NI förstör mitt barn!
Hoppar in i diskussionen.
Min kille, 3.5 år, har senaste tiden anmärkt mycket på färger. T ex när han fick en lila tandborste: "det är en tjejtandborste". Jag sade: å, jag som tycker att lila är en så fin och tuff färg. Han tog mot tandborsten med glädje.
Han säger ofta: "det är en tjejfärg".
Dessa ord har han INTE fått av oss men jag tycker inte heller att det är något nervärderande i det han säger. Han ÄR en pojke och identifierar sig med sina pojkkompisar på dagis. Men han leker ALLTID med flickorna i "hemmvrån" (=dockvrån). De klär ut sig, han har ofta "tjejskor" i storlek 40 och en klänning.
Hans vanliga kläder är oftast skjorta och jeans eller mysisar (han får välja själv). Han ÄLSKAR sina skjortor. Han har även en rosa skjorta och en röd... De använder han också.
Lillasyster, 2 år, har mycket rosa och brunt (=så fint ihop) samt kläder hon ärvt av sin bror. När hon skulle välja en solhatt för någon vecka sedan tog hon en på "pojkavdelningen".
För mig är det INTE fel att det synns att hon är en flicka och han är en pojke. Jag vill att de ska vara glada och nöjda och stolta för den de är och de ska respektera andra för vad/vilka de är. Han ÄR en pojke och hon ÄR en flicka. Jag tycker inte att det är fel att det syns på kläderna. Men OM han vill ha pippilotter eller glitterskor så får han det. Och hon får ha Byggare Bob kläder om hon vill. Jag tänker dock inte köpa det till dem om de inte ber om det. Varför, liksom?
Han leker mest med bilar. Han har haft docka sedan han var ett år. Hon leker helst med dockor och packar saker i en sulky och springer runt med. Hon har haft bilar runt sig sedan hon föddes. Ibland leker han med dockor också, han säger då att han är pappan och hon mamman. Det är helt ok. De får leka i stort sett vad de vill. Jag tänker INTE tvinga dem att leka "fel kön" lekar ( d v s köpa hem saker som de inte vill ha) för att det är PK. Varför, liksom?