Inlägg från: IlsaBlackWidow |Visa alla inlägg
  • IlsaBlackWidow

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Busbellan skrev 2009-07-12 11:22:55 följande:
    Filen heter ju "Lenas_varulista.docx" och då markerar du texten och raderar bara det sista x:et. Men det funkar ju bara om du har WORD installerat. Tror att om du har det så frågar programmet automatiskt om hur du vill öppna filen... hm kanske känner du någon datanörd? Jag är ingen själv.
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-12 11:36:35 följande:
    AS eller kanske ADHDjag vet inte riktigt men hjärnan håller på att gå i 1000 bitar tror jag av alla funderingarFör mig känns det som att jag MÅSTE få vetaMen jag funderar också på att lägga om kosten för mig själv faktisktdet är så mycket som stämmer, mitt humör, brist på impulskontroll, konstig mage, ätproblem, inga vänner, umgicks helst med vuxna redan som liten,svårt att fungera i nya sociala sammanhangSvårt för förändringar eller oplanerade dagarMin pappa har också klara drag liksom min man så vi är en jäkla blandning
    Kör dieten säger jag bara! Klart vi är mer eller mindre diagnosbarn allihop och behöver läkande föda.
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-12 11:48:22 följande:
    Hur ska jag klara mig utan OST???? Men ja jag vetNär vi kommer hem så, jag orkar inte förklara för alla släktingar varför jag ska äta samma som M....
    Jag kände så i början... ost, bröd, pizza osv hur ska jag fixa det? Men ungefär vid tiden då Viktor gjorde sin totalomvändning så tänkte jag efter... på mindre än två månader satt dieten helt naturligt och jag saknar inget direkt. Korta stunder kan jag känna att jag vill ha en riktigt ostdrypande pizza eller en enorm mjukglass men det går över, man vänjer sig snabbt! Jag iaf, ska inte generalisera.

Jag säger till folk som undrar att det är för enkelhetens skull, laga bara en rätt osv. Dessutom är det en sundare människoföda och så säger jag även att jag kan ha drag av samma sak och en egen historia som indikerar att ändrad kosthållning kan vara till hjälp.
  • IlsaBlackWidow
    Ejnie skrev 2009-07-15 23:29:40 följande:
    x innebär att filen är gjord i office 2007 medan utan x är tidigare version. Jag är itne säker på att detta fungerar (det som skrivs ovan, jag har inte provat den versionen) annars antingen be personen spara i äldre version eller ladda ned konvertering/läsare från Microsoft
    Haha glömde, gjorde ju det för en tid sedan (sparade om i gamla). Men hemma funkade det även att bara radera x:et.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 12:36:53 följande:
    Jag har gått över till mjölkfri kost för dottern sedan några dagar. Hon klagar ofta på ont i magen och sedan vi införde dieten har det blivit sämre, plus att problem med lös avföring/diarré har ökat. Är det vanligt att det sas blir sämre en period innan det blir bättre? Hur länge i så fall?Sneglar lite åt Ilsas håll och ställer en fråga om Biofoods kokosfett - dottern accepterar detta istället för smör på mackan men konsistensen är ju så konstig, jag vet inte hur jag ska förvara den. Har jag den i kylskåp blir den superhård och går inte att bre, har jag den i rumstemperatur (vilket det står på att man kan) så är den flytande med klumpar i. Hur gör ni med kokosfett, var har ni det och vilket märke använder ni?Jag vill ta bort även gluten i maten men vi ska på utredning på Astrid Lindgrens gastroenhet med dottern för att undersöka varför hon har så ont i magen ofta, och då FÅR man inte utesluta gluten innan de gjort sina prover.
    Vad jag förstått så blir barnen oftast sämre i början av dieten och det kan kvarstå någon månad. Den norske läkaren sa att vi hade haft tur som fick den positiva förändringen så snabbt. Kanske hade han även blivit sämre beteendemässigt före eftersom jag blev så väldigt djupt nere precis före han slog om och tillfrisknade.
    Sedan ska man även kunna få nya positiva förändringar under hela det första året på diet.

Vi äter väldigt lite bröd och då tar jag bara det flytande, ringlar och smetar ut med en sked.Annars änvänder jag oljan till allt där man annars använder smör eller annan olja. Igår åt jag glutenfritt bröd med hemmagjord vitlökssmör, blandade vitlöken i den flytande oljan och läte det sedan stelna i kylskåpet. Väl hemma hos min väninna fick det stå framme en liten stund så var det perfekt i konsistensen.

Vi använder i princip uteslutande Biofood, antingen köper jag i lösvikt på Gryningen, eller på Dietistbyrån (www.allergimat.com) i Väsby och nu såg vi att de faktiskt tagit in oljan på Coop i Häggvik.

