• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Mieria
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 16:11:47 följande:
    "Det känns bara lite hopplöst att diskutera med ungdomar " så vem syftade du på då?vi är väl många dom diskuterar här..
    Det är ganska uppenbart vem jag syftade på.
  • clarens

Olof 48 skrev 2009-05-19 16:10:06 följande:

Och by the way, innan ni borjar klara pa det, jag tycker det ar BRA att inte alla tillhor grupp tva, vi behover dem i grupp 1 ocksa, men inte att de ska smutskasta oss och kanna att de ska havda sig genom att titta snett pa oss ....
    jag har också läst hela tråden och jag tycker att båda "sidor" beter sig jävligt konstigt måste jag säga! vad snackar ni om?
    olof, på vilket sätt har de unga smutkastat oss äldre?
    inte i den här tråden iaf?
    nä skärp er nu allihopa! låt dem som e stolta för att de är UNGA mammor/pappor vara det.
    jag har förstått det som att ni är irriterade på de unga mammor som klankar ner på äldre, samt på de unga mammor som får barn utan att kunna försörja sig utan hjälp av socialen. visst, det kan man ju bli irriterad på. men nu tycker jag faktiskt att det börjar spåra ur litegrann.eller vad vill ni komma fram till egentligen?
  • Wilowa
    clarens skrev 2009-05-19 16:24:55 följande:
    Olof 48 skrev 2009-05-19 16:10:06 följande: jag har också läst hela tråden och jag tycker att båda "sidor" beter sig jävligt konstigt måste jag säga! vad snackar ni om? olof, på vilket sätt har de unga smutkastat oss äldre? inte i den här tråden iaf? nä skärp er nu allihopa! låt dem som e stolta för att de är UNGA mammor/pappor vara det. jag har förstått det som att ni är irriterade på de unga mammor som klankar ner på äldre, samt på de unga mammor som får barn utan att kunna försörja sig utan hjälp av socialen. visst, det kan man ju bli irriterad på. men nu tycker jag faktiskt att det börjar spåra ur litegrann.eller vad vill ni komma fram till egentligen?
    Jag skulle vilja komma fram till att man ska vara stolt över att vara mamma! Den stoltheten har väl inget med åldern att göra? Vid vilken ålder man själv väljer att skaffa barn ska väl ändå inte ha någon betydelse åt något håll!?!

Denna stolthet bland unga föräldrar, bottnar inte den i reaktion mot fördomar mot unga föräldrar? Då ska man kanske ta reda på om det ligger någon sanning i detta innan man reagerar på det. Jag har i alla fall inte några fördomar mot en förälder enbart för att de är unga. Om jag ser ner på en ung mamma så är det inte för att hon är ung, utan för något som denna förälder gör...det samma gäller alla mammor oavsett ålder!Så ni unga mammor som känner att folk tittar nedlåtande på er, har ni tänkt att det kan vara någon annan orsak än er ålder?
  • Olof 48
    clarens skrev 2009-05-19 16:24:55 följande:
    jag har också läst hela tråden och jag tycker att båda "sidor" beter sig jävligt konstigt måste jag säga! vad snackar ni om?olof, på vilket sätt har de unga smutkastat oss äldre?inte i den här tråden iaf?nä skärp er nu allihopa! låt dem som e stolta för att de är UNGA mammor/pappor vara det. jag har förstått det som att ni är irriterade på de unga mammor som klankar ner på äldre, samt på de unga mammor som får barn utan att kunna försörja sig utan hjälp av socialen. visst, det kan man ju bli irriterad på. men nu tycker jag faktiskt att det börjar spåra ur litegrann.eller vad vill ni komma fram till egentligen?
    [/citat]

" Jag är sååå stolt över att vara UNG mamma"

översättning: Att vara äldre när man får barn är inget att vara stolt över...

Jaså inte... ??
  • Mieria

Jag känner väl lite att vissa saker är viktiga att klara av när man ska vara mamma. Ts har flera gånger förklarat vad hon menar men de unga mammorna i tråden misslyckas med att förstå. Läsförståelse är en sak som man lär sig i grundskolan och om man saknar enkla baskunskaper tror jag inte att man har de bästa förutsättningarna att vara en bra förälder. Tittar man tillbaka i tråden ser man också unga mammor som använder sig av "hahahahahahahahahahaha" och kallar det för argumentationsteknik. Detta talar tydligt för sig själv.

• Schnooglewookiemush
    Olof 48 skrev 2009-05-19 16:37:38 följande:
    jag har också läst hela tråden och jag tycker att båda "sidor" beter sig jävligt konstigt måste jag säga! vad snackar ni om?olof, på vilket sätt har de unga smutkastat oss äldre?inte i den här tråden iaf?nä skärp er nu allihopa! låt dem som e stolta för att de är UNGA mammor/pappor vara det. jag har förstått det som att ni är irriterade på de unga mammor som klankar ner på äldre, samt på de unga mammor som får barn utan att kunna försörja sig utan hjälp av socialen. visst, det kan man ju bli irriterad på. men nu tycker jag faktiskt att det börjar spåra ur litegrann.eller vad vill ni komma fram till egentligen? [/citat] " Jag är sååå stolt över att vara UNG mamma" översättning: Att vara äldre när man får barn är inget att vara stolt över... Jaså inte... ??
    Var det inte jag som skrev det? För att visa vilka jag irriterar mig på? Inte riktad mot någon i tråden?
  • clarens

