Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

NI förstör mitt barn!

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:10:18 följande:

Och fortfarande - jag vill att det ska finnas FLICKkläder och POJKkläder
    Hur klassificeras de kategorierna då?
  • Pallas

Helena Gordon:

Vad ÄR flickkläder respektive pojkkläder? Har det med färger att göra? Snitt? Funktion? Material? Vad?

Du får tycka att det är märkligt att min son har glitterpumps och klänning i sandlådan eller på dagis. Det enda jag ber dig om är att knipa igen om dina åsikter inför både dina och mina barn.

• Pallas

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:23 följande:

Fast jag VILL INTE ÄNDRA PÅ DET: Jag tycker ju om att ha det på det viset. Varför ska det vara så fel?
    172 sidor och du har fortfarande inte fattat... FÖR ATT DET BEGRÄNSAR MÄNNISKOR (läs: mina barn, och alla andra som av någon anledning inte passar in i det trånga fack du behöver sortera in dem i).
  • Pallas

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:21:16 följande:

MEN ALLA TYCKER KANSKE INTE ATT DET ÄR SÅ FÖR ATT JUST DU ANSER DET!!!!!!!
    Att det finns två olika åsikter betyder inte att båda är lika rätt. Du tycker inte att mina barn blir begränsade, men jag ser med egna ögon att de blir det. Jag tycker faktiskt att det är jäkligt respektlöst att förminska deras upplevelser på det viset.
  • Pallas

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 00:52:20 följande:

Tja, där är vi oense. Jag tror inte att skillnaderna är så stora jämfört med likheterna.
    Jag tror jag nämnt det förut i tråden: det är jättestor skillnad på mig och min man. Så långt har Arne Anka rätt. Däremot så bryter vi alla traditionella könsroller och gör precis tvärt om mot vad "man ska".
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-24 23:29:25 följande:

varför ska din son uppmuntras att göra det bara för att han säger att han vill?
    Kovändning, kallar vi sånt. Varför skall någon öht uppmuntras att göra något de vill, enligt ditt resonemang? Jag tolkar ditt inlägg som att man bara bör uppmuntras om man väljer "rätt saker", vilket i mina ögon verkar vara någon slags nedvärderande pseudotillvaro (= inget att sträva efter).
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-25 07:35:48 följande:

Ok, så allt din son vill ska uppmuntras?
    Det skrev jag inte.
  • Pallas

Morbid Mistress skrev 2009-05-25 13:59:05 följande:

Varför förutsätter du att vi som arbetar aktivt för att ge våra barn en genusinspirerad uppfostran inte själva bryter mot normer?
    Det där har jag också funderat på. Det verkar mest förutsättas att vi tvingar på våra barn kläder de inte vill ha och sedan sparkar ut dem ur boet, för att vi själva vill använda dem som slagpåsar i någon slags genuskamp. Vi bryter själva normer, såpass mycket att våra barn har en helt skev uppfattning om vilket av könen som gör vad här i livet. Attitydförändring kan ske på _många_ plan samtidigt. Att säga att man bara kan börja i en ände är som att säga "tänk på de svältande i världen", när man inte orkar äta upp allt på tallriken.
  • Pallas

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 14:15:54 följande:

En onödig risk är att sätta på din pojke kläder du vet kommer att väcka uppmärksamhet, när du kan undvika det.
    En onödig risk är att inte operera sitt barns utstående öron, eftersom jag vet att risken att bli kallad vingmutter är stor. Det är ju lätt att undvika medelst en operation.
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-25 15:04:36 följande:

Vi vänder på det. Ditt barn kommer hem för tredje veckan i rad, gråtandes för att hon blir retad för aina utstående öron? Vad är viktigast, din dotter välmående (alltså att du tom kan överväga en operation), eller principen att man inte ska behöva vara perfekt? Observera att detta är en fråga som jag INTE har svaret på, jag tycker absolut inte hon ska automatiskt opereras, men det är intressant.
    Visst är det intressant. Operation är dock inte mitt förstahandsval, lika lite som jag skulle operera mig själv för att passa in i någon mall. Ett snac med skolan, mobbarnas föräldrar, mitt barn osv går före allt annat.

//Mamma till en vingmutter
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-25 14:57:57 följande:

Men om det hade funnits något som dina föräldrar hade kunnat göra för att minska riskerna för att du blev mobbad, även om det hade inneburit att du hade fått försaka att ha cowboyhatt, hade du inte velat att de gjort det.
    Nej.
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-25 15:21:46 följande:

Operation skulle möjligtvis kunna vara ett jävligt dåligt sistahandsval. //Pappa till tjej-Dumbo
    Precis som att förbjuda mina barn att vilja bryta andra produkter av sociala konstruktioner.
  • Pallas

Arne Anka skrev 2009-05-25 15:24:09 följande:

Ja, jag hade i alla fall gjort vadsomhelst för att slippa blivit mobbad, men det kanske beror på att jag är en riktig "mjukis"
    Det känns mest som att dina föräldrar inte uppmärksammade dina behov. En annan omgivning för dig och du hade inte blivit mobbad, liksom. Jag är ledsen för hur dina erfarenheter påverkat dig. Jag har också blivit mobbad, men har istället för att vilja smälta in har jag fått en än starkare uppfattning om att det inte är mobboffret som ska behöva ändra på sig.
  • Pallas
    giftgrodan skrev 2009-05-25 21:57:11 följande:
    (För övrigt skulle jag aldrig sätta på mig en volangkjol heller, gör det mig okvinnlig?)
    Obönhörligt.
  • Pallas
    annametanna skrev 2009-05-26 21:52:06 följande:
    När jag går på barnklädes sidan på diverse affärer, så finns det en UPPSJÖ, men gulligull myspys kläder åt tjejer.... men tittar man på pojk kläder, så finns knappt hälften.. är det verkligen vi som har nyckeln till klädvalen då - igentligen?
    Konsumentmakt, kallas det.
  • Pallas

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-31 08:53:15 följande:

Capisce?
    You wish.
  • Pallas
    Henrik33 skrev 2009-06-03 11:47:38 följande:
    Det verkar dock vanligare att flickor kläs i killkläder än tvärtom
    Väldigt få verkar fundera över orsaken till det.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!