Inlägg från: IlsaBlackWidow |Visa alla inlägg
  • IlsaBlackWidow

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Wiiie! Hej.

Försöker vila hjärnan från allt med behandling (utöver diet och beteendeträning) tills vi träffat norska BAN!-läkaren, vilket sker i slutet av maj.

• IlsaBlackWidow

Jag förstod inte heller frågan riktigt men jag tänker på en väninna till mig, hon är ensamstående med tre barn, varav två av barnen har diagnoser (ADD och autismliknande tillstånd).

Soc har kopplats in via BUP men det är ingen direkt anmälan utan mer en rekommendation att varje barn ska få varsin stödfamilj. Allas behov blir ju åsidosatt i en sådan situation... kanske skulle det kunna gå att få en kontaktperson eller liknande till den äldre flickan? Bara en tanke.

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-07 16:40:49 följande:
    Har lagt denna förfrågan i autism-tråden men den passar ju eg bättre i här i behandlingstråden så jag klistrar in den här med:Finns det någon med aspberger/HFA-barn i 4-7årsåldern som skulle vilja träna lek genom att ha en liten lekgrupp (2-4 barn)tillsammans med oss? Vi bor i Stockholm (norrförort).Tänker att vi skulle kunna träffas hos varandra och se om barnen funkar bra ihop. I så fall skulle man kunna träna socialt samspel med dem,tex genom spel och regellekar som gömma nyckel, kurragömma, hunden och benet, charader osv. Det gäller ju att matcha barnen så de är på _ungefär_ samma nivå, så jag beskriver min tjej lite kort här:Hon är 5 år i höst och har AS. Duktig verbalt och börjar nu även kunna leka med andra barn genom att vi fokuserat på detta i IBT:n. I en till en-situationer kan hon ibland leka fria rollekar med lite äldre barn. I en grupp klarar hon ännu inte fri lek men kan däremot turtagning och regellekar med flera barn, ifall hon övat på dem innan med en vuxen.Någon som vill testa detta? Vårt dagis är stängt 8 veckor i sommar och då ser vi att hon kommer att ha stort behov av att träffa andra barn.
    Hinner inte beskriva Viktor ingående nu men vi bor ju i norrort och skulle gärna prova att träffas. Viktor är dock inte 4 förrän i november men han är högfungerande och har börjar leka med andra barn, går väl bäst med något äldre barn.

Jag kommer försöka ha honom på dagis under personalens semesterveckor, så gott det går och kortare dagar.

Intresse finns iaf så hojta till om det låter bra trots den låga åldern.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-07 22:02:23 följande:
    Hej! Såklart kan vi testa hur väl barnen går ihop. Har vi tur så klickar de och då är det ju bara att leka på! Vi har ju mailats lite tidigare så jag vet att du nyligen börjat med IBT, så jag hade ändå tänkt kontakta dig för att höra om du vill låna en massa laminerade bildkort som jag använde i början av träningen, men som nu bara ligger här och skräpar.Vi kan väl mailas om ett datum och lite kring upplägget för träffen.
    Skoj! Och det låter super att få låna kort, sitter just och har ångest över att jag inte hinner fixa några, tänkte be morsan annars. :P

Vi kan främst dagtid helg, men vi bokar via mail.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-08 17:36:40 följande:
    Tack för svar och intressanta länkar! En tilläggsfråga:Rekommenderar den norske DAN-läkaren denna diet till alla barn inom autismspektrat, eller är det en individuell rekommendation just till din A efter att ha sett hans provsvar?
    Jag har också fått flera tolkningar och ännu fler rekommendationer, blir helt stirrig! Men jag ordnar nu att en översätter dokumenten och sedan vid träffen med läkaren hoppas jag att vi kan tydliggöra en plan.

Kolhydratfattigt är jag övertygad om att det är det bästa för de flesta människor, men kanse än mer för våra känsligare barn. Dock är det svårt att hålla den dieten i vårt samhälle... vi har än så länge "bara" uteslutit i GF/CF/SF-anda men många alternativ har ju lika mycket kolhydrater.
  • IlsaBlackWidow

Här är de svar/behandlingsrekommendationer vi fått hittills (ett svar väntar), om någon intresserad förstår och orkar läsa.

Ibland förbannar jag min strävan efter total upplysning, det hade varit så mycket lättare att stanna i the Matrix... men det tilltalar mig inte att tro att det inte finns hopp om tillfrisknande för mitt barn. Så nu försöker jag samla krafter att ta tag i nästa steg.

KVIKKSØLV I KROPPEN KAN FJERNES MED:
    SVETTEBEHANDLING: fysisk aktivitet, solbading og badstubad.
    KOSTTILSKUDD: Vitamin C inntil 10 g / dag. Selentilskudd. Selen 10ug/ kg kroppsvekt
    Løkgrønnsaker og kålgrønnsaker.
    TTFD, DMSA, Glutathion, ALA, DMPS, er (i Norge) reseptpliktige midler som fjerner kvikksølv meir effektivt,
    gjerne i kombinasjon.
    På grunnlag av funn tilrås kvikksølvfjerning med Kelateringsmiddel, i første omgang ? 10 g Vit C / dag +
    Selentilskudd og ALA @LipoicAcid. 0,25-1mg / kg kroppsvekt, dernest TTFD eller DMSA behandling
    (www.douglaslabs.nl), protokoll for det vedlagt.
    Bly fjernes best med EDTA, EDTA gel fra www.medipharma.no kan forsøkes.
    Aluminium fjernes best med ?1 eple / dag? ? eplesyre. Unngå all bruk av aluminiums kjøkkentøy. Sjekk
    drikkevatnet for Aluminium, bly og Arsen.
    Arsen fjernes og med DMSA og ALA.
    Eit nytt kelaterings middel OSR blir rekna som bedre og tryggere enn andre. Vi håper å kunne tilby det i
    løpet av mai, som erstatning for DMSA med mer
    DMSA behandling ? eige skriv.

