Jadå visst ordnar det sig, på det ena eller andra sättet. Som jag skrev här tidigare så hade jag naturligtvis stöttat henne på alla sätt även om hon beslutat att behålla barnet. Jag skulle tycka att det var jätteroligt att bli mormor även om det skulle vara lite tidigt kanske... Min dotter läste fatimas inlägg och blev alldeles chockad. visst man får tycka som man vill, vi har åsiktsfrihet här i landet... men att säga att det var mitt fel att hon blev med barn och att jag borde se till att han slutade med drogerna och att de gifter sig... ojojoj. Det är verkligen att se till barnens bästa det... Jag anser faktiskt att dottern är barnet i den här frågan...
Imorgon åker vi till sjukhuset i alla fall, jag dottern och killen. Det var inget lätt beslut för dem och de vill att jag följer med som stöd i deras svåra stund. För även om man bestämt sig för att göra abort så är det ju naturligtvis sorgligt och svårt att göra det. Både för mig och för de båda ungdomarna som det ju drabbar mest. Jenny ska få träffa kurator och de underbara tjejerna på soc. där vi bor. De har även erbjudit hennes kille hjälp, bara att hoppas att han tar den...
Jag vill tacka alla er som har varit med och tyckt i den här frågan, även Fatima, du får ju tycka som du vill även fast det inte stämmer med de flesta andras värderingar och uppfattningar. Jag vill även säga att jag är oerhört stolt över min dotter, visst hon har tagit några snedsteg ibland men hon kämpar vidare... Och framförallt, hon har sagt en sak till mig som jag kommer att leva på resten av livet. Hon har bara en förebild här i livet och det är jag... Känns som om jag har lyckats då, när ens barn säger såna saker. Hur det än är så är det viktigaste i livet att ha en bra relation till sina barn och det har jag. De ljuger inte, smyger inte, slår inte i dörrar och skriker inte fula ord. De respekterar vuxna och deras beslut, de kan ta egna beslut efter mycket tänkande och övervägande. Det är svårt och jobbigt att vara tonårsförälder och gudarna ska veta att jag har gjort fel många gånger, jag är ingen supermamma. Men genom att vara ärlig och uppriktig mot dem och genom att lyssna på deras problem samt stötta dem i deras egna beslut så kommer man en bra bit på vägen... Och killen... ja jag lovade min dotter igår att jag skulle göra ett försök till att hjälpa honom ur det här.. Han har haft en svår uppväxt själv, kantad av föräldrars svek och alkoholberoende. Han har inte fått det stöd här i livet som mina barn har fått. Om han tar emot hjälpen så tänker jag stötta även honom. Min dotter älskar honom för den han är trots hans fel och brister... Kanske vi tillsammans kan få ordning på hans liv. Om inte så har vi i alla fall försökt gjort vårt bästa....