stresss skrev 2009-05-24 17:37:27 följande:
Jag tror att arrangerade äktenskap har lika stor eller större chans att bli lyckliga än helt spontana. Vid ett arrangerat äktenskap tänker man oftast ut i förväg hur paret ska leva, ekonomiska villkor och andra viktiga praktiska delar som kan vara svåra att komma överens om man gifter sig endast utifrån en förälskelse. Men det är stor skillnad på arrangerat äktenskap och tvångsäktenskap, även om det finn solklara fall åt bägge hållen och en stor gråzon emellan.En 10-åring kan inte på ngt sätt samtycka till sin framtida äktenskap, på samma sätt som hon eller han inte kan välja utbildning, yrke mm.Det kan inte heller en 13-åring även om 13-åringen säkert är mognare.För att samtycka till sitt egen äktenskap måste som lägst vara myndig, men helst öckså så pass gammal/mogen att man vet vilket liv man vill leva och trivs med, samt inte vara tvungen av andra skäl.Sen är det inte så bara för att äktenskapet arrangeras att paret inte lär känna varandra innan man kommer överens om och spikar allting.I många fall kan processen se ut som när många unga väljer utbildning: dom unga och föräldrarna bestämmer tillsammans även om det är ungdomarnas val; föräldrarna tar reda på information, avråder, peppar, fixar...
ja, det är ju verkligen en fördel om man får lära känna sin framtida partner först! Å andra sidan så när det är så att man vill att barnen ska gifta sig tidigt så finns inte så mycket spelrum..om jag t.ex. skulle gå med på att när min 10-åring är 15 så får han gifta sig, då kanske han måste träffa den tilltänkta då han är 14 o lära känna henne, men de är ju då ändå bara barn och mycket förändras ju med tiden. Nu har jag inte tänkt ge min tillåtelse till nåt äktenskap före barnen är 18 år, men jag vet ju att det här inte var sista gången som jag kommer bli tillfrågad av kvinnor i närheten ifall jag har planer för sonen..speciellt som många kommer från fattigare förhållanden och min son anses ju därmed som ett bra arrangemang :-/