Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Arne Anka skrev 2009-05-25 10:05:49 följande:

Morbid Mistress skrev 2009-05-25 08:16:23 följande:
    Ok, ponera följande, på ämnet att du inte vill dela in ditt barn i grupper om pojkar och flickor (och våra barn faktiskt kommer att delas upp i grupper vare sig vi vill eller inte, såsom svarta/vita, rika/fattiga, kvinnor/män, blonda/brunetter, smala/tjocka, mammor/pappor, tuffa/nördar, håriga/kala, stadsbo/bonde)Din son kommer hem, och säger att han vill INTE vara- Vit, för att de svarta killarna på skolan är så häftiga. Så han vill också lyssna på gangsta-rap och ha stora kläder, guldkedja och keps- Fattig, för de som har mycket pengar i skolan verkar ha så kul. Så han vill ha märkeskläder.- Pojke, tjejerna har en mycket bättre sammanhållning, så tjej vill han vara. Så han vill sminka sig.- Brunhårig, blondiner verkar ha mycket roligare. Så han vill vara blond.- Tjock, de smala blir inte retade lika mycket. Så han vill bli smal.- Nörd, de tuffa på dagis verkar ha roligare på gården. Han vill bli en tuff kille.- Stadsbo, de som kommer från landet verkar ha bättre sammanhållning.Nej men Kalle säger du, det är klart att du inte behöver vara det. Det är klart att du ska få vara en individ och inte del av en speciell grupp, så du börjar fundera över hur du kan stimulera din sons utveckling gentemot att bli en individ, och kommer fram till följande:- Om min son vill bli mer svart är det nog till att införskaffa (ladda ned) lite bra gangsta-rap, och helt enkelt införskaffa lite nya kläder. Och brun utan sol kan väl inte skada en liten pojke, solaruim är definitivt inte aktuellt.- Det där med att han inte vill vara fattig är inte helt enkelt, men jag får väl helt enkelt ta lite extrapass på jobbet.- Smink finns det mycket av i huset, så det får han gärna låna hur mycket han vill.- Blonderingsmedel finns det också gott om, inga problem- Att han vill gå ned i vikt är väl bra, det mår han nog bra utav, så det blir att ta långa promenader på kvällarna.- Att bli en tuffare kille tar ju förvisso emot, det är ju ofta de tuffa som egentligen är de svaga, men visst, jag får väl ta reda på vad det är de tuffa gör och låta honom göra samma sak.- Stadsbo...? Ja, han är ju född i Stockholm, men om han vill vara som en sån som kommer från landet får jag väl fixa en talpedagog som får honom att lära sig prata bred norrländska.För att på detta sätt känner du att du får möjlighet att ge din son möjlighet att välja fritt vilken grupp han vill tillhöra (för hur vi än vrider och vänder på det tillhör han ju en grupp), helt utan att ta hänsyn till hans medfödda förutsättningar. Sagt och gjort, arbetet med att hjälpa din son bli det han vill påbörjas. Kläder införskaffas, talpedagog besöks, långa promenader tas och övertid arbetas. Efter några månader är din son äntligen sån han själv vill vara. Så du sätter på honom hans kläder i några storlekar för stort, kepsen, och guldkedjan. Det faktum att han faktiskt gått ned i vikt har dessutom gjort kläderna än större. En halvtimme senare säger du hej då till din son, och går från dagis till jobbet. På dagis kommer en liten kille in till frukosten lite sent, så alla barn har redan kommit. In i matsalen kommer en liten kille, med blonderat hår, brun utan sol i ansiktet, tungt sminkad och med hip-hip-kläder det står "Fuck the police" på. En av pedagogerna säger "Hej Kalle" varpå han på bred norrländska svarar "Jo men visst, biatch" (för det gör ju de tuffa killarna). När sedan Kalles kamraters chock har lagt sig, är deras dom, då barn är barn, och därför väldigt öppna och ärliga, inte nådig. Resten överlåter jag åt eran egen fantasi.Samtidigt, några killometer därifrån, nynnar du på en av låtarna som din son spelat på stereon den senaste tiden; "Yo, I abuse my homegirl and fuck the police. Tomorrow it's the other way around. Di-dam-di-dam-di-dam". Sedan ler du inombords, klappar dig mentalt på axeln och konstaterar att du måste vara den bästa förälder som finns...
    Wow. Försvar för ett segregerat samhälle OCH ett stort paket fördomar i ett och samma inlägg. Strongt jobbat!
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-05-24 19:18:45 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 19:06:02 följande:
    I wish! Skolarbetet är kvar...
    Aj då. ;)
  • Dorian Ertymexx
    fruWasberg skrev 2009-05-24 20:28:49 följande:
    Jo, *suck*, men ibland vill folk helt enkelt inte förstå, eller kanske inte förmår..Tittmyran i Gävle som någon nämnde är ett lysande exempel btw. på det som vi "genuskärringar" försöker förmedla. Alla som säger att de inte gör skillnad på sina barn (eller på andras), hur objektivt är det egentligen att granska sig själv..?
    Precis. Det borde göras oftare och på fler platser.
  • Dorian Ertymexx
    Clarissa83 skrev 2009-05-24 20:59:23 följande:
    Jag t ycker ni är förbannat dryga i ert framfarande faktiskt. Ingen av oss med "okunskap" har sagt att det är rätt att tracka andra pga deras val i livet. Vi har helt ärligt sagt att vi inte är beredda att sudda ut könsgränsen, för för oss känns det som det är i dagens läge helt OK och det har inget med era mobbade ungar att göra. Vi klarar oss jävligt bra utan glitterskor men bryr oss tillika skit i om ni har det på era ungar eller inte.Och jag orkar inte ens uttrycka mina åsikter i fina meningar och ord som måste slås upp i lexikon av vilken vanlig medelsvensson som helst. Jag vet vad jag tycker utan att gå tillbaka till 1800 talets historier.
    Ahem. Jo, flera stycken har faktiskt sagt just det - att om man sticker ut får man skylla sig själv.
  • Dorian Ertymexx

