• Teskedsmamman

0707-bebbar - tråd 11

Nu har de passerat 18 mån och viljan står på topp!!

Tråd  1:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m14168620.html
    Tråd  2: www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17192999.html
    Tråd  3: www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20288055.html
    Tråd  4: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m23458408.html
    Tråd  5: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26638308.html
    Tråd  6: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29417307.html
    Tråd  7: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32236097.html
    Tråd  8: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34912366.html
    Tråd  9: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37895983.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41085805.html

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)¸.·*).·´`·»
     «·´¨*·.¸*Våra bebisar*.¸¸.·*¨`·»
    «·´`·.(¸.·´(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Änglaljus - Lova - 11/6
    Bäsebus - Michelle - 21/6
    Lucky98 - Sandra - 9/7
    mona83 - Leah - 10/7, zandrisen - Mick - 10/7, Pillisen - Tarek - 10/7
    Hemlis - Alfons - 12/7
    Pasadena - Flicka - 16/7
    Inana - Darwin - 19/7, banantelefon - Frida - 19/7
    OZgirl - Joanna - 20/7
    Ella174 - Viktor - 21/7, maria 25 - flicka - 21/7
    Veronicaq - Pojke - 23/7
    Calylite - Juli - 25/7, Skarpa - Flicka - 25/7
    Teskedsmamman - Alfred - 31/7
    charmtroll - Elias - 5/8

Vissa är aktiva i tråden, andra inte och
    en del är inte ens medlemmar på FL längre...
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Svar på tråden 0707-bebbar - tråd 11
  • Pasadena
    Teskedsmamman skrev 2009-05-21 13:35:44 följande:
    Jahopp, då har Alfred varit företagsam igen *suckar* igår var han ute och lekte med bröderna och jag brukar låsa bilen, men igår hade jag glömt det OCH lämnat nycklarna i *farligt jag vet*, ungen hade vridit om nyckel så att fläkten och ljuset startat, varpå battteriet är dött idag...Men jag hittade batteriladdaren i alla fall....
    Hur lyckas han Iofs, de 3 bröderna kokar väl ihop soppan tillsammans
  • Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-05-21 18:04:19 följande:
    Hur lyckas han Iofs, de 3 bröderna kokar väl ihop soppan tillsammans
    Nä, Alfred brukar fixa allt bus själv.... De andra två sticker snabbt som sjutton när de ser att Alfred är igång (eller skvallra). De har mer respekt för Mammas Vrede än vad Alfred har...
  • Pasadena
    Teskedsmamman skrev 2009-05-21 19:11:41 följande:
    Nä, Alfred brukar fixa allt bus själv.... De andra två sticker snabbt som sjutton när de ser att Alfred är igång (eller skvallra). De har mer respekt för Mammas Vrede än vad Alfred har...

Tesked, orkar du berätta nu igen hur man gör för att utelsuta laktos i kosten? Har för mig att det var skillnad på laktosfritt och mjölkfritt?
    Jag misstänker att V kanske lider av det, hon har jättekrånglig mage, sover illa på nätterna och har hemska torra utslag runt munnen.
  • Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-05-22 10:04:17 följande:
    Tesked, orkar du berätta nu igen hur man gör för att utelsuta laktos i kosten? Har för mig att det var skillnad på laktosfritt och mjölkfritt? Jag misstänker att V kanske lider av det, hon har jättekrånglig mage, sover illa på nätterna och har hemska torra utslag runt munnen.
    Laktos ger inte utslag runt munnen... vad jag vet... men laktosfritt innebär att man kan äta mjölkprodukter men då får köpa laktosfria alternativ. Ska man kolla mjölkproteinsallergi så föreslår jag att du går till VC och får henne testad. Så ni vet om det är allergi, då kan ni testa för laktos och gluten också, glutenintolerans kan ge exem och utslag, precis som mjölkproteinallergi.

Laktosintolerans är ju bara en minskad produktion av laktas och är egentligen en naturlig händelse, vuxna ska ju egentligen inte äta mjölk... Om man ser hur kroppen funkade för tusentals år sedan.
    I svergie är ca 5% av befolkningen laktosint. I finland är den summan 15%, i asien ligger den summan på närmast 100%

Men jag föreslår vårdcentralen och klånglar de så får ni bli jäkligt jobbiga föräldrar och kräva testerna... jag vet många som får kriga för sina barn och det visar sig att föräldrarna har rätt.
  • Pasadena
    Teskedsmamman skrev 2009-05-22 10:44:25 följande:
    Laktos ger inte utslag runt munnen... vad jag vet... men laktosfritt innebär att man kan äta mjölkprodukter men då får köpa laktosfria alternativ. Ska man kolla mjölkproteinsallergi så föreslår jag att du går till VC och får henne testad. Så ni vet om det är allergi, då kan ni testa för laktos och gluten också, glutenintolerans kan ge exem och utslag, precis som mjölkproteinallergi.Laktosintolerans är ju bara en minskad produktion av laktas och är egentligen en naturlig händelse, vuxna ska ju egentligen inte äta mjölk... Om man ser hur kroppen funkade för tusentals år sedan.I svergie är ca 5% av befolkningen laktosint. I finland är den summan 15%, i asien ligger den summan på närmast 100%Men jag föreslår vårdcentralen och klånglar de så får ni bli jäkligt jobbiga föräldrar och kräva testerna... jag vet många som får kriga för sina barn och det visar sig att föräldrarna har rätt.
    Men de vill väl oftast att man testar att utesluta produkterna ur kosten själv, i första hand? Innan man testar?

