• EttElaktTroll

    lchf pepptråd

    Jag startar en egen tråd nu. Jag behöver verkligen peppning nu.

    Har fuskat idag

    Fler som prövar lchf för första gången?

  • Svar på tråden lchf pepptråd
  • EttElaktTroll

    Hej tjejer

    Glad sommar! Hoppas ni har det toppen...

    Jag hamnade på villovägar ett tag Men nu ska det bli ändring, hoppas jag...

  • Fluffguf

    Ja, samma här, jag svävade bort där ett tag, men jag började om i förra veckan och det går bra hittills

  • EttElaktTroll

    Haha

    Vi får köpa oss en varsin karta så vi inte går vilse så ofta

  • Åsalie

    Hej:) Jag är rättså ny på det här med lchf.... Började för ca 1,5 vecka sedan, har inte vägt mig men har redan förlorat ca 2-3 cm höfter och midja...det är ju helt otroligt tycker jag ;) Men framförallt låter det ju så logiskt allt (har läst Annika och Airams kokbok).....

    men visst saknar jag nybakt bröd!!!! och godis....mmmm........

    när jag bestämde mig för denna kosten så var det enbart för att äta mer hälsosamt, för ett friskare hjärta och kropp.... Men får man tajtare kropp så är det tok-bonus!!! :D

  • EttElaktTroll

    Åh grattis!!


    Åsalie skrev 2009-07-16 14:39:50 följande:
    Hej:) Jag är rättså ny på det här med lchf.... Började för ca 1,5 vecka sedan, har inte vägt mig men har redan förlorat ca 2-3 cm höfter och midja...det är ju helt otroligt tycker jag ;) Men framförallt låter det ju så logiskt allt (har läst Annika och Airams kokbok).....men visst saknar jag nybakt bröd!!!! och godis....mmmm........när jag bestämde mig för denna kosten så var det enbart för att äta mer hälsosamt, för ett friskare hjärta och kropp.... Men får man tajtare kropp så är det tok-bonus!!! :D
  • Fluffguf

    Jag börjar märka lite resultat nu iaf, jag har gått ner 5 kg nu och jeansen som är mitt första mål att komma i går nästan att knäppa när jag ligger ner

  • Åsalie

    En sak jag inte fattar!!!

    Det står i boken att man bör undvika korv och charkvaror? Men det förekommer kallskuret och korv i jättemånga recept????

  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    Åsalie skrev 2009-07-17 21:37:41 följande:
    En sak jag inte fattar!!! Det står i boken att man bör undvika korv och charkvaror? Men det förekommer kallskuret och korv i jättemånga recept????
    Det är för att ofta så finns det en massa skit i korven, jepp skitkörvar med en massa onödig utfyllnad

    Vi kollar köttprocenten och köper de med hög över 70% i LCHF tänket ingår ofta att undvika produkter med E-ämnen och äta så naturligt som möjligt, korv brukar inehålla en hel del sånt.

    Jag är ingen E-fascist men sambon är det, jag försöker vara medveten men det finns inte många rena produkter.
    En sak jag aldrig kommer köpa till mitt barn är iallafall Hotdogs finns en anledning till varför de inte får heta korv
  • Åsalie

    Tack långa nick!!
    Jag har åxå förstått att man ska undvika E, så om man köper de där 70-80 %iga köttkorvarna så är det OK?????

  • cat68

    Jag har hållit på med LCHF i en månad. Håller med om det som någon här skrev, nämligen att alla metoder för viktminskning kräver någon form av försakelse och att LCHF är jämförelsevis lätt att följa. Man slipper åtminstone vara hungrig...när jag viktväktade (har viktiväktat i omgångar de senaste tio åren) var jag alltid hungrig och otillfredsställd. Nu när jag äter enligt LCHF äter jag mycket fler kalorier per dag än jag någonsin kunde tillåta mig som LCHF-are, men jag går ner i vikt med LCHF också. Skall tillägga att jag gick ned bra i vikt med Viktväktarna och att det är en metod som verkligen fungerar så länge man följer den, men jag orkade aldrig hålla på med poängräkning någon längre tid och så fort jag slutade gick jag snabbt upp alla kilon jag gått ned. Jag har bojkottat alla lättprodukter efter att ha läst vad de innehåller (särskilt margarin var skrämmande läsning), och har kommit fram till att det inte funkar att följa Viktväktarnas program om man inte vill äta lightprodukter. Alla deras recept bygger ju på Minifraîche, MiniÄdel, lättmargarin och så fettsnåla ostar som möjligt. Det är enda sättet att hålla nere kalorimängden och överhuvudtaget kunna få ihop rimliga portionsstorlekar, men jag blir inte mätt på Viktväktarnas egen yoghurt med 0.1 % fett och 40 g av deras egen müsli gjord av puffade veteflingor. En frukost på omelett gjord på tre ägg, skinka eller bacon, lite svamp och rödlök, allt stekt i smör eller kokosolja, håller mig utan problem mätt fram till lunch. När jag viktväktade var jag vrålhungrig redan efter någon timme...då åt jag frukt eftersom det var 0 points, men jag blev aldrig mätt utan tvärtom hungrigare. Då trodde jag att det var mig det var fel på, att jag vant mig vid att äta för mycket och fel saker och att det bara handlade om en anpassningsperiod, men idag inser jag att det snarare var frukten som gjorde mig hungrig. Särskilt hungrig blev jag av några torkade aprikoser och dadler (få VV-points och enl uppgift nyttigt); idag vet jag att torkad frukt innehåller mycket socker och att detta inte bara gjorde mig hungrigare utan också underlättade fettinlagring...

    Jag hoppas kunna gå ned till idealvikt med LCHF (även om det tar tid), och sedan successivt införa lite långsamma kolhydrater i kosten och hitta en livsstil som mer påminner om GI-metodens balansfas eller Atkins' vikthållarfas. Dvs man kan äta en del linser, bönor, kikärter och frukt med långsamma kolhydrater, men aldrig gå tillbaka till en kost där pasta, ris och potatis utgör stommen. Förhoppningsvis går det, men skulle jag märka att jag blir omotiverat sugen och får svårt att hålla vikten är det att konstatera att jag hör till de extremt kolhydratkänsliga och ta konsekvenserna av det, dvs gå tillbaka till LCHF-kost på permanent basis.

Svar på tråden lchf pepptråd