• froooken

Vad handla på ikea?

Ja precis!

Vi ska åka ner på IKEA imorgon, det är 23 mil dit för oss, så jag vet inte om det blir någon fler sväng innan vi får barn (är i vecka 26)

Så jag tänkte kolla med er VAD ni har köpt på IKEA som vore trist att missa när man väl ska dit.

Kom med förslag! De enda jag tänker på just nu är skötbädd och dreggellappar ;)
    matstol och sånt får komma sen, nu menar jag de allra första.. badbalja osv.. :)

• Svar på tråden Vad handla på ikea?
  • Srandra
    Ezder skrev 2009-05-16 15:45:11 följande:
    Bästa Ikea-köp: 8 st 10-pack frottétvättlappar. Till blöjbyten, mat, kräks, snor, amning, allt.30 st handdukar för 2:- styck. Som skötbordsunderlägg, inlägg i pocketblöjor, efter bad osv...Sämsta Ikea-köp:Spjälsäng med alla tillbehör. Hur kunde jag vara så dum? Tro att jag sedan ens skulle komma på tanken att lägga min bebis där?Annars har deras babygym och lekmatta varit ganska trevliga.
    Varför var det dumt att köpa sängen där?
  • Ezder
    Srandra skrev 2009-05-17 15:22:18 följande:
    Varför var det dumt att köpa sängen där?
    Därför att... En spjälsäng är en ganska dyr och otymplig förvaring för ren tvätt. Vi samsover, så vi har aldrig behövt den.
  • Srandra
    Ezder skrev 2009-05-17 15:27:07 följande:
    Därför att... En spjälsäng är en ganska dyr och otymplig förvaring för ren tvätt. Vi samsover, så vi har aldrig behövt den.
    Okej, jag trodde du menade att det var ngt fel på just den sängen :) men då förstår jag :)
  • Ezder
    Srandra skrev 2009-05-17 15:29:39 följande:
    Okej, jag trodde du menade att det var ngt fel på just den sängen :) men då förstår jag :)
    Nej nej, det var bara att spjälsäng inte är vår grej och det borde jag ju fattat, men... Jag var bara gravidyr och sprang och köpte "det man ska".

Tur att jag inte sprang och köpte vagn "för att man ska" dessutom, det hade varit riktigt nesligt...
  • Laire
    pp08 skrev 2009-05-16 16:45:44 följande:
    Bädmåttet på spjälsängen har nu fått samma mått i alla affärer (EU standard) 60x120.IKEAS äldre sängar hade mått 55x110.Om man har en äldre spjälsäng med det minder måttet och du behöver en madrass kan jag rekommendera en från Rätt start (ca 8cm tjock) med stlk 55x115 (tror jag), sedan kan du öppna överdraget med dragkedjan och klippa av en liten bit. Hur enkelt som helst. Denna madrass är fyllt med 2 lager anti-allergi filt. Finns att köpa på Babyland.
    Det går även att specialbeställa madrasser med det gamla måtten, då får man den hemskickad. Lär väl inte gå i evigheter men ifjol gick det fortfarande.

Men som de flesta sagt:
    - Dreggellappar
    - Frottéhandukar för 3 kr (ingen bra kvalité men för "slit och släng")
    - Säng
    - Skötbord
    - Ev. korg för alla småsaker (salvor, nagelsax etc)
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • SVE

Ikea över huvudtaget har annorlunda mått. Täcke och kudde hade och ska jag köpa på barnens hus men det är ju upp itll var och en. Plus att Ikeas kudde är från 12 månader :)

• LillaFlamman

Slår ett slag för frotté lapparna (tror de heter kladda) har minst 30 stycken hemma, och även deras mjuka haklappar, har nog 40 pack. Sonen var kräkis när han var liten så haklappar och kräkhanddukar gick åt. Såg att det redan var skrivet men jag hade inte klarat mig utan dem

• WilderWein

Kan upplysa om att det INTE går att få tag på madrasser från ikea med det gamla måttet (55 gånger 115 cm) längre. Jag försökte för ett par månader sen.

• Tinnys

Jag gillar deras hakklappar som är som en tröja man trär på och deras matningsskedar, kanske inte aktuellt ännu men om ni inte åker dit så ofta. Matstolen för 99 med bord 49 helt perfekt. Badbalja. De har jätte mysiga filtar också. bebisleksaker och babygym. Frotelappar som fler sagt.

Svar på tråden Vad handla på ikea?