Inlägg från: IlsaBlackWidow |Visa alla inlägg
  • IlsaBlackWidow

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Krickeline skrev 2009-06-18 20:12:52 följande:
    Har röstat! Jag får mycket inspiration och igenkänning från bloggen. Tack Ilsa :)
    Vad härligt, det värmer verkligen!
  • IlsaBlackWidow
    zelia skrev 2009-06-26 09:01:01 följande:
    RBK: Ja, tack så mycket för länkarna . Jag är väldigt nyfiken på floortime och jag gillar också mycket inom Son Rise. Nu har jag snart semester och lite av den tiden kommer jag ändå att lägga att ta reda på mer om autism och träning (även om jag till stor del ska koppla av). IlsaBlackWidow: Är du bortrest eller hinner du med en träff nästa vecka ?
    Haha min hjärna är bortflugen om inte annat. Nä Viktors stora förändring tillsammans med annat, bland annat att jag börjat hitta mig själv och ett välmående jag aldrig känt i mitt liv, har gjort mig lite "utflippad" om man jämför med mitt vanliga tvångsmässiga jag. Jag släpper många måsten och umgås socialt så mycket jag kan istället, det är så härligt att leva... leva, inte bara existera och prestera.

Det finns goda utsikter för en träff om det är onsdag som gäller. Ska kolla upp mer.

Kram på er alla och hoppas ni har det dunderskönt i solen.
  • IlsaBlackWidow
    zelia skrev 2009-06-28 07:03:07 följande:
    RBK: Då ska jag ta och beställa den .IlsaBlackWidow: Vad härligt det låter. Själv har jag stressat som en galning för att hinna klart med allt innan semestern. Så åkte ungarna på vattkoppor och nu blir det massa VAB istället. Kanske är bra trots allt, man är ju tvungen att släppa jobbet då.
    Mm ibland är det som en högre makt ser till vårt eget bästa när vi själva inte gör det! Jag ska leta vattkoppssmitta till viktor nästa sommar om allt skolarbete är klart. Måsten blir jag aldrig av med men tänker inte ha en massa dead lines under sommaren och jag fuskar mycket.
  • IlsaBlackWidow
    AnnaKarinN skrev 2009-07-03 13:08:00 följande:
    Tack kaffemamma och zelia för tipsen angående vårdbidragsansökan, den är nu postad Är på väg att beställa en peptidanalys från Neurozym (lab i Norge) för att testa det här med nedbrytning av protein från kasein och gluten. Är det något ni har gjort? Eller provar ni med strikt diet direkt? Läser någonstans att det tar ca 12 veckor innan dieten visar resultat, hur har det varit för er? Vilka symtom är det som lindras av diet för era barn? Vi har ännu inte fått någon diagnos på pappret men muntligt (infantil autism). Sonen har börjat dansa runt och skaka på huvudet mycket mer de sista veckorna (fyller 2 i sept). Något annat han gör är att dunka sitt lilla huvud i kudden nattetid, känns jättejobbigt att inte få några svar på hur man ska hantera sånt beteende, alla bara hänvisar till hab som vi får komma till nu i höst. Det känns som en evighet dit...............
    Vi gjorde testet innan vi startade diet. Testet visade svårigheter med nedbrytningen av gluten... Det är individuellt hur barnen svarar och efter hur lång tid. Den norske DAN-läkaren sa att det är vanligt med ett par svåra månader först och sedan att det kan ske nya framsteg under hela första året på dieten. För oss har det dock bara gått bra direkt från start, Viktor har fått fast avföring och inom två månader slog han om helt och blev följsam och alla utdragna utbrott bara försvann.

Jag fastnar lätt i att berätta om detta men har svårt med tid, så läs gärna i min blogg om du är nyfiken på att veta mer... jag har skrivit allt vi gjort hittills och hur det gått. blogg.passagen.se/urkraft/

Håll ut.
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-10 22:08:10 följande:
    IlsaBlackwindow har en jättebra lista som sammanställer alla livsmedel typOm du frågar så är jag säker på att hon skickar över den
    Såklart jag gör!

Jag hinner tyvärr inte skriva så mcket här men vi har ju också fått helt fantastiska resultat och utveckling med dieten, vilket jag får hänvisa till att läsa om i bloggen istället.

Kan ju bara kort skriva att d gick inte mer än två månader så satt dieten helt naturligt och Vitkor slog om totalt i utbrott och samspel med mera... och jag, en ensamstående slutkörd morsa, har helt plötlsigt kunnat börja leva livet på ett mer lekfullt vis.
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:19:05 följande:
    Pasta finns flera som smakar okLjust bröd finns en sort från Shär(?) som är ok, ser ut som vanlig formfranska och chockladmjölk kan du göra på rismjölkÄr jag besvärlig nu?Jag vet att det inte hjälper alla barn men jag tycker verkligen att alla borde testaJag funderar på att sätta mig själv på samma diet, jag har idag ställt mig i kö för utredning ( skrämmade lång nästan 2 år!) och kan inte hjälpa att fundera på hur jag skulle reagera på dieten
    Vad för utredning handlar det om? Är själv intresserad av en aspergerutredning men nöjer mig så länge med att jag själv, min terapeut och en psykolog på öppet psyk misstänker drag. Är övertygad om att min pappa är en klar Aspergare så egentligen vet jag ju... och mina drag är inte tillräckliga för att en diagnos skulle ge mig hjälp i samhället, dock är det ju verkligen intressant att veta.

Jag har ätit som Viktor hela tiden och det funkar toppen. :) Mitt mående (psykiskt och fysiskt) har också ändrats drastiskt men det kanske beror mest på Viktors omställning.
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:21:33 följande:
    Jag vill jättegärna ha den listan, inboxar dig min mailadress.Nu ska jag in och läsa din blogg
    Hehe du kanske får skumma lite för jag fastnar ibland när jag skriver. Ser något i inboxen nu!
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:29:21 följande:
    Jag har skummat lite snabbt i bloggen nu, ska läsa mer sen när jag har mer tid.Mest glad blev jag nog för att se det du skrivit om IBT, att man kommit fram till att det gör inget om man börjar senare.Vi ska börja med IBT med sonen nu i höst, eller senast till våren är det tänkt (ingen kunskap eller utbildad personal har funnits här innan)Var lite nere över att han egentligen ansågs för gammal, han blir ju 6 år i höst, men nu fick du upp hoppet på mig lite igen
    Vad härligt! Kanske ska börja skriva lite mer allmänt om hälsa med då som jag tänkt, det är så upplyftande om jag lyckas sprida sådant som hjälper andra.

Jag tror aldrig det är för sent för något! Det svåra är när samhället in håller med och man måste göra allt på eget bevåg...
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:51:40 följande:
    Kunde inte öppna filen i mailet. Får se om jag kan ordna det sen, har haft lite problem med att öppna bifogade filer
    Det är en senare word, tror man kan ändra filnamnet till "doc" bara... men ibland blir det fel då, hehe.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4