• Emmel

NI förstör mitt barn!

Hoppar in i diskussionen.

Min kille, 3.5 år, har senaste tiden anmärkt mycket på färger. T ex när han fick en lila tandborste: "det är en tjejtandborste". Jag sade: å, jag som tycker att lila är en så fin och tuff färg. Han tog mot tandborsten med glädje.

Han säger ofta: "det är en tjejfärg".

Dessa ord har han INTE fått av oss men jag tycker inte heller att det är något nervärderande i det han säger. Han ÄR en pojke och identifierar sig med sina pojkkompisar på dagis. Men han leker ALLTID med flickorna i "hemmvrån" (=dockvrån). De klär ut sig, han har ofta "tjejskor" i storlek 40 och en klänning.
    Hans vanliga kläder är oftast skjorta och jeans eller mysisar (han får välja själv). Han ÄLSKAR sina skjortor. Han har även en rosa skjorta och en röd... De använder han också.

Lillasyster, 2 år, har mycket rosa och brunt (=så fint ihop) samt kläder hon ärvt av sin bror. När hon skulle välja en solhatt för någon vecka sedan tog hon en på "pojkavdelningen".

För mig är det INTE fel att det synns att hon är en flicka och han är en pojke. Jag vill att de ska vara glada och nöjda och stolta för den de är och de ska respektera andra för vad/vilka de är. Han ÄR en pojke och hon ÄR en flicka. Jag tycker inte att det är fel att det syns på kläderna. Men OM han vill ha pippilotter eller glitterskor så får han det. Och hon får ha Byggare Bob kläder om hon vill. Jag tänker dock inte köpa det till dem om de inte ber om det. Varför, liksom?

Han leker mest med bilar. Han har haft docka sedan han var ett år. Hon leker helst med dockor och packar saker i en sulky och springer runt med. Hon har haft bilar runt sig sedan hon föddes. Ibland leker han med dockor också, han säger då att han är pappan och hon mamman. Det är helt ok. De får leka i stort sett vad de vill. Jag tänker INTE tvinga dem att leka "fel kön" lekar ( d v s köpa hem saker som de inte vill ha) för att det är PK. Varför, liksom?

• Emmel
    Bonanza skrev 2009-05-22 21:29:20 följande:
    Ah, jag tycker att det är så viktigt att se såna här trådar ibland. I min skyddade värld av högutbildade, kunniga och medvetna personer är det självklart att barn ska få vara sig själva och att föräldrar inte ska begränsa sina barn. Sen läser jag i den här tråden och landar i verkligheten: det är de här inskränkta och okunniga åsikterna mina barn kommer behöva möta i form av andras barn.Det är viktigt att veta, så att jag kan förbereda dem på alla okunniga åsikter som finns där ute i världen.
    Välkommen ner från din höga häst! Välkommen till verkligheten, det är här vi andra lever... D v s vi som INTE är högutbildad, kunnig och medveten!
  • Emmel
    Queen70 skrev 2009-05-22 21:50:50 följande:
    Indirekt så tvingar vi på våra barn mycket,eftersom samhället ser ut så. Kan handla om könsstereotyper, religion, politik. För att bryta detta och ge barnen VERKLIGA valmöjligheter så krävs en viss insikt om problematiken ( och JA, jag tror att akademisk kunskap kan vara till hjälp för att man ska komma till den insikten) och att man AKTIVT gör ett val för att förhindra att man begränsar sina barn. Det är naturligtvis ett mycket jobbigare alternativ än att bara göra som man alltid har gjort. Men utan människor som gör det där jobbiga skulle utvecklingen stå stilla.
    VA? Menar du att en systemvetare, datatekniker, socionom etc. generellt är bättre än ett kassabiträde på att få insikt om könsstereotyper? Oj, oj, oj!
  • Emmel

Maggis Nervis skrev 2009-05-22 22:40:30 följande:

Nej det gör hon inte läs OM och läs RÄTT! Sluta lägg in dina egna tolkningar och värderingar i det andra skriver.
    Fast, handen på hjärtat, vi var MÅNGA som i så fall missuppfattade henne. Så... det kanske inte är vi som ska läsa om och läsa rätt. Det kanske var hon som skulle tänkt på hur hon formulerade sig.
  • Emmel
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-22 22:48:45 följande:
    Synd bara att ens barn ska behöva växa upp i en så'n värld, med människor som inte vill ändra sig, eller låta andra vara på sitt sätt.
    Hur menar du nu? Vad menar du med VILL ändra sig? Vilkar är det som, enligt dig, borde ändra sig? Vad är det som säger att det du tycker är det rätta och att vi/de som inte tycker så bör ändra sig?
  • Emmel
    Danitrass skrev 2009-05-22 22:57:06 följande:
    Till viss del kan det vara så eftersom man får lära sig kritiskt tänkande på ett annat sätt. 

Men generellt så tror jag att intresset och kunnigheten kring könsroller är vanligare hos samhällsvetare än naturvetare.
    Ledsen, men det tror jag inte ett skvatt på. Jag tror INTE att en person med högre utbildning generellt har större intresse eller kunnighet om könsroller.
  • Emmel
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-22 22:59:27 följande:
    Som socionom kan jag svara att en stor del av utbildningen går ut på att lära om just mänskliga relationer, reaktioner och agerande, så jo socionomer har förmodligen större insikt (och framförallt intresse) för könsstereotyper än någon som valt att arbeta som kassabiträde.
    Och som socionom kan jag säga att jag vet vad utbildningen går ut på och jag tror inte att vi generellt har större förmåga/intresse när det gäller detta ämne.
  • Emmel
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-22 23:10:25 följande:
    De som inte vill ändra sig = De som inte vill sluta säga att det är fel att killar har rosa/glittriga/blommiga kläder. De som inte vill sluta kommentera att andra klär sina barn "fel". De som inte vill sluta säga direkt till barn att de inte kan klä sig si eller så för att de är av ett visst kön!Säger inte att man måste ändra åsikt, men att man lika gott kan knipa igen om man inte har något positivt att säga om andra människor, deras barn och deras kläder, accessoirer eller hårfärg.. etc.
    Det håller jag med om!

Jag hoppas att mina barn, i sina steriotypa pojk och flickkläder (än så länge) kommer att respektera och acceptera alla människor för det de är. Och sig själva. Nu råkar de vara EN POJKE och EN FLICKA och då tycker jag att de ska få vara det (steriotypiskt), om de vill. Om min pojke vill köpa glitterskor, ha toffsar, nagellack så kommer han få ha det. Men jag tänker inte erbjuda honom det.
  • Emmel
    StilaM skrev 2009-05-22 23:12:25 följande:
    Menar du att samhällsvetare har högre utbildning, men inte naturvetare? Skum definition på "högre utbildning".
    Jag har inte skrivit något om det. Jag menar att de som gått på högskola, universitet ( d v s har s k högre utbildning än de som "bara" gått gymnasiet) inte generellt har en bättre förmåga/intresse för könsgenetiska frågor än andra.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!