Inlägg från: Clarissa83 |Visa alla inlägg
  • Clarissa83

NI förstör mitt barn!

När jag sitter här och känner min dotter böka omkring i magen kan jag känna att den här diskussionen bara är för mkt. Hon kommer få allt hon pekar på (nja typ^^) bara hon kommer ut till den här världen! Men tills hon säger själv vad hon vill ha så väljer jag det åt henne. Hon får väl ta och lita på sin egen mammas omdöme helt enkelt.

• Clarissa83
    Emmel skrev 2009-05-23 21:55:04 följande:
    Skillnad från vad? Det är ingen skillnad att säga nej till att köpa en klänning för att jag inte tycker att det passar på en pojke, från att säga nej till en typisk pojktröja med massa monster (de gillar jag inte heller och därför kommer ingen av mina barn att få ha en sådan).
    Min dotter har en rosa/röd body med monster på. Det är väl genus om något.
  • Clarissa83
    StilaM skrev 2009-05-23 22:23:59 följande:
    Vadå "det är genus"? Genus betyder kön - det är kön - vad menar du? Och vad är en genuskärring? Ärligt så känns retoriken som tagen ur ett kafferep någonstans i USAs bibelbälte på 50-talet.
    Ja för att slippa lägga ut texterna allt för mkt, men det är ju genussnack som förs här. Ja menade alltså att det är lika flickigt som pojkigt om man ser till stenålderstermerna på rosa och monster. Flickigt, pojkigt.
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:31:27 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:26:10 följande:
    Känner igen det där.
    Jag t ycker ni är förbannat dryga i ert framfarande faktiskt. Ingen av oss med "okunskap" har sagt att det är rätt att tracka andra pga deras val i livet. Vi har helt ärligt sagt att vi inte är beredda att sudda ut könsgränsen, för för oss känns det som det är i dagens läge helt OK och det har inget med era mobbade ungar att göra. Vi klarar oss jävligt bra utan glitterskor men bryr oss tillika skit i om ni har det på era ungar eller inte.