Jag trodde laktosintolerans visade sig (bland annat) genom väldigt torr hud?
  • Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-05-22 12:09:33 följande:
    Men de vill väl oftast att man testar att utesluta produkterna ur kosten själv, i första hand? Innan man testar? Jag trodde laktosintolerans visade sig (bland annat) genom väldigt torr hud?
    Beror helt på vilken vårdcentral man kontaktar. Vår vc testar innan man håller på och meckar med kosten.

Jag har 4 laktosintoleranta i familjen och den som har torr hud är den som har celiaki också. Laktosintolerans har sällan någonting med huden att göra. Defintivt inte på samma sätt som Celiaki och mjölkproteinallergi.
  • mona83

Till våran VC får man inte ens komma med barn som blivit allergiska inte ens när sjukvårdsrådgivningen sagt att man skulle dit.

Tobias har varit jätte svullen runt ögonen flera gånger nu under våren, ringde sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle ringa VC för att träffa en läkare som kunde skriva ut medicin.
    Men nepp det var verkligen tvärstopp. Den enda "hjälp" jag fick var att dom sa åt mig att gå till apoteket och köpa allergimedicin.
    Ringde istället till Dr Wigertz och fick en tid där på måndagen, ringde på fredagen.
    Hade tagit kort på hur han såg ut när han hade reagerat.
    Så på fredag ska han dit för pricktest. Gick väldigt snabbt där .

Ångrar att jag inte pratade om Leahs mage oxå när jag ändå var där.
    Hon är fortfarande hel kass i magen. Har tid hos bvc på torsdag så får jag vad dom säger och händer det inget nu heller så kan man ju alltid ta det på fredagen när jag ska till Dr Wigertz med Tobias.

• Teskedsmamman
    mona83 skrev 2009-05-23 09:12:36 följande:
    Till våran VC får man inte ens komma med barn som blivit allergiska inte ens när sjukvårdsrådgivningen sagt att man skulle dit. Tobias har varit jätte svullen runt ögonen flera gånger nu under våren, ringde sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle ringa VC för att träffa en läkare som kunde skriva ut medicin. Men nepp det var verkligen tvärstopp. Den enda "hjälp" jag fick var att dom sa åt mig att gå till apoteket och köpa allergimedicin. Ringde istället till Dr Wigertz och fick en tid där på måndagen, ringde på fredagen. Hade tagit kort på hur han såg ut när han hade reagerat. Så på fredag ska han dit för pricktest. Gick väldigt snabbt där . Ångrar att jag inte pratade om Leahs mage oxå när jag ändå var där. Hon är fortfarande hel kass i magen. Har tid hos bvc på torsdag så får jag vad dom säger och händer det inget nu heller så kan man ju alltid ta det på fredagen när jag ska till Dr Wigertz med Tobias.
    Kompisen har en kille som fyllde 2 nu i veckan och hans mage är också kas, den ska utredas nu...
  • Skarpa

Men vad jobbigt för er med allergier och så! Hoppas att ni får hjälp att se vad det är!

Pasadena skrev 2009-05-21 09:03:00 följande:
    Har era små visat tendenser till att sluta sova på dagarna eller slutat helt redan? V vägrar sova middag hemma men är helt slut vid 18-tiden på kvällarna och sover rätt oroligt sen på natten. Men låter man henne sova en timme på dan är hon omöjlig att få i säng före 21-21.30 på kvällarna.. På dagis får hon ju sova för att orka med men det är samma sak då, man får henne inte i säng före halv tio på kvällarna.
    H sover fortfarande på dagen. Oftast en timme. Hon är helt slut ändå på kvällarna när hon har varit på dagis.

Nu har vi varit och hälsat på min farfar. Han har ett stort vitt skägg, så jag trodde att H skulle vara riktigt avvaktande mot honom. Det var så länge sedan de träffades sist, och hon är alltid avvaktande mot okända människor. Men ungen blev bästa kompis med honom redan när vi gick från bilen in i huset {#lang_emotions_surprised}{#lang_emotions_laughing}

Satt och kollade på lite gamla bilder från när hon var några månader gammal... hon ser ju fortfarande typ likadan ut! Hennes 2 månader äldre kusin har förändrats mycket mer, ju...

Jaja, hon blir väl som sin mor, som alltid tagits för att vara åtminstone 5 år yngre än hon är
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Pasadena

Skarpa V säger alltid tomte till herrar med skägg

Har era smått trätt in i den famösa 2-årstrotsen? Huuu säger jag. Här är det trots på HÖG nivå! Skrik och gråt och gnäll om allt och ingenting. På ntäterna sover hon om möjligt ännu sämre. I natt låg vi vakna i flera timmar och försökte få henne lugn - hon bara skrek och grät och så fort hon höll på att somna ryckte hon till och skrek igen och igen och igen.. Hon är så trött idag.. Och jag med.

Svar på tråden 0707-bebbar - tråd 11