• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • BeatriceN86
    JASS skrev 2009-04-27 20:50:39 följande:
    Tackar för att ni delar med er!Nä, jag vet att alla inte spyr, men man vet ju inte innan om man tillhör dem som gör det.Bra att veta att det inte verkar ha att göra med om/hur mycket man ätit innan. (Vill ju gärna våga ladda ordentligt innan det är dags att åka in.) Appropå mat: Jag har hört att kvinnan bara får flytande mat på förlossningen- om det skulle bli urakutsnitt. Å andra sidan har jag hört dem som ätit (ibland medhavd) mat. Hur var det för er? Förstår att man kanske inte är så sugen på mat just då, men det är ju en annan femma.
    Mig ville de gärna lasta i lunch, så här är det inte flytande som gäller iaf..
  • Stumpan83

Har under mina två förlossningar varit illamående och kräkt. Innan min första förlossning trodde jag som HannaoNicko att man bara kräkte när bebisen tryckte på en viss nerv under förlossningen. Detta upptäckte jag dock inte stämde i alla graviditeter.

Min första förlossningen startade i princip med att jag fick en värk o direkt efter kräktes. Detta inträffade under de första 2 timmarna henna innan vi åkte in. Sedan försvann kräkandet tills barnet kommit ner till nerven då jag kräktes en gång till. Fick förklarat höga mängder hormoner var anledningen till att jag kräkte.

Andra förlossningen började med att jag blev lös i magen och att jag kräktes men denna gången bara två gånger hemma. Dock var jag illamående hela förlossningen och kräktes 3-4 ggr under tiden på sjukhuset.

Första gången tyckte jag att kräkandet tog helt slut på mina krafter men det kan också ha varit smärtorna som jag inte var helt förberedd på och inte klarade av att hantera på ett bra sätt. Andra gången bekom kräkandet och illamåendet mig knappt. Det värsta tycker jag var att jag var helt oförberedd på att en förlossning kunde leda till att man kräktes och var illamående.

• Senap
    Tackar för att ni delar med er! Nä, jag vet att alla inte spyr, men man vet ju inte innan om man tillhör dem som gör det. Bra att veta att det inte verkar ha att göra med om/hur mycket man ätit innan. (Vill ju gärna våga ladda ordentligt innan det är dags att åka in.) Appropå mat: Jag har hört att kvinnan bara får flytande mat på förlossningen- om det skulle bli urakutsnitt. Å andra sidan har jag hört dem som ätit (ibland medhavd) mat. Hur var det för er? Förstår att man kanske inte är så sugen på mat just då, men det är ju en annan femma.
    Nej, jag fick fast föda på förlossningen (panerad fisk med någon räkröra och kokt potatis). Däremot fick jag inte i mig så mycket.
    Milkshaken gick däremot ned utan problem (även om den kom upp lika fort).
    My sugar is raw
  • CiMi
    Tackar för att ni delar med er! Nä, jag vet att alla inte spyr, men man vet ju inte innan om man tillhör dem som gör det. Bra att veta att det inte verkar ha att göra med om/hur mycket man ätit innan. (Vill ju gärna våga ladda ordentligt innan det är dags att åka in.) Appropå mat: Jag har hört att kvinnan bara får flytande mat på förlossningen- om det skulle bli urakutsnitt. Å andra sidan har jag hört dem som ätit (ibland medhavd) mat. Hur var det för er? Förstår att man kanske inte är så sugen på mat just då, men det är ju en annan femma.
    Jag blev igångsatt så jag visste ju att bebisen skulle komma den dagen

Jag passade på att äta en pastalunch men åt inte så himla mkt, sen blev jag serverad köttbullar och potatis till middag på förlossningen. Känner att det gjorde gott att ha lite i magen, men jag ville inte vara proppmätt eftersom jag visste att det fanns en risk att jag skulle må illa.

Lycka till!!!
  • 4familjen

spydde under min första förlossning, men då pga skyhögt blodtryck som gjorde att jag mådde illa, mina två andra förlossningar har jag inte spytt under!

• JASS

Ja, illamåedet vill jag ju helst slippa... Det kan ju verkligen få en att känna sig totalt slut.

Intressant att höra att det kan ha med hormonnivåer att göra. Jag spydde rätt mycket under fem veckor i början av graviditeten och har sedan mått bra. Tills för någon vecka sedan. Nu mår jag illa igen, men spyr inte. (Har funderat på om det har att göra med att det är trångt i magen.) Känner ni igen detta att illamåendet kommer tillbaka?

Ja, det är nog bra att vara förberedd på att det KAN hända (och sedan hoppas på att det inte gör det.) Det där om att man kan må illa när barnet passerar "Spinae-piggarna" (osäker på namnet) har jag hört, men att blodtrycket kan påverka var nytt. Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?

• Senap
    JASS skrev 2009-04-27 21:11:57 följande:
    Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?
    Jag provade lustgasen under visningen av förlossningen vi var på några veckor innan födseln.
    Bra sätt att veta hur man reagerar på den.
    My sugar is raw
  • Stumpan83
    JASS skrev 2009-04-27 21:11:57 följande:
    Ja, illamåedet vill jag ju helst slippa... Det kan ju verkligen få en att känna sig totalt slut.Intressant att höra att det kan ha med hormonnivåer att göra. Jag spydde rätt mycket under fem veckor i början av graviditeten och har sedan mått bra. Tills för någon vecka sedan. Nu mår jag illa igen, men spyr inte. (Har funderat på om det har att göra med att det är trångt i magen.) Känner ni igen detta att illamåendet kommer tillbaka?Ja, det är nog bra att vara förberedd på att det KAN hända (och sedan hoppas på att det inte gör det.) Det där om att man kan må illa när barnet passerar "Spinae-piggarna" (osäker på namnet) har jag hört, men att blodtrycket kan påverka var nytt. Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?
    Kan kanske trösta dig med att jag INTE kräkt under mina graviditeter utan endast under förlossningarna.
  • TeZs

jag var spyfärdig under min första förlossning, ville verkligen kräkas, men det gick inte för så fort jag skulle spy så fick jag värkar istället, det kändes lite jobbigt eftersom jag kände att jag verkligen behövde spy, men sen gick det över. Mina andra 2 förlossningar mådde jag inte illa alls.

Svar på tråden Spy under förlossningen