NI förstör mitt barn!
Arne Anka skrev 2009-05-24 15:08:00 följande:
Självklart har klass betydelse, att påstå annat är att se livet med rosa solglasögon eller hur det nu var. Men...Jag kommer från arbetarklass, där ingen i min familj/släkt har haft en akademisk examen, där alla i princip haft lågavlönade jobb inom stat/landsting/kommun.Jag har en magisterexamen i ekonomi, har en jämförelsevis hög lön, har en "fin" lägenhet, ny bil etc. Detta säger jag inte för att på något sätt skryta, utan bara för att säga följande:Det går att bryta klassmönster. Men det är SVÅRARE att komma från ett arbetarhem än ett överklass hem. Men det går. Men det handlar ju också om prioriteringar. Vill man lägga ned det där extra för att få en akademisk examen, när ingen i ens närhet förväntar sig det, ingen uppmuntrar det osv? Och här kommer faktiskt det fria valet in. I Sverige är det gratis att studera på högskola, man får fördelaktiga lån för att kunna klara uppehället. Men visst, skaffar man barn vid 19 års ålder (dels för att ens egen mamma gjorde det), visst, då blir det svårare. Men det är inte omöjligt!
Bra. Men jag gissar att du inte direkt är tjugo år gammal!? Jag/vi växte upp i en tid då klasskillnaderna var mindre än de är idag, och var något som skulle motarbetas. Idag verkar tåget gå åt andra hållet. Men strikt talat är allt detta OT, och bara en parentes i tråden. ;)