• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • Standly

Första förlossningen kräktes jag i princip från första värken från & till men jag mådde inte så illa, jag liksom bara kräktes ändå.

På andra gjorde jag det bara på slutet, samma sak där.

• joojoo

Jag avskyr verkligen att kräkas, men under förlossningen kändes det helt annorlunda. Det kom så hastigt över mig att jag kräktes rakt ur över golvet och sedan var det över.

• Snuppsanne

låter konstigt kanske men för mig var det faktisk skönt o spy... vet inte hur jag ska förklara det... det var som att smärtan blev borta den lilla stunden jag spydde...

• frilin

Jag var livrädd för att kräkas men klarade mig utan att göra det! Jag har hört att det förekommer, men det är inte vanligt att man kräks en helt förlossning. Däremot när huvudet passerar spinal så är det vanligt med illamående.

Och var inte rädd för smärtan! Det finns SÅ mycket bra bedövning (rekommenderar varmt EDA) och en förlossning är om möjligt det häftigaste jag kommer uppleva i mitt liv.

Ellen 28/12-08
  • DubaiC

Jag spydde 2 ggr i kryst stadiet, antaglien för att jag tog i så mycket och just hade druckit coca-cola, men det var inte något med det, de torkade av mig lite sen fortsatte vi arbetet att få ut barnet

• bigmomma

Jag spydde en gång under första förlossningen. Illamående som kom väldigt snabbt och var som bortblåst efter att jag hade kräkts, mycket lindrigt för min del

• JASS

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Ja, jag känner mig lite lugnare nu, både med smärtan och med spyendet.

Ni har ju klarat det, så varför inte jag?

• hejsvej

Jag spydde två ggr strax innan krystskedet. Skulle få vila lite och då började jag må illa och kräktes strax efter (hann få en påse båda gångerna). Sedan mådde jag bra igen och tänkte inte mer på det. Jag har annars spyfobi och var förstårs orolig över detta innan, men detta var liksom en spott i havet mitt i allt annat som ju händer under en förlossning. Inte lägger man något större fokus på att man råkade kräkas

• Vofflis

Jag spydde ett par gånger under förlossningen, men det var inget som var speciellt jobbigt, hade så ont av värkarna och det var mycket värre.

• Ulrika22

Jag mådde lite illa strax före kryststadiet då barnet roterar ner i bäcketnet, man har ju en berömd kräknerv där
    men jag kräktes ingenting och har inte gjort det under  förlossning 1 eller 2.

Svar på tråden Spy under förlossningen