Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Arne Anka skrev 2009-05-24 15:08:00 följande:

Självklart har klass betydelse, att påstå annat är att se livet med rosa solglasögon eller hur det nu var. Men...Jag kommer från arbetarklass, där ingen i min familj/släkt har haft en akademisk examen, där alla i princip haft lågavlönade jobb inom stat/landsting/kommun.Jag har en magisterexamen i ekonomi, har en jämförelsevis hög lön, har en "fin" lägenhet, ny bil etc. Detta säger jag inte för att på något sätt skryta, utan bara för att säga följande:Det går att bryta klassmönster. Men det är SVÅRARE att komma från ett arbetarhem än ett överklass hem. Men det går. Men det handlar ju också om prioriteringar. Vill man lägga ned det där extra för att få en akademisk examen, när ingen i ens närhet förväntar sig det, ingen uppmuntrar det osv? Och här kommer faktiskt det fria valet in. I Sverige är det gratis att studera på högskola, man får fördelaktiga lån för att kunna klara uppehället. Men visst, skaffar man barn vid 19 års ålder (dels för att ens egen mamma gjorde det), visst, då blir det svårare. Men det är inte omöjligt!
    Bra. Men jag gissar att du inte direkt är tjugo år gammal!? Jag/vi växte upp i en tid då klasskillnaderna var mindre än de är idag, och var något som skulle motarbetas. Idag verkar tåget gå åt andra hållet. Men strikt talat är allt detta OT, och bara en parentes i tråden. ;)
  • Dorian Ertymexx
    fruWasberg skrev 2009-05-24 17:08:02 följande:
    Framförallt blir argumentet "så har det alltid varit" baserat på ren okunskap, så har det inte alls alltid varit. Men drar man upp historiska anekdoter blir man ju slagen i skallen istället... Heh...
  • Dorian Ertymexx
    StilaM skrev 2009-05-24 18:04:48 följande:
    Ett dagis i Gävle (tror jag) besöktes av en genuspedagog som filmade och sedan diskuterade med personalen hur de befäste könsroller varje dag. Personalen trodde sig naturligtvis inte göra detta, men förstod vikten av att granska sin pedagogok när de såg sig själva. Vi maten uppmanades till exempel flickorna att hjälpa pojkarna (skala potatis, skicka maten utan att pojkarna bad om den), pojkarna kläddes på inför uteleken medan betydligt yngre flickor tog på sig galonisarna själva. Flickorna beskrevs som "duktiga" och "snälla", medans pojkarna var "stora" och "starka". Pojkarna blev servade men tävlade också mer, medan flickorna fick lära sig att kommunicera och göra själva (och åt andra). Efter att ha upptäckt detta valde man att förändra. Vad? Ja, inte barnens kön som en del verkar vara oroliga att vi genuskärringar vill, utan pedagogiken för att låta barnen träna på det som de inte var så bra på - också. Man ville alltså inte låta egna fördomar begränsa barnen. Visst går frågan djupare än glittriga skor, men glittriga skor är naturligtvis del av det hela.
    Exakt! Och det är det här som jag försöker få fram i många olika trådar, men det verkar liksom inte gå hem att barn lär sig normer och värderingar från den stund de kan göra mer än drägla och skrika.
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:18:14 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:17:11 följande:
    Det är inte lätt att sitta på en massa kunskap.
    Jo, men det är inte lätt att försöka argumentera utifrån detta här på FL... :P
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:23:28 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:19:10 följande:
    Hey, I'm with you. Har snart stångat sönder skallen.
    Japp, förstår vad du menar... Ibland undrar jag om jag inte är så korkad som en del menar... jag fortsätter att bråka i trådar jag egentligen tröttnat på för länge sedan... :P
  • Dorian Ertymexx

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 18:28:33 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:26:10 följande:
    Brist på annat att göra förmodligen. Men med din enorma kunskap borde du väl kunna komma på nåt mer meningsfullt!!!!
    Något mer meningsfullt än att försöka påverka folk ifrån moralism, kortsynthet och hemmablindhet och därmed bespara samhället en negativ framtidstrend? Nej, jag kan faktiskt inte komma på något mer meningsfullt än det.
  • Dorian Ertymexx
    Bonanza skrev 2009-05-24 18:30:15 följande:
    Jag ser det som underhållning för mig själv. Lite som att spöa ungarna i fia med knuff. Lite väl enkelt, men kul ändå på sitt sätt.
    *skrattar* Ja, bortsett från att "ungarna" i det här fallet envisas med att de vinner fast de knappt kan spelet. ;)
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:31:27 följande:
    Känner igen det där.
    Jag tycker synd om dig i så fall. ;)
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:35:07 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:33:22 följande:
    Jag får skylla mig själv. Har egentligen en massa skolarbete att ta tag i, men det här ju så mycket... öhm... roligare.
    Ajabaja! Du får göra som många andra och låta din karl förbjuda dig från att vara här! ;)
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 18:41:39 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:38:05 följande:
    Försökte vilseleda mig själv för ett tag sedan genom att starta ett nytt projekt i hemmet. Det gick tyvärr ganska fort och nu sitter jag här igen.
    Du är för effektiv för ditt eget bästa. ;)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!