Inlägg från: IlsaBlackWidow |Visa alla inlägg
  • IlsaBlackWidow

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

kaffemamma skrev 2009-05-14 11:02:38 följande:
    från Uppsala universitet, om bla kemikalier, nyfödda & autism: www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/vie...
    Usch, även om jag inte har kolla på alla kemikalier så känns det som "inget nytt under solen" igen... För mig har det varit uppenbart att alla gifter omkring och i oss är de största bovarna i nya sjuksomar och diagnoser.
  • IlsaBlackWidow
    FemaleX skrev 2009-05-17 13:17:55 följande:
    Hej hopp, ny i tråden men gammal på FL.Son på sju år med autistisk syndrom + ev svagbegåvning. Sonen vistas växelvis hos mig och pappan och vi är inskrivna i hab på orten. Vi är separerade.Pappan har nu läst mer om HBOT och vill att vi ska ta reda på mer och se om det är nåt för sonen. Någon i denna tråd som kan ge mer infor om kostaderna och ev. hur ni andra som gör HBOT finansierat detta? Jag är arbetsökande så det är inte bara att ta lån. Desstom är det inte bara att ta ledigt och dra m ett barn som ej tål förändringar utomlands, så jag vill läsa mer innan jag kan säga något. Dock verkar ju det jag har läst lovande ang HBOT än så länge. Hur har ni löst detta m ledighet och annat? Tacksam för alla tips.Och är era barn gluten/laktos/soja intoleranta? Har varit inne på BAN hemsida och såg att man kan börja med att ta prover för de tre ovanstånde i sjukvården för att utesluta allergi. Har ni tagit prover på Scand lab och hur har ni sedan gått vidare?För närvarnade är sonen på väg in till ettan till hösten på särskolan och man gör en basutredning på skolan för att se hur det är med intelligensen.
    Hejsan!

Jag tror inte någon i tråden har testat syrgasbehandlingen än tyvärr men jag skulle rekommendera dig att kontakta den här mamman: blogg.aftonbladet.se/19054/ eller Petra Tunmar Lundell (ordförande i BAN!).

De är båda erfarna på området.

Personligen tänkte jag försöka prova på hemma hos någon som har egen tryckkammare hemma och sedan dela med ett antal familjer och köpa en, om det funkar bra (Viktor är nog för liten för att förstå och fixa att ligga en timme per dag i det lilla utrymmet).

Jag hinner inte svara utförligt på allt men enligt den här formen av behandling så behöve rinte barnen visa upp en "traditionell allergi/intolerans" utan vi gör dieten på andra indikationer. I min blogg beskriver jag en del hur vi gjort hittills och det finns flera länkar som är ingående i ämnet: blogg.passagen.se/urkraft/

Vi väntade med att påbörja dieten (utan gluten, mjölk - inte speciellt laktos, soja och så giftfritt som möjligt etc.) tills vi gjort flera prover via Scandlab. För mig är det både av intresse, för att jag anser det kan hjälpa i behandlingen, och för att se framsteg vilket kan hjälpa andra i förlängningen förhoppningsvis.

Jag har kontakt med den norske BAN/DAN-läkaren som du kommer stöta på om du ger dig in i den här "världen" och han har via mail tolkat provsvaren och i slutet av månaden träffar vi honom för konsultation och vidare behandling.

Fråga gärna mer, vi är några i tråden som börjat med kostomläggning med mera. Vi kan svara så gott vi kan och annars hänvisar jag till de i BAN!-styrelsen (hm det finns ju en massa info på utländska sidor, gick efter mig själv bara som gillar svenska och direktkontakt .
  • IlsaBlackWidow

Alltså är det bara jag som misat att en ny BAN-sida äntligen öppnats, med forum och allt?

Jag har ju hela tiden gått och kikat på den gamla adressen...

Nåväl, här är länken: behandlaautism.nu/ban/index.php&view=frontpage&Itemid=1

Kaffemamma: Kanske ska slänga in den i trådstarten?

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-22 15:02:40 följande:
    Är det någon som är med i D-vitaminstudien på Autismcenter för små barn? Vi går hos EF och tog andra (och sista ) blodprovet i mars. Fortfarande har jag inte hört något om resultatet. Har ni?
    Minns inte när vi var där men det var nog i mars... har inte fått svar. Tur att du tog upp det för jag undrade med.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-25 13:18:13 följande:
    Ilsa och kaffemamma - Ska bli intressant att ta del av studien och se hur barnets vitamin- och mineralnivåer ligger. Jag har inte gjort några andra tester (är sugen på att testa tungmetaller mm via scandlab men har inte gjort det än). Kaffemamma - är det ang HBOT på karolinska du mailats med EF om? *nyfiken* Har förstått att flera föräldrar ligger på för att de ska starta en testverksamhet i KS tryckkammare... Blir så arg på att den står där och inte kommer våra barn till godo :(
    Jag kontaktade EF angående den gedigna studien om HBOT som var klar nyligen... hon var mycket intresserad och skulle vidarebefodra informationen till KS, för eventuell forskning i Sverige.