Arne Anka skrev 2009-05-24 21:04:37 följande:

Varav jag ibland är en ut av dem, eller iaf en person som inte vill att man helt ska bortse från kön. Varför kan inte flickorna få vara duktiga och hjälpa pojkarna, om de faktiskt ofta har utvecklats längre än de pojkarna som går i samma klass/grupp. Om man ser på detta ur ett rent genus(neutralt)perspektiv ska inte duktiga flickor uppmuntras, istället ska de "sänka" sig till pojkarnas nivå bara för att... varför? Ett annat alternativ är att låta flickor gå med äldre pojkar, men dett är ju inte heller neutralt.Vad är det för fel med att bejaka skillnader könen emellan, så länge dessa inte cementeras och blir hinder för barns utveckling? Vilket naturligtvis är väldigt svårt, jag ser dock inte det könsneutrala som den rätta lösningen.
    Fast det är ju just det - man cementerar skillnaderna!
  • Dorian Ertymexx
    Clarissa83 skrev 2009-05-24 21:11:21 följande:
    Tror ni inte att det var könsskillnader då då? Eller gick alla karlar med korsett och tyllkjolar? VIlket århundrade det än handlar om så har det varit olikheter. Förutom på stenåldern, då hade väl alla barnen döda djurpälsar på sej, men det är väl dit ni strävar.
    Ja, för man kan ju inte låta alla kläder vara unisex om de inte är djurpälsar va! Plocka av dig de svartvita glasögonen och se färgerna, vet ja'.
  • Dorian Ertymexx

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 21:14:12 följande:

Jag har kommentarer givetvis...har däremot annat att göra om dagarna än att sitta här jämt och svara på inlägg :)Förstår att alla människor har olika förutsättning i livet. Men håller fortfarande fast vid att alla väljer sin egen väg och sina egna val i livet. Vill fu leva i den "högre klassen" som det så fint kallas i livet, får du fani mej kämpa för det....annars nöjer du dig med lagom och lever där efter. Klass indelning ska givetvis finnas oavsett bakgrunden man kommer ifrån. Vissa kämpar, jobbar och offrar mer än andra.
    Det fungerar inte så. Vi kan aldrig bli överklass, hur mycket vi än kämpar. Jag kan svårligen bli arbetarklass heller, jag har fostrats i "fel" kultur för det. Visst kan jag om jag säljer min själ bli lyckad egen företagare eller fabriksarbetare, men det gör mig inte till överklass eller arbetarklass. Det är långt subtilare än så.
  • Dorian Ertymexx

Morbid Mistress skrev 2009-05-25 10:17:47 följande:

