förlossning, men jag tror nog frossan va för man tog ju i för kung o fosterland i slutet...
  • lassemia

Jag visste inte att det var normalt att spy och när jag väl gjorde det kom det plötsligt och rejält. Spydde ner hela mig och britsen. Dà gick bebisens hjärtljud ner och larmet gick. Det blev tal om akutsnitt. Jag fick total panik. Sedan gick barnets puls upp igen och allt gick bra. Jag hade dock panik resten av förlossningen.

Nu vet jag att det är fullt normalt att spy när barnets huvud passerar ett visst ställe. Ingen informerade mig dock om det. Ingen förklarade varför jag kräktes. Nàgot jag verkligen ska ta fasta pà inför nästa förlossning är att be dem om mkt information under förlossningens gàng. Information betyder mkt och kan lugna el dämpa paniken som kan komma.

Svar på tråden Spy under förlossningen