Och jag orkar inte ens uttrycka mina åsikter i fina meningar och ord som måste slås upp i lexikon av vilken vanlig medelsvensson som helst. Jag vet vad jag tycker utan att gå tillbaka till 1800 talets historier.
  • Clarissa83
    Turran skrev 2009-05-24 19:41:38 följande:
    Att det finns könsnormer gällande kläder och attiraljer är väl inte konstigt alls? Det är väl en väldigt "mänsklig" företeelse på så sätt att man ser könstypiska val gällande utstyrsel i de allra flesta kulturer (alla?) och även ur ett historiskt perspektiv. Företeelsen är väl inget att egga upp sig över? Det är väl ändå bristen på tolerans och förståelse vid normbrytande som man bör fokusera på? Att alla föräldrar klär sina barn helt oberoende av kön innebär ju inte att toleransen för normbrytande ökar. Majoritetsnormer kommer att finnas ändå. Det kan vara klokt att sopa framför egen dörr först - förakt och oförståelse för normativa val är inte ett dugg bättre än förakt och oförståelse för de som väljer att gå emot strömmen. Att vara normbrytande innebär inte automatiskt att man är en bättre eller mer öppensinnig människa. Sen det här om att barn är barn och inte kön... Barn är barn och barn har kön. Hur/när/var könsidentiteten uppkommer är väl inte solklart - att den existerar är nog de flesta överens om. Sen hur den påverkar oss i våra val är naturligtvis individuellt. Självklart finns det ingen "klänningsgen", men att majoriteten av människor själva väljer att klä sig utefter könstillhörighet är ju tydligt. Det gäller troligtvis även de personer som tycker att män i rosa skjorta är ett exempel på ett icke könstypiskt val (trots slips!), att kilt är att jämföra med en kvinnokjol och att en lila tunika på en pojke är banbrytande och förtjänar ryggdunk från alla i lägret som anser att barn är könlösa.Nej, klädval säger definitivt en del om oss som personer, men att det automatiskt skulle vara negativt att välja könstypiska kläder håller jag inte med om. Jag kan förstå att man vill öka toleransen i samhället (vem vill inte det?), men att kalla folk som väljer bort kläningar till sina pojkar för idioter, är det konstruktivt? I think not.
    Tack
  • Clarissa83
    trädis skrev 2009-05-24 21:05:38 följande:
    hahaha klockrent inlägg som vanligt tänkte oxå kommentera drygheten förut, men kände att jag inte orkade lägga energi på att formulera ihop ett inlägg. (ja jag är ju outbildad, så det skulle ju ta en stund för mig )
    Och jag har ingen häst, men dock tre kattor som sitter och knuffar på här vid sidan om
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-24 21:07:48 följande:
    Det betyder inte att den som sitter på historiska fakta ska bli skjuten för att hen har vettiga argument att komma med. Det är ju lika illa.
    Tror ni inte att det var könsskillnader då då? Eller gick alla karlar med korsett och tyllkjolar? VIlket århundrade det än handlar om så har det varit olikheter. Förutom på stenåldern, då hade väl alla barnen döda djurpälsar på sej, men det är väl dit ni strävar.
  • Clarissa83
    Bonanza skrev 2009-05-24 21:13:14 följande:
    Men sluta med era martyrtendenser i varenda inlägg! "Vi" har blivit kallade genuskärringar, dumma i huvudet, idioter, dryga, känsliga och fanatiska. Inte ser ni "oss" sitta och skriva inlägg på inlägg om ert bemötande av oss?Sanningen är att jag inte har sett ett enda inlägg från "er" som har visat på förståelse för saker som "strukturer", "tendenser" och "samhällelig nivå". Det ÄR inte konstigt att det känns som att jag talar för döva öron när det inte verkar som att ens de allra enklaste resonemangen bemöts med annat än "ja ja, vi får väl klippa av alla snoppar då". Och så må det vara, man kan inte få alla att förstå vad man vill säga. Men då har jag också rätt att känna mig frustrerad. N'est ce pas?
    Ni är ju inte accepterande av våra åsikter öht? Vi har ju faktiskt förstått vart ni velat komma, men ni gör alldeles för stor grej av det med att gå tillbaka århundranden.. Det var någon, minns ej vem, som sa i tråden att börja med er själva, för barnen ska inte vara något verktyg för att förändra samhället de är oskyldiga till att ha bildat. Jag skulle vilja ta en titt i era garderober och necessärer och utifrån det säga om ni "sköter" er så bra som ni vill få det att låta.

Jag tycker OM att det är könsskillnader. Jag tycker INTE om mobbning. Där står jag, och jag står kvar så länge jag vill.
  • Clarissa83
    PD77 skrev 2009-05-24 21:15:26 följande:
    Men vad säger du om projektet på förskolan i Gävle som nämndes för några sidor sedan? Det visar ju hur mycket vi gör utan att tänka på det.
    Tror du jag orkat läsa 300 inlägg sen sist jag var in när det ändå tuggas i princip på samma ställe ännu? Och det kommer inte komma längre heller, inte i den här tråden på FL iaf, för tråden stängs ner efter 3 månader. Tror inte det räcker.
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-24 21:22:16 följande:
    Hur ska jag göra för att sköta mig?
    Smink och rakhyvel tex är inte tillåtet till annat än besvärlig hårväxt. Knappt det. Inga produkter som det står "woman/men" på. Garderobsuppsättningen hos dej o sambo ska se ungefär likadan ut, utöver personliga favoritfärger. Kanske tom ha gemensam garderob för de kläder båda kan använda. Sudda ut gränserna, normalisera det och uppfostra därefter.

Nej jag orkar inte mera, varför kom jag hit ikväll igen... Lycka till allihopa, nu ska jag ta och vika lite rosa babykläder.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!