Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

    NI förstör mitt barn!

    Emmel skrev 2009-05-24 15:43:31 följande:
    Och jag tycker att barn är barn OCH kön. Precis som vuxna är vuxna OCH kön. För mig är det inte något som är fel med att vara av något kön och att visa det.
    Som sagt, jag håller inte med.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 15:44:46 följande:
    Menar du att det är fel att vara av något kön eller att det är fel att visa det?
    Det är fel att behandla barn olika för att de är av olika kön eftersom det får konsekvenser i form av begränsade individer och stereotypa könsroller.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 15:49:16 följande:
    Fast att inte se barnet för både VAD det är och VEM det är tror jag kan ge negativa konsekvenser för barnet. Bara för att vi valt att se vår pojke som en pojke och vår flicka som en flicka betyder det inte att vi inte ser dem som personer/individer. Vad är det för fel med att vara en pojke och visa det?Vad är det för fel med att vara en flicka och visa det?Ska man "hymla" om vad man är, hur länge ska man göra det? Ska man inte säga om man har en snopp eller en snippa förrän man är 18 år?
    Tror du inte att barnet märker att hen har snopp eller snippa (äckelord) ändå? Barn lär sig könstillhörighet först och därefter märker de vilken roll de bör anta enligt samhällets normer - utifrån sitt kön.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 15:50:58 följande:
    Jag tror dessutom inte att steriotypa könsroller befästs om man inte låter sonen ha klänning på sig. Det finns andra saker som är mycket, mycket viktigare: modellinlärning. Om sonen har klänning men hans pappa är "steriotyp", tror du då att sonen blir mindre steriotyp än om han inte får ha klänning men har en pappa som är mer otraditionellt manlig?
    Det kommer absolut att påverka, genom modellinlärning precis som du säger, men jag tycker att det är ganska självklart att ett barn som får möjlighet att åtminstone prova exempelvis klänning har större möjlighet att sedan gilla det.

    Modellinlärning handlar inte enbart om uppvisat beteende utan också om de påföljder och kommentarer en person får på detta beteende.

    Ett exempel: Kalle kommer till förskolan och ser Pelle i rosa kjol. Kalle har lärt sig att kjolar och rosa är för flickor och säger därför detta till Pelle. En pedagoger hör detta och säger att "kjol och rosa är fint på alla som tycker om det", vilket vidgar Kalles bild av vad pojkar kan ha på sig. Det finns ett namn för det här inom psykologin, men det står helt stilla i huvudet just nu.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 17:40:36 följande:
    Men vilka roller de antar har väl inte med om pojken får ha klänning att göra? Jag tror att hur mannen/kvinnan, d v s mamman/pappan och andra förebilder beteer sig har bra mycket större påverkan än om barnet får eller inte får ha kläder som enligt samhället är för det andra könet. Jag tycker att du tillskriver kläderna för stor betydelse.
    Jo, bland annat. Kläderna får ju stor betydelse i.o.m. att vi tenderar att behandla barnen olika utifrån vilka kläder de har på sig.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 17:44:09 följande:
    Absolut påverkas barnet av kommentarer. Det har jag inte sagt något om. Och jag tänker inte säga till min son att han inte får ha klänning för att det är "tjejkläder"... och jag rättar honom när han säger att han inte kan ha en lila tandborste för att det är en "tjejtandborste". Men... jag TYCKER inte att klänningar är för killar. Så är det bara. Det är ett plagg som tjejer har - till fint. Inte på dagis. Min son kommer få klä ut sig i klänning hemma, om han vill, och på dagis (de har utklädningskläder där) om han vill. Men han får inte gå runt i klänning som vardagskläder. Det gör inte dottern heller.
    Jag trodde absolut inte att du kom med sådana kommentarer, men jag tyckte att du skrev att din son inte får ha på sig klänning för att du inte tycker att det passar en pojke.

    Jag håller med dig om att klänningar verkar opraktiska att leka i.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 17:54:21 följande:
    Nja... jag tror inte att dagispersonalen behandlar min treåriga son annolunda för att han FÅR ha klänning på dagis. De vet ju redan att han är en pojke och - framför allt- vem han är som person. Vi behandlar honom inte heller annolunda om han skulle ha klänning hemma. Vi VET ju att det är vår son som har klänningen. Till vardags är våra barns värld just dagis och hemma. Så jag tror inte att bemötande kommer bli så annolunda om han skulle få ha på sig klänning till vardags.
    Jag hoppas att de behandlar honom som ett barn i stället för som en pojke. Det vet du bättre än jag, för jag har ju inte varit där.
  • FannyGioia
    StilaM skrev 2009-05-24 18:04:48 följande:
    Ett dagis i Gävle (tror jag) besöktes av en genuspedagog som filmade och sedan diskuterade med personalen hur de befäste könsroller varje dag. Personalen trodde sig naturligtvis inte göra detta, men förstod vikten av att granska sin pedagogok när de såg sig själva. Vi maten uppmanades till exempel flickorna att hjälpa pojkarna (skala potatis, skicka maten utan att pojkarna bad om den), pojkarna kläddes på inför uteleken medan betydligt yngre flickor tog på sig galonisarna själva. Flickorna beskrevs som "duktiga" och "snälla", medans pojkarna var "stora" och "starka". Pojkarna blev servade men tävlade också mer, medan flickorna fick lära sig att kommunicera och göra själva (och åt andra). Efter att ha upptäckt detta valde man att förändra. Vad? Ja, inte barnens kön som en del verkar vara oroliga att vi genuskärringar vill, utan pedagogiken för att låta barnen träna på det som de inte var så bra på - också. Man ville alltså inte låta egna fördomar begränsa barnen. Visst går frågan djupare än glittriga skor, men glittriga skor är naturligtvis del av det hela.
    Ja, Tittmyran i Gävle. Det finns en bok som heter "Flickor, pojkar och pedagoger" och den handlar om just den förskolans arbete. Jag har tjatat om den här boken i typ alla trådar.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-24 17:55:29 följande:
    Både ock, faktiskt. Dels så tycker jag att det ÄR en flickklädsel men främst så är det totalt opraktiskt. Därför har vår dotter inte heller klänning på dagis. För mig är klänning ett plagg som man har till fint, d v s som flickor har när de vill vara fina.
    Okej. Jag tycker fortfarande att pojkar också kan få vara fina i sina klänningar.
  • FannyGioia

    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:17:11 följande:


    Framförallt blir argumentet "så har det alltid varit" baserat på ren okunskap, så har det inte alls alltid varit. Men drar man upp historiska anekdoter blir man ju slagen i skallen istället... Heh...
    Det är inte lätt att sitta på en massa kunskap.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!