Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

NI förstör mitt barn!

WiJu skrev 2009-05-23 11:27:53 följande:
    Endast läst TS! Lustigt att du skyller alla i hela världen för detta! DU har väl ingen aning om hur JAG uppfostrar mitt barn? Sen håller jag med dig att det är synd att de säger så till honom! Lycka till i fortsättningen. (men löjligt att skriva att hela världen gör så här...)
    Har du läst TS ens?
  • Pallas
    Charlien skrev 2009-05-23 11:34:46 följande:
    Jag ser inte kopplingen till brist på jämställdhet.
    Men jag skiter högaktningsfullt i jämställdheten i det här fallet. Jag vill bara att mina barn skall slippa bli mobbade. Det underlättar för dem om du inte matar dina barn med könsstereotyper.

Jag kan inte förbjuda dig att göra som du vill, jag kan bara be dig att tänka ett extra varv.
  • Pallas
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 11:38:20 följande:
    Det tycker säkert det är konstigt i endel fall, men den bråkdelen av folk som faktiskt säger något till barnen om det, det är väl de ni vill åt? De flesta här är ändå emot särbehandling om ni tittar efter litegranna..
    De tror att de är emot särbehandling, ändå gör de omedvetet (hoppas jag) allt för att särbehandla.
  • Pallas

Charlien: Den här debatten sträcker sig låååångt bortom klädval. Klädvalet funkar här som metafor för en mängd andra företeelser och beteenden i våra dagliga liv. Jag ska ge dig några exempel, så kanske du förstår varifrån jag kommer:

* En annan kvinnlig användare här på forumet fick inte köpa en varmvattenberedare på Bauhaus, utan blev uppmanad att "gå hem och prata med mannen först". Ergo: "Varmvattenberedarköp är inget för kvinnor."

* Jag är händig med teknik och hantverk och blir misstänkliggjord enbart pga mitt kön. Ergo: "Generatorbyte på bilen är inget för kvinnor."

* Om man går in på pappaforumet och letar lite, så kan vi hitta män som upplevt problem på sitt arbete när de velat ta ut en längre sammanhängande pappledighet. Ergo: "Föräldraledighet är inget för män."

Ser du tankegångarna bakom "klänning är inget för pojkar"?

• Pallas

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 11:58:08 följande:

Vad jag fortfarande inte förstår är HUR kan vi som föräldrar som inte tycker det är ok att samköna barnen vara orsaken till att era barn kommer att bli mobbade????? Var är logiken??
    Logiken: Barn tar efter sina föräldrar, dvs frågasätter dem som inte passar in i den mall som gäller. Jag tycker att mallen är alldeles för snäv, varvid jag vill ge fler människor tillgång till fler val. Inte "samköna"!
  • Pallas
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 12:04:52 följande:
    Men barnen lever ju lika mkt som oss i vårt eget samhälle så får de själva uppfattningen att det är fel med tjejsaker på en kille, så kan man inte göra något åt det, annat än förklara att det inte är rätt att retas för den sakens skull.
    Så därför är det ingen idé att försöka ens? Eller vad menar du?
  • Pallas

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 12:08:06 följande:

Så för att jag väljer att ha en pojke och en flicka, klä dom därefter mm.....Så kommer pojkar med klänning och kjol att bli mobbade pga mina val??? Verkligen!!
    Varifrån kommer det annars, menar du? Inte dina klädval till dina barn _i sig_, men om du _samtidigt_ inpräntar i dem att det är fel med det ena eller det andra valet, så lägger du grunden för risken att dina barn kommer mobba den som sticker ut. Min son blev retad på förskolan, för att han var sen med att bli dagtorr. Han blev utfryst och kallad "bebis" osv, varifrån har barnen lärt sig att det "bara är bebisar som har blöja"?
  • Pallas
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 12:09:58 följande:
    Man kan inte uppfostra en människa till en stereotyp man helst hade sett, de är egna individer. Och man lär av sina misstag, har väl du gjort i din uppväxt också, eller har du alltid varit felfri?
    Jag har alltid varit "fel" och fått känna på hur det är att ständigt, ständigt bli ifrågasatt och begränsad, bara för att jag inte vill rätta mig i den mall som tillrättalagts för mitt kön. Jag antas gilla vissa grejer, vara på vissa sätt, ha vissa egenskaper och göra vissa saker, enbart pga mitt kön. Accepterar jag inte det, utan envisas med att göra val som går utanför mallen, så får jag lida för det. Jag tycker inte att det är rätt!
  • Pallas

Jag blir snart tokig. Är det verkligen så svårt att inse att mekanismerna är något mer subtila än att någon säger "nu vill jag att du ska gå reta Pallas söner, för att de har klänningar"?

Svar på tråden NI förstör mitt barn!