Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

NI förstör mitt barn!

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:02:18 följande:

Ja!!! Det gör vi. Och det är inte ett dugg begränsande, det är en lärodom att det FINNS skillnad på pojkar och flickor. Bla genom att vi ser annorlunda ut.
    Nej, pojkar och flickor ser inte olika ut bortsett från könsorganen. Det är inte sant, så det argumentet funkar inte.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:03:07 följande:

Jaså? Jag klär inte min son i klänning. Det betyder inte att min son har en blå garderob och min dotter en rosa.
    Nej, men du klär dem ändå efter kön. Det sa du ju själv.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:04:20 följande:

Nja, däremot kanske att det är vad de flesta anser är rätt. Men det betyder inte att det är det ENDA rätta.
    Det säger att de är bättre, för att det passar de flesta. De som inte passar in är alltså sämre. För att hårddra det.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:05:58 följande:

Det kan du tro att det gör. Det funkar klockrent. Men om inte könen är "giltig" anledning för dig att visa skillnade på pojke och flicka...kommer dina barn förmodligen att få en svår könsidentitet
    Könsidentitet har ingenting med kläder att göra.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:09:50 följande:

Ja, jag gör det ofta. Men båda mina barn har kläder jag skulle klassa som unisex. Dottern har en del, svart, blått, grönt osv. Sonen har mycket rött, lila, osv osv. Men jag tycker inte att min son skulle vara fin i klänning eller nåt alltför "flickigt". (för tom du ser väl när något ska vara flickigt - eller ser du en blommig spetsklänning och undrar om den är till en pojke eller flicka?)
    Det är "flickigt" enligt vår sociala struktur. Egentligen tillhör inte klänning vare sig pojkar eller flickor.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:10:33 följande:

Klart att det har med kläderna att göra. På vilket annat sätt kan du lättare visa vilket kön du har än genom kläderna.... Eller barnen ska få välja kanske...vill ja vara en pojke eller flicka idag???Sen kan du skrika dig hes om hur heeemskt det är med dessa könsindelningar..Faktum kvarstår.
    Nej, det stämmer inte. Barn lär sig könsidentitet innan de lär sig könsroller. De måste ju veta vilket kön de tillhör för att kunna anpassa sig efter samhällets könsnormer.

Vilket faktum? Det vill jag gärna veta. Jag tror inte att du vet vad du pratar om, om jag ska vara ärlig.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:11:47 följande:

fast så där kommer det alltid att vara - det kommer ALLTID finnas en majoritet - vad det än gäller!!! Visst kan det tyckas vara tråkigt - men tyvärr kommer det nog alltid att vara så.
    Men majoriteten behöver inte anses vara bättre eller mer normal, som det är idag. Du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte hur vi ska förändra det här.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:36:36 följande:

Vadå egentligen?
    Klänning anses "flickigt" i vårt samhälle, ja. Det betyder inte att klänningen tillhör flickan.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:37:30 följande:

Det är ju ett sätt att argumentera...."jag tror inte du vet vad du pratar om".......Så det tror du dig veta att du gör förmodar jag
    Har du sett andra forskningsfynd? Vill du dela med dig, i så fall?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:41:17 följande:

Anses flickig? De är skapade för flickor/kvinnor. I vissa undantag då de görs i andra mått för att kunna säljas i "drag-stores".
    Jaså? Vad baserar du det på? I många andra kulturer bär män klänningsliknande plagg. De anses inte vara det minsta omanliga i sina samhällen, i sina sociala strukturer.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!