Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

NI förstör mitt barn!

Emmel skrev 2009-05-23 21:46:08 följande:
    Nej, det ÄR inte fördom. Det är ett ställningstagande. Jag har inga fördomar mot pojkar i klänning. Jag tycker bara inte att det är fint och att det är flickkläder. Jag tycker att det är ok att flickor har något som är flickigt och pojkar har något som är pojkigt när det gäller kläder. Hur kan du kalla det fördom?
    Du har rätt - fördom är fel ord. Men det är skillnad på att tycka att något är ett flickplagg och att agera efter det, d.v.s. att hindra sonen från att ha klänning.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 13:37:34 följande:

I den världen där man väljer hur sitt liv ska se ut själv och inte sitter och ömkar sig själv för alla andra har det bättre. Du skulle kanske prova??
    Ömkar du andra som har det mycket, mycket sämre då?
  • FannyGioia
    Danitrass skrev 2009-05-24 13:41:37 följande:
    Vi föds med olika förutsättningar. Våran uppfostran formar oss på väldigt speciella sätt. 

Visst, man har ett ansvar för att förändra sitt liv. men vi har så väldigt olika förutsättningar. VÄLDIGT olika.
    What she said.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-24 13:43:37 följande:

Och Ja- det är sant att vi alla inte har likadana förutsättningar. Men vi alla KAN förändra vår livssituation. Man föds inte till läkare med smarrig lön tex.
    Det handlar inte alltid om att välja att bli läkare alla gånger. Det kan också handla om att leva i ett land där man inte tillåts studera, exempelvis för att man är flicka. Är det rättvist?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-24 13:48:08 följande:

Nä, har aldrig påstått nåt liknande heller. Från att inskaffa glitterskor till grabbar till att skapa jämnställdhet i världen. Big step. Nu talade jag om det land vi bor i.
    Och det är ju det jag säger. Vi är så välsignade i det här landet. Vi lever i en demokrati, utan lagar om hur vi ska se ut för att inte bli stenade. Vi har möjligheten att låta våra barn utvecklas så mycket de bara kan. Det finns ingen fara med att låta pojken välja en rosa tröja eller glitterskor och det finns ingen vettig anledning att hindra honom.
  • FannyGioia

Mysboll:

Nej, det är den givetvis inte. Men det är skillnad på att neka sitt barn ett plagg för att det är sexualiserande och att göra det för att man lever i tron att pojkar inte KAN ha rosa eller klänningar på sig.

• FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 15:20:41 följande:
    Ja och då duger det väl med att säga att han har kläder och inte behöver en klänning. För det gör han faktiskt inte.
    Det gör inte en tjej heller. That's the point.

Det blir speciellt konstigt om man har både en dotter och en son och låter dottern välja fina klänningar samtidigt som sonen blir nekad.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 15:25:25 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 14:04:50 följande:
    Hahaha...nix, det gör hon inte!!! Men vart jakommer ifrån spelar inte någon roll alls för hur jag väljer att forma nitt egna liv!!
    Tja, det tror jag inte alls på. Du är kanske omedveten om hur du har påverkats, men påverkas gör vi alla.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 15:40:54 följande:
    Nej hon behöver den inte! Min son behöver inte skjortor heller. De kan gå klädda i säckar. Skulle du säga ja till det? Min dotter har sina klänningar när hon ska vara fin, min son har skjorta på dagis (för att han vill det) och skjorta med slips när han ska vara fin. Jag vet att du tycker att det är fel att säga nej till en pojke som vill ha klänning. Jag tycker inte att det är fel. För mig är det samma sak som att säga nej till något annat som han inte behöver eller säga nej till något som min dotter inte behöver. Svårare än så är det inte för mig!
    Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med eftersom jag tycker att barn är barn och inte kön.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 15:40:08 följande:

Ja, på gott och ont. Har du tex haft en trist barndom finns det människor som kämpar livet ur sig för att få det bättre.
    Absolut. Jag menar bara att vi är produkter av det samhälle vi vuxit upp i.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!