• froooken

Vad handla på ikea?

Ja precis!

Vi ska åka ner på IKEA imorgon, det är 23 mil dit för oss, så jag vet inte om det blir någon fler sväng innan vi får barn (är i vecka 26)

Så jag tänkte kolla med er VAD ni har köpt på IKEA som vore trist att missa när man väl ska dit.

Kom med förslag! De enda jag tänker på just nu är skötbädd och dreggellappar ;)
    matstol och sånt får komma sen, nu menar jag de allra första.. badbalja osv.. :)

• Svar på tråden Vad handla på ikea?
  • Leefen
    GullpuckotMe skrev 2009-05-15 21:01:24 följande:
    hej ts! har ej läst alla andra förslag.men tänk bara på att IKEA har egna mått på sina sängkläder o kuddar o täcken. dåligt tycker jag :( annars har jag själv fått rådet att köpa deras frottelappar som sägs vara rysligt billiga ;D
    Det har jag inte märkt av...
    ★ ♥ Melwin 29/1 2009 ♥ ★ www.leenilsson.blogg.se
  • GullpuckotMe
    Leefen skrev 2009-05-16 00:47:43 följande:
    Det har jag inte märkt av...
    'jaså? lustigt för dom har egna mått eftersom dom vil att man köper ALLT där.. tror det står om måtten på deras hemsida.
  • Mannehkunda
    GullpuckotMe skrev 2009-05-15 21:01:24 följande:
    hej ts! har ej läst alla andra förslag.men tänk bara på att IKEA har egna mått på sina sängkläder o kuddar o täcken. dåligt tycker jag :( annars har jag själv fått rådet att köpa deras frottelappar som sägs vara rysligt billiga ;D
    Det är jätteirriterande, speciellt eftersom påslakanet är större än själva sängen(typ).

Men, jag har påslakan från Jysk och Rätt Start sen stora sonen och köpte från IKEA nu- ALLA har olika bäddmått, inte bara IKEA...
  • GullpuckotMe
    MrsManneh skrev 2009-05-16 10:36:42 följande:
    Det är jätteirriterande, speciellt eftersom påslakanet är större än själva sängen(typ). Men, jag har påslakan från Jysk och Rätt Start sen stora sonen och köpte från IKEA nu- ALLA har olika bäddmått, inte bara IKEA...
    Nej jag vet att olika affärer har olika mått.. men skrev bara om ikea eftersom ts fråga om de ;P

men ja jag fattar inte varför det inte bara kan finnas ETT mått till allt. gud vad enkelt det skulle va då! =)
  • Mannehkunda
    GullpuckotMe skrev 2009-05-16 11:00:54 följande:
    Nej jag vet att olika affärer har olika mått.. men skrev bara om ikea eftersom ts fråga om de ;P men ja jag fattar inte varför det inte bara kan finnas ETT mått till allt. gud vad enkelt det skulle va då! =)
    På sängkläder till stora sängar verkar det ju vara i stort sett samma mått oavsett vart man köper dem, varför kan det inte vara så för spjälsängar också då? Själva sängarna brukar ju vara ung. lika stora... Irriterande iaf!
  • Ezder

Bästa Ikea-köp:
    8 st 10-pack frottétvättlappar. Till blöjbyten, mat, kräks, snor, amning, allt.
    30 st handdukar för 2:- styck. Som skötbordsunderlägg, inlägg i pocketblöjor, efter bad osv...

Sämsta Ikea-köp:
    Spjälsäng med alla tillbehör. Hur kunde jag vara så dum? Tro att jag sedan ens skulle komma på tanken att lägga min bebis där?

Annars har deras babygym och lekmatta varit ganska trevliga.

• pp08

Bädmåttet på spjälsängen har nu fått samma mått i alla affärer (EU standard) 60x120.

IKEAS äldre sängar hade mått 55x110.

Om man har en äldre spjälsäng med det minder måttet och du behöver en madrass kan jag rekommendera en från Rätt start (ca 8cm tjock) med stlk 55x115 (tror jag), sedan kan du öppna överdraget med dragkedjan och klippa av en liten bit. Hur enkelt som helst. Denna madrass är fyllt med 2 lager anti-allergi filt. Finns att köpa på Babyland.

• LizzieT
    pp08 skrev 2009-05-16 16:45:44 följande:
    Bädmåttet på spjälsängen har nu fått samma mått i alla affärer (EU standard) 60x120. IKEAS äldre sängar hade mått 55x110. Om man har en äldre spjälsäng med det minder måttet och du behöver en madrass kan jag rekommendera en från Rätt start (ca 8cm tjock) med stlk 55x115 (tror jag), sedan kan du öppna överdraget med dragkedjan och klippa av en liten bit. Hur enkelt som helst. Denna madrass är fyllt med 2 lager anti-allergi filt. Finns att köpa på Babyland.
    Min spjälsäng är det mindre måttet, men den är köpt från blocket och hade ingen aning om att den var något mindre, köpte en madrass från ikea med det större måttet och det funkar ändå, det var bara att klämma ned den där i och det ser inte så himla konstigt ut ändå =) hehe. Det som är irriterande är att jag köpte ett mumin-spjälskydd från babyproffsen som ej passar då den är för stor =/ Men får sätta den omlott när jag sänker ned sängen =)
Svar på tråden Vad handla på ikea?