• Sanna67

Min 16-åring är gravid....

Igår frågade jag min dotter om hon hade börjat med p-pillren som hon fått... Nej jag har inte fått mens än svarade hon då... När skulle du ha haft den då? Den 12/8 svarade hon. Inhandlade ett test och javiss var hon gravid... Killen är 21. Har haft/har drogproblem. Har inget jobb, alkoholiserade föräldrar, fotboja... Ja listan kan göras lång.... Jag är så ledsen. Det har varit så många diskussioner om det här förhållandet. Att han inte är bra för henne och att hon riskerar att bli indragen i hans skit... Nu är hon gravid... Han tyckte att de kan behålla barnet. Det ordnar sig om jag får jobb säger han.... Jag vill bara gråta. Hon förstår inte att hela hennes framtid står på spel. Skolan, ungdomstiden ja allt blir ju helt åt helsike... Hjälp mig nån, vad ska jag säga, vad ska jag göra... Vill inte att hon ska börja sitt vuxenliv än. Hon är så naiv och barnslig än, är ju bara barnet själv för sjutton... Hjälp mig så jag kan få lite hopp om framtiden....

• Svar på tråden Min 16-åring är gravid....
  • julmusten

Oj sa jobbigt!!!

Det enda du nu kan gora ar att stotta henne. Ta med henne till kurator, och se att hon far pratat ordentligt om situationen.

Finns hennes egna pappa med i bilden??? Om inte, kanske du kan dra lite paraleller och se om hon ar redo for att ge ett nytt liv ett liknande ode. Sluta aldrig stotta henne dock. Kanner hon att hon vill behalla sa var dar for henne till 100%, kanner hon att abort ar det ratta sa var dar for henne till 100%.

Det kan ocksa vara bra att kanske satta sig ner och fundera ut lite konkreta planer. beroende pa vilket val hon tar. Hur skall hon klara av skolan, var skall hon bo, (om du inte ar sa glad i killen kanske du kan saga att hon skall bo hemma tills hon ar 18 i alla fall, sa att hon kan ga i skolan etc.), hur skall hon forsorja barnet. Vadhar hon for framtidsplaner generellt, etc. etc. etc.

Det kommer ordna sig, det gor det alltid, men det kanske inte alltid blir som man hade tankt sig!!!!

• julmusten

Usch sa daligt samvete jag har for mitt inlagg!!! Det kanns som att jag skrev att hon har haft en pappa som inte tagit ansvar och att hon inte var glad over sin livssituation!!! Det menade jag ju sa klart inte; jag hade bara brattom!!! Sen sa tog det jattelang tid innan jag kom till en dator igen, men nu ar jag har!!!

Vad jag forsokte saga var att om den har killen inte ar det basta som finns pa hela jorden, sa kanske det kan vara bra att sitta ner och tanka pa vad det varsta som kan handa ar. Vad hander om han hamnar i fangelse, om han skiter totalt i dem, eller varre nog, om hon hjalper honom pa nagot satt och ocksa blir fangslad. Hur skulle hon vara som foralder i sadana situationer????

Nar jag fragade min mamma som ar varldens basta mamma hur hon visste vad hon skulle gora for att vara en san bra mamma, sa vad det forsta ur hennes mun, "jag skaffade barn med varldens basta pappa", och det ar sa sant och sa klokt!!

Vad som an hander sa hoppas jag att din dotter tar beslutet sjalv, och att du kan vara den basta mamman till henne som hon behover just da, (vilket jag ar overtygad om att du ar!!!).

Lycka till, och jag ar ledsen om mitt forra inlagg lat lite krasst.

• xxmeyaxx

Låter jag dum om jag säger som så att du kan "tvinga" henne till abort?
    Det är inte lämpligt att hon skaffar barn vid 16 årsålder + med en kille som har sysslat med allt du nämnde.. + att han kommer med kommentaren "det ordnar sig OM jag får jobb"??

Jag vet en tjej här som är 16 år och blev gravid med en 20-årig kille. Hennes mamma krävde att hon skulle göra abort. Hon var på tok för ung, helt enkelt.

Förklara för din dotter vad detta innebär. Ev. kan ni fixa en sådan där test-docka..
    (om du har sett på Ricki Lake någon gång).. Hoppas att allt ordnar sig.

• xxmeyaxx

kanske lät lite dumt, men det jag tänkte mest på var faktiskt pga att det finns droger i bilden.

• en vanlig jävla muffins

xxmeyaxx- nej, man ska aldrig tvinga nån till abort!!
    ;öjlitvis en tioåring men inte en nästan vuxen människa!
    Hur hade DU känt om nån tvingat dig till abort för att dom tyckte att DU levde i fel livssituation?

Makalöst vad folk alltid tror sig veta bäst alltid!
    Jag blir rent-ut-av ledsen när jag läser det du skrivit!

"Det är inte lämpligt att hon skaffar barn vid 16 årsålder" (en massa tillagda saker också men det var väl huvudorsaken?!)

Jag var 16 när jag fick min son och jag var då inte för ung!
    Jag har alltid skött om honom som en prins, och ansvaret är megastort ja -
    men tro mig, man KAN faktiskt ta ansvar som 16åring!

• Qetesh

Det är hennes liv!
    Du kan tycka, känna, vara ledsen osv.
    Men beslutet måste vara enbart hennes och, som typ 99% av alla som väljer att behålla ett barn, så kommer det nog gå galant...
    Kramar

• Qetesh

xxmeyaxx :

Jag vet inte i vilket Sverige du bor i men i det Sverige JAG bor i får man inte alls tvinga någon till abort!!! Som tur är...

• FoxyLiz

Ush nej, vad jobbigt, dock ack så vanligt. Säg åt henne att som vuxen männsika använda sitt sunda förnuft. prata inte till henne som ett barn, då kan hon vilja behålla barnet bara som ren trots. Säg att man inte behöver ha bråttom i livet. Att hon kommer att vilja göra så mycket som ett barn kommer att begränsa. Är hon trotsig eller hur tar hon era samtal?

• Micaela

Alla 16-åringar är ju olika. En del är mogna för det, andra inte.
    Å andra sidan växer man ju in i det så om din dotter väljer att behålla barnet fixar hon det säkert galant! Även om du kanske inte tror det nu menar jag!
    Håller med Mickis 74, det bästa du kan göra är nog att finnas vid hennes sida, oavsett vad hon beslutar sig för.

• SandvikenMamma

Ts:
    Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig, att det kom som en chock. För din dotter också såklart.
    Vad bra att du tänker stötta henne hur hon än väljer att göra!

Jag tänker såhär:
    Jag är själv ung, var 19 när jag fick min dotter. Hennes pappa är missbrukare, han har missbrukat hela sitt liv. Jag har också missbrukat, men blev drogfri innan jag blev gravid. Men hennes pappa har fortsatt med drogerna, och jag vakde att ta avstånd från honom, han är farlig för mig och mitt barn, alltså har han inget här att göra. Alls. Inte förrän han kan visa upp flera urinprover som visar att han är drogfri.
    Så om din dotter bestämmer sig för att behålla barnet, kanske du ska stötta henne och hjälpa henne rent praktiskt, att ta avstånd från pappan TILLS han är drogfri, och ändrar sina tankar.
    Jag tror att din dotter behöver få någon att prata med. Hon kanske skulle behöva gå på Al-anon (anhöriga till missbrukande) och få prata, kanske behöver hon en psykolog osv.

Svar på tråden Min 16-åring är gravid....