Det är jobbigt att vänta men vi gjorde också det innan vi startade dieten, jag är ju sån att jag vill utreda saker också... kunskapen kan vara till hjälp. Jag tror ni kommer få toppenresultat snart, särskilt när ni får utesluta allt gluten. Viktor fick göra peptidtestet (ej traditionell sjukvård) via Scandlab, och det visade på problem med gluten för hans del.

Förlåt om jag inte hinner svara mer men om ni riktar konkreta frågor direkt till mig så kan jag nog inte hålla mig. Tar det bara lite lugnare under sommaren och låter saker vila, landa osv.

Kram på er alla!
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 17:37:15 följande:
    Ilsa - tusen tack för svar. Är glad för er skull, för att ni fått så fina resultat och mår så mycket bättre båda två av dieten. Såg att ni pratade (vuxen-)AS-utredning ovan, jag har ju gjort en som du vet så undrar du ngt så är det bara att fråga :)
    Jaa jag är jättenyfiken, skulle vilja göra en själv men samtidigt så kanske det är mer till belastning för samhället... det är ju mest av eget intresse, jag har ju fått terapi och får väl söka mer om det skulle behövas. Jag har ju "turen" att gå en fantastisk utbildning och utvecklas och får massor av kunskap om saker där med, det kanske är min väg att gå.

Vi kanske hinner ta en träff snart igen och tjattra lite medan barnen leker.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 21:10:21 följande:
    Glömde ju att fråga också hur ni gör med kalciumtillskott. Att få henne att ta hela den stora tabletten hel går ju inte (vi har Kalcipos 500 mg) så jag maler den och försöker smyga ner i mat. Jag har provat att lägga det i fruktpuré, sås, strö på mackan och dölja med pålägg, i sylt, i eskåmådropparna, you name it. Ungen känner direkt att det är något i och spottar ut det! Kan inte lägga det i dryck heller för hon dricker bara vatten. Har ni något tips? Kanske finns något flytande kalciumtillskott man kan prova i stället?
    Vi tar inget kalciumtillskott. Viktor dricker rismjölken som är berikad men faktiskt så diskuterade jag detta med en utbildad kvinna på Gryningen just idag!

Handlade tillskott för 1250 kr! Jag frågade om kalciumet och hon tyckte det var bäst att ta tester först (håranalys) för att se vad vi har brist på. Kroppen producerar kalcium själv (som jag förstod det) och hon själv har tydligen höga nivåer trots att hon inte äter mjölkprodukter.

Så nu ska jag försöka fixa håranalys på mig själv och kontakta barnläkaren för remiss till Viktor.

Bökigt att få i tillskotten... vi har testat olika saker, som dryck, smoothie, mat (även fisk till omega3) och det vi slutat på som funkar är sylt. Mormors hemmagjorda hallon- björnbär eller jordgubbssylt, alla har funkat. Jag häller ur pulvret och sticker hål på oljekapseln och blandar, det stinker hel*ete men han älskar det.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-25 18:15:10 följande:
    Ja! Eller om vi kunde ses själva, om du har ledigt någon gång när V är på dagis eller har annan tillsyn. Jag kan nämligen inte prata ostört om sånt med M i närheten, hon ser inte ut som hon lyssnar men hon hör och fattar ALLT. Och eftersom hon inte känner till sin egen diagnos försöker jag undvika att prata så mycket om sånt när hon är med :)
    Hm det kan vara svårt att få till för mig, kanske om du kommer hit och han kan vara en stund hos min mamma eller pappa. Alternativt om vi är hos er och vi är lite avsides...

Misstänker att Viktor är lika med informationssamlandet... som en svamp!

Han vet nog inte riktigt om sin diagnos än heller, även om vi pratar hejvilt omkring det Får se hur jag gör med den saken..
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-26 21:30:30 följande:
    Jag kommer gärna till er när det passar! Idag har magbesvären verkat lägga sig lite, inga tårar och bättre "bajskonsistens" :)Finns det gluten i havre, tex oatlys produkter? Har läst i autismkokboken (den på engelska) att havrebaserade produkter går bort, men tvärtom - att dessa funkar- på nåt annat ställe.
    Havreprodukter ska tyvärr tas bort, det är inte helt rent.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-26 21:30:30 följande:
    Jag kommer gärna till er när det passar! Idag har magbesvären verkat lägga sig lite, inga tårar och bättre "bajskonsistens" :)Finns det gluten i havre, tex oatlys produkter? Har läst i autismkokboken (den på engelska) att havrebaserade produkter går bort, men tvärtom - att dessa funkar- på nåt annat ställe.
    Hehe klickade för snabbt

Helgtid brukar funka bra för en fika, Viktor kan ju vara med.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-28 20:35:50 följande:
    Ok tack! Jag läste något på din blogg om äggmjölk, ska testa det!Ja helger funkar bra för mig också, dock inte nu i helgen för jag ska till min pappa i Rimbo lörd-sönd.
    Äggmjölken är verkligen en gudagåva!