Japp, varför inte använda sådan snoffsig utrustning??
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-27 12:25:42 följande:
    HBOT - några föräldrar planerar ett informationsmöte för att diskutera kring möjligheten att gå ihop om att köpa en hård tryckkammare - alltså av samma typ som används i tex england eller turkiet där man får både tryck och syrgas. Detta är i Stockholmsområdet. Om du är intresserad av att delta i mötet så inboxa mig.
    Bästa erbjudandet hittills. Jag är på, men det vet du ju redan.
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-01 14:28:12 följande:
    gud vad jag har svårt att jobba idag... för mycket som flyger i huvudet efter gårdagen. En annan sak: läkaren tolkade en del av sonens beteende som adhd. Det har ag aldrig tänkt på. Det har i och för sig ofta kännts som om det kliar i kroppen på honom, att han energi som han inte vet vad han ska göra av så blir det att han spänner kroppen, biter ihop tänderna, låter, biter i tröjan. Detta har ökat väldigt mycket senaste tiden... månaden? Sammanfaller med dieten och nya kosttillskott... Kan det vara en av de här grejerna som de säger blir värre för att sedan bli bättre? Bör vi byta tilbaka till vitaminer utan mineraler?? Får han för mycket stärkelse - mer än förut? Måste fråga läkaren. Någon som känner igen sig eller hört något?
    Ah jag har också fått hintar åt adhd-spektrumet, inte bara av läkaren utan av psykolog på autismcentret och faktiskt så nämnde även LSS-handläggaren att han var så väldigt aktiv/intensiv när hon var på hembesök (det var första gången jag började tänka i de banorna).

Jag tror som (Krickeline, tror jag det var, när vi hade lekträff ) att båda spektran är olika sidor av samma mynt. Alla dessa diagnoser ökar och de kan behandlas liknande, kopplingar till kost osv.

Nu ska jag faktiskt släppa allt igen, efter att ha tränat Viktor i en timme ska jag ta och träna mig själv, vilket jag inte gjort sen i december! Sen plugga...

Vette 17 var och hur jag ska börja med alla indikerade behandlingar... Men jag ska återkomma direkt jag hinner, med ett recept som kommer förgylla många GF/CF/SF-are och stenålderskostätares liv, om man tål ägg.
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-03 10:17:47 följande:
    ÅH vad jag är trött på att veta mer än "experterna"!! Kommer precis från dagens möte med datateket. Trevlig, sävlig dam som lånar ut datorspel som kan tänkas passa sonen, men där tar liksom ambitionen slut. Om man nu jobbar med datorspel för barn med särskilda behov, borde man då inte veta lite om nya program som utvecklas i andra länder, nya forskning osv? Att det fanns särskilda spel för barn med autism i andra länder hade hon aldrig hört talas om. Puh.
    SUCK

Sk ain på facebooken och glo iaf... sen om jag hinner hänga där är en annan femma.

Vi har ätit ägg och grönsaker till frukost i några dagar och vad härligt det känns i kroppen, och hur länge man håller sig så! Ska köpa kalkon eller liknande och komplettera med... nötter står alltid framme och häromdagen åt vi vattenmelon med, lyxig frukost vill jag påstå!

Vi kommer nog inte gå på full SCD-diet (tyckte dessutom att deras "lagliga - olagliga" lista kändes väldigt avancerad) men ska utesluta all stärkelse så långt det går. Dagisbiten väntar jag med och nöjer mig med deras engagemang att servera Viktor GF/CF/SF.. jag sa till dem att de behöver inte propsa med kolhydratstillbehören om han bökar, utan försök få honom intresserad av köttet och grönsakerna istället. Oftast så gör han så automatiskt.
  • IlsaBlackWidow

Nu har jag äntligen bloggat om det superduper perfekta receptet för alla på diet, som klarar av att äta ägg! Detta måste ni bara pröva, helt fantastiskt till massor av olika saker!

blogg.passagen.se/urkraft/

I inlägget före skriver jag om det stora lyckorus jag lever i sen ca 4 veckor tillbaka... Jag tillskriver dieten den största orsaken till detta.

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-18 15:49:13 följande:
    Miljötidningen Camino har nominerat vår vän Ilsa Black Widow och hennes blogg Urkraft. "Camino utser Sveriges främsta inspiratör för en hållbar livsstil. Flera av våra läsare har varit med och nominerat kända personligheter och lokala eldsjälar. De 15 vinnarna och eventuellt en och annan bubblare presenteras i nästa nummer av Camino som ges ut i början av september. "Rösta gärna på Mamma Urkraft: caminosurvey.questionform.com/public/inspirat... med en röst på henne kan vi förhoppningsvis komma lite närmare uppmärksamhet kring miljöpåverkan och autism.
    Fniss blir generad i min ensamhet bakom skärmen.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4