• MichelleS

En tragisk historia!

Jag fick höra en tragisk historia idag, men som utspelade sig för ca 50 år sedan.
    Den handlar om en helt familj, bestående av en mamma, pappa storasyster och en lillebror.
    Systern frågade förälderna varför hon inte hade snopp, eller varför lillabror hade en snopp och inte hon.
    Mamman svarade då att de skar av den när hon föddes.

En dag så tragiskt nog klippte systern av lillbrors snopp, med en sax.

Men det slutar inte där.
    Pappan såg ju detta och skulle genast åka till sjukhuset, men så lätt var det inte.
    Systern stod bakom pappan när han skulle backa ut ur garaget (med bilen), vilket resulterar i att han kör på systern.
    Hon dog omedelbart och sonen han förblöda.

Finner inga ord för detta, så hemskt så tragisk och allt på samma gång och BARA för att mamman sa detta.
    Klart systern trodde på det, barn tror ju på allt man säger!!

• Svar på tråden En tragisk historia!
  • LeWi

Tja, problemet med skrönor är ju att man ofta får höra dem från någon i bekantskapskretsen som refererar till någon annan rätt nära.
    Sen minns man historen men inte källan och när man själv berättar vidare så blir det lätt att man säger "min mosters kompis" fast moster egentligen hänvisat till sin svägerskas kollega (som hon inte alls känner). Fast svägerskan från böjran hade refererat till sin kollegas kusins kompis...
    Så fortsätter det och för varje återberättning blir källan luddigare.

Sen berättar någon (läs TS kompis) historien för nån som känner igen den och pekar ut skrönan för vad den faktiskt är.
    Den initiella automatiska responsen när något man trott på och förmedlat kallas för lögn är ju att stå fast vid sitt uttalande "Jo men min kompis känner faktiskt de som det hände för!".
    För ingen är väl så pigg på att erkänna att man egentligen inte alls har några vidare belägg för det man sitter och säger

I reject your reality and substitute my own.
  • Ejin
    Milliemolly skrev 2009-05-17 21:28:39 följande:
    De har kommit till efter originalet. Originalet var på Ullared. Sedan är det copycats!
    hahah... så orginalet var din kompis och sedan har den historien spridit sej över världen som en skröna... grattis till din kompis det hände då som har blivit världsberömda mer eller mindre...

Din kompis ljuger... konstigare än så är det inte.... T.om Ullareds ägare gick ut i nån tidning (har tyvärr inte sparat länken ) och dementerat den där ändelsen eftersom den inte är sann...

O varför skulle dom stänga igen alla utgångar varje gång en unge kom bort.... Då skulle dom ju få stänga igen 10 gånger i veckan...
  • ming
    ming skrev 2009-05-17 21:32:44 följande:
    Mmmm, säkert.... Vilket år hände detta din kompis, i Ullared, då?
    Inget svar. Vad förvånad jag blir. Eller inte.
  • Linda25

Klistrar in den, artikel i Hallands Nyheter:

Inga gömda barn här. Gekås vd Boris Lennerhov är väl medveten om skrönan om de kidnappade barnen. "Nyblivna mammor är inte att leka med. Ingenting skrämmer dem mer än hot om att deras barn kan råka illa ut", säger han. FOTO: H E Larsson/arkiv
    Nej, inga barn kidnappas och rakas på Gekås...

Seglivad skröna skrämmer upp småbarnsföräldrar

En tvåårig flicka kidnappades nyligen på Gekås.
    Hon försvann från sin mamma och påträffades av en slump i en provhytt. Hon var klädd i nya pojkkläder och en okänd man höll som bäst på att raka av henne håret när hon återfanns. - Ja, jag vet att den där skrönan är i omlopp igen, suckar Boris Lennerhov, vd på Gekås.