Ja men det är bara att vi bokar i lagom god tid, ingen brådska.
  • IlsaBlackWidow

Angels with silverwings skrev 2009-07-31 18:14:49 följande:

ramlade över denna artikel på ett autismforum: www.nytimes.com/2009/07/28/health/28autism.ht...och tänkte att den borde läsas av er som kör eller överväger dieter.
    Hinner inte läsa artikeln noggrannt nu men vill bara starkt poängtera att dieten inte någonstans är restriktiv, åtminstone inte om man jämför med en kost som är fullproppad av vete och mjölk i alla möjliga former. Dessutom så är den enligt min uppfattning (från allt jag läst) bättre och mer anpassad människoföda.

Jag ska givetvis läsa artikeln snart.
  • IlsaBlackWidow
    Turvann skrev 2009-08-01 09:28:27 följande:
    Vill med detta inlägg absolut inte göra någon uppröd. skrev ett inlägg för länge sedan i en liknande tråd då jag fick mycke påhopp.Min sons bästa kompis föddes med autism. Mamman fick diagnosen ställd av en läkare med orden att det inte går att bota.Hon vägrade inse fakta och sökte altenativ behandling "homopati i Norge efter som det inte är godkänt att behandla små barn i sverige.Efter många år av behandling är han nu HELT FRISK! Vet att det låter konstigt!!!De flesta blir aldrig helt friska men kan bli betydligt bättre. Han som botade honom har skrivit en bok om honom och några andra barn med andra sjukdommar som han botat. Är ni intresserade av mer info så skriv till mig så skall jag försöka ta reda på mer fakta. "mamman" åker även i väg på föreläsningar och berättar deras historia.Vill bara avsluta med att säga att jag inte på något sätt vill ge falska förhoppningar utan bara dela med mig av det jag vet.
    Inga påhopp här! De som sysslar med sådant är bara tragiskt okunniga... Jag ser det som vår plikt att dela med oss vad vi upplever, att autism knappast är ett obotligt tillstånd.

Många vågar inte tro men en allt större skara hoppar på och ser resultat!

Kämpa på!
  • IlsaBlackWidow
    zelia skrev 2009-08-02 13:47:21 följande:
    Kaffemamma: Välkommen tillbaka . Hoppas ni haft en skön semester. Ser fram emot att höra om SCD kosten!Hm, läste det här med Omega-6 och den ökade risken för ulcerös colit. Vi ger sonen både Omega3 och 6. Hur gör ni andra? Jag antar att ni som varit med i D-vitaminstudien har fått resultaten? Max hade bra D-vitamin värden, men jag ligger alldeles för lågt. I vanliga fall skulle jag inte oroa mig så mycket över det , men nu är jag ju höggravid och vill inte gärna få ett till barn med autism. Fast jag är nog mer orolig över vilka gener detta barnet får ärva, än av eventuell D-vitaminbrist i livmodern (vi har endel neuropsykiatriska funktionshinder i vår släkt). Har ändå börjat med D-vitamintillskott för säkerhets skull.
    Både jag och Viktor hade bra D-vitaminvärden.

Vi tar bara omega3 från Thorne.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-08-02 22:25:55 följande:
    Samma här, dotterns resultat var bra men jag hade brist på Dvitamin och folat. Blev skickad till vårdcentralen för fler prover och uppmanad att ta tillskott.Kaffemamma: jag vill också gärna höra om SCD-dieten, om ni sett resultat och om det varit krångel med att införa den... Själv har vi just kommit igång med mjölkfritt men ser inga direkta resultat, snarare har hon fått mer ont i magen än tidigare. Gluten får vi inte ta bort förrän vi varit hos gastroenheten på Astrid Lindgrens sjh, de kommer att ta en massa prover pga allt magont som M har.
    Den norske läkaren sa att vi hade tur som inte fick bakslag (vilket vi kanske fick men jag inte registerarde för jag var så slutkörd då) vid dietstart, det är tydligen vanligt att det blir värre i början och positiva resultat kommer efter någon månad, så håll ut. Det är nog även skillnad i ålder på barnen, de yngre har generellt ett snabbar tillfrisknandeförlopp (vad jag minns från konferansen bland annat).

Eh så försvann jag från datorn i några timmar och hinner inte avsluta snyggt, men ha en fortsatt trevlig kväll alla!
  • IlsaBlackWidow

Hej alla!

Fick tips via mail om att dokumentären "Unga utan ord" äntligen visas igen.

På måndag kl 22 i kunskapskanalen, repris onsdag kl 20.

blogg.passagen.se/urkraft/

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4