Olof 48 skrev 2009-05-19 16:37:38 följande:

" Jag är sååå stolt över att vara UNG mamma" översättning: Att vara äldre när man får barn är inget att vara stolt över... Jaså inte... ??
    men olof, tar du inte åt dig lite i onödan här? kanske man skriver att man är stolt unga mamma för att normen är att vara lite äldre med allt vad det innebär? iaf i min värd är det det ovanliga att vara under 20 och få barn. men det kan ju vara i min lilla inskränkta storstadsvärld. tycker inte du behöver ta åt dig för att ngn annan är stolt för sina val:)
  • Koloratur

Nej, du är inte ensam! Jag blir själv irriterad på omogna, fjortisaktiga tonårsmammor även fast jag själv fick barn vid 18. Grejen är att jag hade faktiskt egen ekonomi, koll på hur man betalar räkningar, visste att ingen annan skötte min tvätt eller disk och jag kunde laga mat. En del unga mammor verkar ju bli så jäkla bortskämda av sina egna mammor. De passar ungen så fort man ringer (menar inte att det är fel att vilja vara barnvakt, men det ska väl ändå ske på barnvaktens villkor?)

En del är verkligen inte mogna för att skaffa barn. Jag känner en tjej som fick barn samtidigt som mig, vi är lika gamla. Hon tycker att ungen är jobbig och påfrestande, hon ångrar att hon inte gjorde abort och hon lämnar ungen på dagis även fast hon själv är hemma fem dagar i veckan. Jag menar, jag kan också tröttna ibland, men det gör ju alla mammor, men hur många ÅNGRAR sig? Inte speciellt många tror jag. Det är såklart jättetråkigt att tjejen känner såhär, men ändå så använder hon dagen efter piller som preventivmetod.

Hon är bara ett exempel på hur det flesta unga mammor jag möter verkar vara. Det är klart att det finns undantag, men överlag.

Programmet "unga mödrar" speglar många kloka unga föräldrar, men också en del som man bara skäms över..... Jag tycker att det finns för- och nackdelar med både att vara ung eller "gammal" förälder. Det är ju rent fysiskt optimalt att få barn vid ca 16-17 års ålder, men såklart är man ju oftast inte mogen mentalt då!

Jag tycker att unga föräldrar oftare är kaxigare och mer grälsjuka än äldre föräldrar. Taskig självkänsla säger jag, när man måste hävda sig i alla sammanhang. Äldre mammor å andra sidan lägger sig för det mesta i precis allt man gör, endast för att de har levt längre och då skulle ha mer erfarenhet av barn, även om de inte har ett eget.

Nä, jag kommer med ett till språkande här. "Livserfarenhet är inte antal år, det är vad man upplevt."

• Koloratur

Kanske ska tillägga att jag är jättestolt över att vara mamma och ser bara fördelar med att jag fick barn tidigt.

Jag kan inte förstå de som säger "Det är väl ditt val, men jag tycker inte man ska skaffa barn innan 25 i alla fall...." Det är väl upp till varje mamma när hon känner att det är dags? Det är som att säga att "Inte för att lägga mig i, men jag tycker att man ska inse att Volvo är den bästa bilen." Som sagt, det beror ju på vad man vill och tycker.

Jag var redo att skaffa barn vid 13, det kan jag säga helt ärligt. Hade en trasslig uppväxt och växte upp för tidigt, nu kan jag äntligen njuta av att ge min son det jag aldrig fick, och då menar jag inte rent materiellt.

• skuttskutt81

Fast allt är ju inte svart eller vitt, eller är det?
    Ska man inte vara stolt för att man är förälder och ung?
    Det har säkert inte med åldern att göra att man är stolt, utan att man är stolt för att man har ett underbart barn som man är stolt över, vilket förälder är inte stolt över sitt barn?
    sen är det ju bara ett tillägg att man råkar vara ung. För oftast är det ju så att unga föräldrar har mer gemensamt med andra föräldrar som är unga, äldre föräldrar med ädre föräldrar eller med likvärdig erfarenhet, då kanske man i ett forum vill uttryka sig vart man står, för att få kontakt med de som faktiskt är mest lika en själv... (?)
    Jag hör väll kanske till de unga föräldrarna, jag var 20 när jag fick mitt första barn, men folk trodde jag var 15 för att jag råkade se yngre ut än vad jag är.
    Folk tittade snett på mig för att jag ammade mitt barn, för att jag gick om kring o var stolt över honom, för att folk trodde jag var yngre än vad jag var. Men om jag hade varit så ung då? Skulle jag inte ha haft rätt till att vara stolt över mitt barn!
    Det är ju inte saken att man tidigt, ibland alldelesd för tidigt blir gravida, som gör en stolt, utan faktiskt ens barn, som man älskar över allt. Det har ingen ålder!
    Vad gör en äldre förälder till en som har mer rätt att vara stolt över att vara förälder?
    Har man ingen erfarenhet av barn allt betyder det ju knappast att du behöver vara bättre förälder till ett barn för att du råkar ha fast jobb och vara över 30, än om du har massor av erfarenhet av barn och blir mamma när du är 18!
    Så varför störa sig på att en ung förälder råkar vara stolt?
    Som mamma har man väll lika rätt att vara stolt oavsett ålder?

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.