ULLARED. Det är långt ifrån första gången som historien om ett kidnappat barn på ett varuhus dyker upp.
        - Den har sitt ursprung i varuhuskedjan Sam′s Club i USA, berättar Boris Lennerhov som tar ryktet halvt på skämt, halvt på allvar.
        - Nyblivna mammor är inte att leka med. Ingenting skrämmer dem mer än hot om att deras barn kan råka illa ut. När de får höra talas om ryktet, då får vi många telefonsamtal till oss.
       Så här lyder historien som är sig lik, år från år, med några få variationer:
       För någon vecka sedan hände något mycket ovanligt i Ullared/på Ikea/i ett köpcentrum/eller någon annan stans...
       Någon gjorde ett avancerat försök att kidnappa ett litet barn. Säkerhetsvakterna stängde alla kassor och alla utgångar. Barnet påträffades tillsammans med en okänd vuxen i ett litet utrymme där den vuxne höll på att raka bort håret på barnet som var en flicka. Hon hade även klätts i pojkkläder.
       Varför har inte händelsen blivit offentlig i massmedierna? Vem tystar ner tv, radio och press?
       Gekås drabbas med jämna mellanrum av kidnappningsryktet. Den här omgången säger Boris Lennerhov att ryktet dök upp i november. Sedan dess har det hållits levande.
       Inte minst på föräldrasajter på internet som till exempel familjeliv.se diskuteras fenomenet. Den 5 december frågar signaturen Sockerkakan sina vänner andra föräldrar i cybervärlden om någon läst något om kidnappningen som skedde på Gekås i Ullared 14 dagar tidigare:
       En mamma tittade bort från sin vagn för ett ögonblick och på den stunden var hennes tvååriga dotter försvunnen! Larm gick och då stängs alla utgångar, ingen kommer in eller ut. Flickan hittades på toaletten, inlåst utifrån med avklippt hår och iförd pojkkläder och förövarna hittades aldrig!
       Sockerkakan berättar i sitt inlägg att hon fått reda på händelsen av några som var på Gekås den aktuella dagen, men att hon inte läst ett ord om det inträffade i massmedierna.
       Jag fick gåshud och var nära till tårar när jag hörde detta!
       Mängder av läsare förfasas över inlägget och berättar att de hört om liknande händelser på andra platser i världen. Andra är mer skeptiska och menar att det aldrig skulle kunna ha inträffat eftersom händelsen skulle ha blivit polisanmäld och på så sätt kommit till mediernas kännedom. Signaturen Musli är helt säker på att det handlar om en skröna "Det har aldrig hänt. Punkt slut".

♥ Älskar dig Maximilian...puss mamma ♥
  • Linda25

Hittade även det här i en annan gammal tråd!

Detta är en vandringsägen. Den finns t.om med i bokform "Bengt Af Klintbergs bok "Glitterspray och 99 andra Klintbergare" sid 188"
    Ursprunget till själva sägnen kommer från USA men här i Sverige så har barnets ålder varierat mellan 1-6 år och storyn har varit i rullning i ett par år nu. 

Hoppas nu verkligen att den här sägnen kunde sluta cirkulera runt!

♥ Älskar dig Maximilian...puss mamma ♥
  • WhiteAngels
    Dynamic skrev 2009-05-17 20:52:53 följande:
     coolt det har hänt överallt liksom
    Jag har hört det hänt på IKEA MED..men jag tror inte ett dugg på det
  • Ejin

De var den artikeln jag menade... Tack Linda25 för den... då kanske vi på allvar kan konstatera att det aldrig har hänt då...

• timalillah

Denna hostoria har jag hört innan, fast då var det inget om att klippa ngn snopp. Utan det var ngt annat som hände men det andra barnet blev påkört av pappan ivarjefall. Tror det var ngt om att det första barnet gömde sig men jag kom inte ihåg vad som hände med det. Men det är en skröna.
    Sedan är det ju inte helt omöjligt att en sådan här sak skulle kunna hända så det är ju inte konstigt att folk går på det.

• anmara

Grejen med skrönor är ju att de är skrämmande/äckliga/ hemska eller på annat sätt fruktansvärda utan att vara osannolika. Därför går många på dem. Att de är seglivade beror just på att så många tror på dem stenhårt och vägrar att inse att de är påhitt.

Svar på tråden En tragisk historia!