• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • Exi

Spydde inte under förlossningen...hade dock en snabb förlossning på 3 timmar...

vägrade ta lustgas el annan bedövning för jag var så rädd för att må illa å spy...men tog lustgas mot slutet ändå...och det funkade bra...

om 2 månader är det dags igen...fortfarande spyfobi...men det verkar som att spyr man så spyr man...

lycka till!

• KickiÖ

Jag har oxå kräkfobi, och tog epidural andra gången jag födde, mycket av den anledningen. Jag mådde inte illa en sekund den förlossningen. Den här gången, två månader kvar, tänker jag försöka utan, bara använda mig av lustgas och ev. nåt annat. Jag tror nog som ni övriga berättar, man har nog fullt upp med att föda för att bry sig.

• Lani747

Usch, jag vill verkligen inte spy! Har en fruktansvärt fobi för det! Kalla mig pevlig, men hellre skiter jag ner mig! Har knappt mått illa under grav. och ej heller spytt så förhoppningsvis slipper jag det även i forsättningen. Fast antagligen bryr man sig inte då man ligger/sitter där.

• Kya

jag hade fått förklarat för mig att man spyr ALLTID på en förlossning, att det liksom är oundvikligt. japp, det var bullshit. Jag var inte i närheten av att spy fastän jag hade krystvärkar i över två timmar, där kan vi snacka smärta!

däremot så spydde jag när jag kissade efter förlossningen. Jag var så slutkörd att den lilla ansträngningen att bli ledd på toan var för mkt. Men det var ingen fara med att spy heller, illamåendet gick ju över och jag fick spy i en sån där spypåse, så det var bara att snurra ihop den och lägga den i papperskorgen

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Bubblan2

Jag varken spydde eller mådde illa under mina båda förlossningar.

Däremot började världen snurra riktigt fint när jag tog lustgasen men då sa BM att jag skulle blunda och då gick det över direkt och funkade toppen!

• shopahollic

jag mådde illa under några minuter, precis innan krystvärkarna kom, jag fick då en spypåse men då försvann illamåendet och jag slapp spy =)

• lilla bunny

Jag spydde nog 6-8 ggr under min förra förlossning. Så fort det gjorde lite för ont så spydde jag. Det var itne alls jobbigt. Mådde inte dåligt innan och inte efter varje gång. Hade en lång förlossning på 30 timmar. Mest trist att inte få behålla nn mat och energi.

Arvid 061031 ♥ BF 090510 - 2 dagar kvar!
  • Sessan100

Jag visste inte att man kunde spy när man födde. Men jag hann säga till att jag mådde väldigt illa och så fick jag en spypåse i handen. Sydde ca 2 ggr efter det i påsen. Jag hatar å spy, det är något av det äckligaste jag vet. Men på något sätt var det inte äckligt för jag var så upptagen med annat.

Nu närmar det sig bf igen och att spy är det sista jag tänker på. Tar för givet att jag kommer göra det igen. Är mest nervös för man vill ju inte ha ont. Kan tillägga att jag kände all smärta man kan känna sist då jag aldrig hann få någon bedövning och inte tog lustgas heller.

• Kya

risken att spy blir större om man använder lustgas, många reagerar på det med illamående. iaf om man andas in större mängder.

men lustgasen var min bästa kompis under förlossningen, jag älskade nog den där masken mer än jag älskade min man just då...{#lang_emotions_dreamer}

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Elyse

Vi skrattade åt det i efterhand för vi reagerade så irrationellt. Helt plötsligt blev jag akutillamående, men istället för att ringa på en sköterska vankar jag fram till vasken och kräks. Sen ställer sig pojkvännen och städar handfatet riktigt hektiskt, för att få bort kräksresterna till personalen kommer tillbaka. Varför? Fråga mig inte.
    Efter att jag kräktes mådde jag bra igen.

Svar på tråden Spy under förlossningen