Prøven viser:
    CDSA:
    Fordøyelse: Normal elastase, tyder på normal bukspyttkjertelfunksjon, Verdi på 10 år, 5mg transdermalt.
    ACTOS -TD
    Start med 15mg, auke sakte over 1-2 veker til 60mg om kvelden.
    Alternativer:
    Blanding av Artemisia, advanced Biocidin, Caprylsyre, Goldenseal, GSE/ Grapefruit Seed Extract, Oreganol,
    OLE / Olive Leaf Extract, Samento, Uva Ursi, Neem, einerbær, Zinkoral sugetabletter, kvitløk og Yeast
    Aid og SPS30 Enzymes, fra Theramedix.
    Tyggegummi, nasespray og / eller drops med Xylitol, og evt. Xylitol eller fersk honning som søtingsmiddel (
    fra Ole.johan@harbakks.com )
    Lactoferrin og EDTA sammen med enzymer, fordi EDTA fjerner mineralene jern og aluminium som verner /
    beskytter Streptokokker.
    Papain + Vitamin C til toleransegrense ? 8- 10 g/ dag.
    1] Mucostop Ensymer + Lactoferrin og EDTA.
    2] Urteblanding 35 minutter seinere
    3] Medisinsk Kull og / eller Pectasol 1 time seinare for å t opp ?Die off toksiner?.
    Ensymer når barnet kjem frå skulen, deretter 2] og 3]. To serier /dag i helgene.
    Bruk gjerne fleire (3) urter kvar gong, og roter ? a+b+c / b+c+d / c+d+e osv, for å hinder resistens utvikling
    ot toksisitets / allergi oppbygging.
    IVIG (Intrvenøs Immunglobulin) har også effekt ved streptokokk problematikk.
    Annan symptom behandling ved PANDAS: NAG - N-acetyl-glucosamine. Og Vitamin B1 , Thiamin. EPA (
    fiskeolje).

• IlsaBlackWidow

Äh vad trött jag blir på datorer och internet... hela mitten försvann så nu blev allt än mer svårtolkat. Nåväl, när allt är översatt så lägger jag in det i bloggen.

• IlsaBlackWidow
    sulinajo skrev 2009-05-08 21:03:18 följande:
    Ojoj vad mycket! Förstod kanske inte allt till hundra, vad är det för tester, de från scandlab?När/om man ska en hel massa tillskott osv efter testerna hur vet man då att man inte mixar och blandar till det så det blir fel? Konsult med läkare?Verkar vara en hel vetenskap detta har myyyyycket att sätta mig in i märker jag..
    Mm ska man köra racet så bör man ju ha kontakt med utbildad läkare... det är ju vanskligt att blanda olika medel och tillskott, tillsammans kan man behöva justera mängd osv. Så jag har tänkt be om en strikt behandlingsplan där allt är uppradat i turordning. Och även hålla svensk vårdkontakt för att ha koll på värden.

Jag är dock väldigt tacksam över att några familjer gått före mig, startat BAN! och skapat viktiga kontakter med mera. Idag är det verkligen hoppfullt, men dyrt och slitsamt.

Jo det är scandlabs tester läkaren tolkat.
  • IlsaBlackWidow
    sulinajo skrev 2009-05-08 21:44:11 följande:
    Hur mycket kostar scandlabs tester om man inte får remiss på det från läkare? Mitt problem är att jag är väldigt mjäkig som person men har förstått att man måste stå på sig väldigt för att få hjälp osv..Vi har ju som sagt nys fått diagnos men vill starta upp så fort det går (dock så ska jag ju naturligtsvis kolla upp allt och läsa på allt ordentligt innan). Verkar ju verkligen vara så att många barn blir mycket bättre av dessa olika metoder och hjälpmedel känns ju lite ljusare då först kändes allt bara hopplöst!Så jag kommer säkert tjata på er och fråga, hoppas ni står ut! Fast finns ju mycket bra i de äldre trådarna med
    Tjata på! det har jag gjort och kommer alltid att göra, vi hjälper ju alla varandra.

Det är ju härligt att du kommit in på det här spåret så tidigt och det tar inte alltför lång tid att komma in i dieten åtminstone. Personligen ville jag ta alla tester innan vi startade, både av nyfikenhet och för att jag tror det är av värde för behandling och uppföljning.

Att betala själv för testerna på Scandlab går på åtskilliga tusenlappar (beroende på hur många tester ni vill göra), men hänvisar du till denna sida: www.autismdiet.se/ så får du 20% rabatt.

Landstinget har avtal så att läkare får skicka prover dit men det är inget som sker ofta. Kanske kan man tjata och ge information till sin läkare.

Vill du veta mer och kanske ställa frågor så rekommenderar jag att även besöka behandlaautism.nu/nu/index.php

Kika på bloggarna: blogg.aftonbladet.se/19054/

På min egen finns det en del länkar också: blogg.passagen.se/urkraft/
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-11 11:31:49 följande:
    ni andra som också kör gf / cf-diet: har ni kollat upp tandkrämen? Trodde jag gjort det, men det j´har jag nog glömt. Och en snabb titt på ingredienslistan visade på mystiska saker som inte ens fanns i min lilla uppslagsbok från celiaki-förbundet. Någon som vet något: säkra märken, saker att titta efter eller så?
    Jag har läst i allergitrådarna och det kan gömma sig både mjölk och ägg med mera i tandkrämen. Jag har hittat soja i hygienartiklar med...

Vi kör dock ekologisk fluorfri tandkräm från Urtekram, fluor är ju bland det värsta i tandkrämen.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4