tips för hård mage
hej är i v 25 och har börjat bli hård i magen någon som har lite olika tips på vad man kan göra och äta=)
hej är i v 25 och har börjat bli hård i magen någon som har lite olika tips på vad man kan göra och äta=)
äter du järntabletter?
nej de gör jag inte=)
*äta mycket fibrer, 2 msk.hela linfrön på gröten eller filen varje dag.
*äta päron, plommon och torkade aprikoser/fikon som mellanmål.
*drick MYCKET vatten under hela dagen! 2 glas direkt på morgonen INNAN frukost.
*röra på dig dagligen. Promenader, simma eller liknande.
*finns pulver typ 'laxafiber' från hälsokosten man kan ta som gravid.
tusen tack för svaret ska äta lite frukt älskar frukt=) särskilt plommon;)
när du ska äta järntabletter sen så köp hemofer plus, för det är både järn och folsyra i tabletten, andra järn tillskott gör att man blir väldigt hård i magen.
Har alltid haft problem med hård mage och äter mycket fibrer, torkade aprikoser och katrinplommon och motionerar mycket varje dag (har hund). Nu har jag börjat med järn i brustablett och var livrädd för förstoppning. Blev då rekommenderad kiwi av bm och en väninna och det funkar!!! Äter 2-3 kiwis om dagen - och det är ju inte särskilt plågsamt!
hehe nee de e ju jätte gott=)
Alla ovanstående tips instämmer jag i. Filmjölk med linfrö och kiwi till frukost var toppen! Sen blev jag MYCKET bättre i magen när jag bytte järntabletter från Hemofer till Niferex! Och jag hade rätt mkt problem med förstoppning innan. Är noga med att ta Niferex på fastande mage (typ vid 10 på förmiddagen, ett par timmar efter frukost, men ett par före lunch) med c-vitaminbrus till. Då tas det upp bra, och någon sa att förstoppningsproblemen skulle bli mindre då (av järntabletterna alltså). Blev lite snurrigt
, hoppas ni förstod!
Kiwi rek.min barnmorska sist!
psyllium frö skal funkar bra för mej :)
Evelina: Japp, förstoppning av Hemofer. Jag hade väl tur helt enkelt
.
Jag fick veta att när det gäller järn så är det bättre att ta det i flytande form jämfört med i tablettform. Kroppen tar lättare upp järnet i flytande naturlig form (till skillnad mot tabletter som är kemisk framställda) och jag märker även att min mage faktiskt är bättre (!) sedan jag började med järntillskott! Så flytande järn kan jag rekommendera. Äter även en del russin och försöker dricka mycket vatten och tycker det hjälper! Kiwi är ju jättegott men ger tyvärr hemsk halsbränna....