Nynäshamn - Ösmo
Är det någon här som vet något om Ösmo? Är det fint/bra/dåligt där? Vi ska kanske flytta dit och skulle vilja veta lite om hur det kan tänkas vara där...
Är det någon här som vet något om Ösmo? Är det fint/bra/dåligt där? Vi ska kanske flytta dit och skulle vilja veta lite om hur det kan tänkas vara där...
Fåret Shaun - det låter supermysigt! är du född i Nynäshamn, eller bodde ni där en stund bara?
Min svåger och hans sambo och 2 barn bor i Ösmo. Dem trivs nog rätt så bra där, men ingen av dem är uppvuxna Ösmo, bägge är dem uppväxta i Haninge men valde nog att flytta just till Ösmo pga något billigare hus där, ett lugnare boende med inte alltför stor social problematik bland innevånarna. Bägge två pendlar till sina rspektive arbeten, den ena till Södertälje och mig personligen så tycker jag den vägen är en Djävla väg! (urs. det grova uttrycket men det kom från mitt hjärta). Jag har aldrig hört dem klaga på pendlingen så förmodligen är det inget som stör dem.
Dem har bägge sina barn går på dagis där i Ösmo så jag tror faktiskt inte alls Ösmo är så tokigt att bo i. Jag vet också att dem har ett rätt så stort umgänge i och omkring Ösmo. Jag tycker det ser fint och trevligt ut i Ösmo helt enkelt.
Till en fördel för pendlarna in till Stockholm är väl byggnationen av Nynäsvägen/Riksvägen 73 också som ett + i kanten.
Jenny N - vi har kikat på husen i Lidatorp nu och tycker det verkar jättemysigt där! Det är svårt att avgöra hur avstånden till skolor och dagis känns nu när man inte är på plats. Ska ner i veckan och "hälsa på" och kika på skolorna och känna hur långt det får vara. Du vill inte säga vilken av skolorna i Ösmo som är "mindre bra"?
MINA GOA BARN - Låter ju jättebra allting!
1,8 miljoner gav min svåger och hans sambo för sitt hus senhösten -06. Huset är av sutterängtyp. Nedervåningen har 2 sovrum, stor tvättstuga, stor hall och rymligt badrum + ett yttre förråd.
Övervåningen består av jättekök och lika stort vardgasrum, stort badrum och 2 sovrum varav det ena är något mindre.
Dem har också garage och lillstuga och mycket altan runt om så gott som hela huset.
Jag upplever huset som rymligt, tyvärr uppvärmning med direktverkande el, en dem har en äldre kamin som dem eldar i på övervåningen.
Min beskrivning, uppväxti Nynäs tom 19 års ålder:
När man pluggar så flyttar man ju därifrån, så är det ju nästan alltid med småorter, så var det med alla mina klasskompisar från Nynäs ockå, likaså från den ort min man kommer från (södra Sverige). Efter studierna är det ingen jag känner som flyttat tillbaka dit! Däremot har i princip alla min mans gamla vänner flyttat tillbaka till denna stad där vi bor nu (dvs deras uppväxtort). Tycker att det säger endel... I sommar är det tre år sedan jag var i Nynäs sist... Detta är ju som ett "betyg" - ingen har flyttat tillbaka igen...
Flerbarnstokan - ok, inte så bra betyg alltså..
Kommunen satsar på ungdomar. Till den här sommaren har alla ungdomar som sökt sommarjobb i kommunen blivit erbjudna jobb. De har även samarbetat med företag i kommunen för att hitta jobb åt dem. Enligt en artikel i lokaltidningen är det den enda kommunen i Sverige som har gjort en så lyckad satsning.
Bor i Ösmo.
Är uppvuxen i skogarna runt i kring.
Trodde aldrig att jag skulle flytta tillbaka hit - som sagt det är en liten håla där alla vet allt om alla. Men efter 4 månader som tillbakaflyttad ösmobo så trivs jag jätte bra. Har bott en vända i nynäs och det gör jag inte gärna om. Det är en sommarstad och vintern är hemsk där men som sagt det är sååå mysigt att åka dit på sommaren, strosa i hamnen gå ringvägen runt, ta en fika på lövhagen osv osv.
Men ja det finns mycket barn här i ösmo och både skolor och förskolar är ok (enligt mig och mina erfarenheter)
sen är det som Flerbarnstokan säger man växer upp här sen flyttar man härifrån fortare än fortast. När jag är nere på stan (nynäs) känner jag inte igen en kotte...
Välkommen till landet