Och varför ska inte pojkarna få lära sig att klara sig själva?
    Va?
  • Dorian Ertymexx
    fruWasberg skrev 2009-05-25 10:20:27 följande:
    Jag sitter inte på någon hög häst. Jag har förvisso bara ägnat 5 veckors högskolestudier åt genus, ledarskap och kön. Vidare läser jag forskningsrapporter och gar ett stort intresse av sådana här frågor. Speciellt när jag läst rapporter där det slagits fast att vi blir behandlade olika enbart på grund av kön. I detta spelar även grupp-processer in, hur vi förväntas agera. Tex inom sjukvården har studier visat att det fanns en större benägenhet att välja den enda manliga undersköterskan till chef, just på grund av dennes kön och dels för att man inte vill sticka ut som kvinna och "tro att man är något". Dessa undersköterskor ville stanna i omsorgsrollen och nåde den som vågade sticka ut. Det var alltså kvinnorna främst som pushade mannen till en ledarroll!Lite samma sak tror jag att det blir med uppdelningen att flickor och pojkar förväntas vara på ett visst sätt. Föds det ett barn som vill gå sin egen väg, så slås detta ned för att denne inte passar in i ramen. Nu pratar jag inte om kläder, även om jag tror att det har betydelse också. Det vi förmedlar till våra barn är att man minsann inte ska sticka ut, utan bete sig och se ut som alla andra i sin grupp. Skulle alla kunna ha alla kläder, så skulle det säkert bli uppdelningar. Kanske de pojkar och flickor som hade en svart kjol på sig bildade en grupp, de som gillade prinsesskläder bildade en grupp.Jag tänker att istället för två strikta ramar, så fick vi en större ram och på köpet lärde sig barnen att det inte har att göra vilket kön man har och hur man ser ut som avgör hur man ska vara. Kankse skulle vi då få in fler män att ta hand om människor, om de märkte att det inte är fel att vara en "mjukis".Varför är utbrändhet överrepresenterat bland kvinnor? Varför väljer kvinnor lågavlönade jobb? Varför väljer en kvinna att inte söka ett jobb om hon inte uppfyller 9 av 10 (tror jag det var) kriterier, medan det för en man räcker med 4 av 10 (tror jag det var). Detta handlar självklart inte om en slump, utan att vi fostrar våra barn som "vi alltid har gjort". (Denna syn finns även representerad här i tråden, exempelvis "varför kan inte flickor/pojkar få vara flickor/pojkar". Då måste ju ni ha en stereotyp bild av hur en flicka/pojke SKA vara och det tycker jag, som har ett genustänk är fel! Jag tror att vi omedvetet ställer högre krav på våra flickor och nu pratar jag INTE om kläder, utan vi förväntar oss olika saker av dem vara för att de har en snopp eller snippa. När två pojkar leker och busar så finns en klassiker: "Ja se pojkar". När min son och dotter busar inför samma människa nämns inte buset. Man bekräftar när barnen gör som de "ska" och annars tiger man. Kommer min dotter i en klänning till dagis så får hon direkt höra hur fiiin hon är. Då klär hon sig som hon "ska". Nu tar jag ytterligheter som exempel i ett försök att åter igen förklara att det inte handlar om att göra barn könlösa, utan att få igång ett tankesätt vad ovan nämnde orättvisor mellan könen beror på. Det finns orättvisor som aven missgynnar männen på grund av våra föreställningar, men det kanske ni kan läsa på om själva.Slutlilgen att ge sig in i en diskussion på nätet och sedan mena att "man inte orkat läsa". Det är ju som om man skulle prata på tu man hand med någon som helt plötsligt satte händerna för öronen när man själv pratade.
    Jätteword!
  • Dorian Ertymexx

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 10:23:55 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-25 10:20:51 följande:
    Men då är det ditt val att inte bli det. Är det inte det tråden handlar om från början? Att visa och uppmuntra sina barn till att kunna göra, vara,b li precis den dom vill
    Jo, och klasskillnader är också ett problem, om än OT i just det här sammanhanget.

*suckar* Nej, det är inte mitt val. Jag kan försöka tills jag blöder, jag kommer aldrig kunna bli överklass. För man måste födas in i överklass för att bli överklass. Jag kan i bästa fall räknas som "nyrik" uppkomling, men fullt accepterad blir jag aldrig.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!