• Marina Elena

Arrangerade äktenskap

Vad tycker ni om det? Tror ni människor kan bli lyckliga med varandra om de inte fått välja sin partner själv? Finns det fördelar och nackdelar? (började fundera över detta, igen, efter att jag fått erbjudandet om att gifta bort min 10-åring (!!!!! ) igår på en sammankomst)

• Svar på tråden Arrangerade äktenskap
  • The Man

Marina Elena skrev 2009-05-24 17:57:57 följande:

The Man skrev 2009-05-24 17:54:17 följande:
    ja, det där är väl en kulturfråga, vad et äktenskp är. De som förespråkar arrangerade äktenskp menar väl att kärlek är något flyktigt, man blir förälskad, gifter sig o skaffar barn o så en dag så är känslorna borta. Medan något som är arrangerat innebär något annat, ett åtagande..det beror väl på hur man ser på individen också..som någon som ska ha egen individuell lycka eller någon som ska göra det bäta för storfamiljen
    Ja, det är säkert till stor del en kulturfråga.

Jag noterade dock att du inte kommenterade första stycket i mitt inlägg, det om att inte kunna påverka något själv pga t ex låg ålder.

Var det pga att du håller med mig eller missade du helt enkelt den raden?
  • Marina Elena

The Man skrev 2009-05-24 18:01:21 följande:

Marina Elena skrev 2009-05-24 17:57:57 följande:
    Ja, det är säkert till stor del en kulturfråga. Jag noterade dock att du inte kommenterade första stycket i mitt inlägg, det om att inte kunna påverka något själv pga t ex låg ålder.Var det pga att du håller med mig eller missade du helt enkelt den raden?
    ja, jag tycker ju inte att man ska gifta sig före man gått ut gymnasiet, varken som flicka eller pojke. Man får för dålig chans i samhället med jobb o så ifall man inte har gymnasiekompentens och en del tycker att flickor inte behöver det för "de ska ju ändå vara hemma" och därför kan de gifta sig tidigare än pojkar men så tänker inte jag kring flickor
  • The Man

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:03:24 följande:

ja, jag tycker ju inte att man ska gifta sig före man gått ut gymnasiet, varken som flicka eller pojke. Man får för dålig chans i samhället med jobb o så ifall man inte har gymnasiekompentens och en del tycker att flickor inte behöver det för "de ska ju ändå vara hemma" och därför kan de gifta sig tidigare än pojkar men så tänker inte jag kring flickor
    Låter som en sund inställning tycker jag! Alla individer ska ju ha chans till ett någorlunda lika utgångsläge vad beträffar utbildning.
  • Marina Elena

The Man skrev 2009-05-24 18:05:16 följande:

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:03:24 följande:
    Låter som en sund inställning tycker jag! Alla individer ska ju ha chans till ett någorlunda lika utgångsläge vad beträffar utbildning.
    ja, och det blir svårare ifall man gifter sig för oftast förväntas det ju då att man ska skaffa barn också. Jag gifte mig då jag var 17 o fick barn då jag var 18, och hann inte slutföra gymasiet men jag var tjurig o läste in det sen..men så enkelt är det inte för alla. Och vissa tjejer kan t.ex ha en man som inte vill att de ska gå i skolan eller jobba, o killarna kanske inte kan gå i skolan för de måste försörja familjen, så det är verkligne inte bra att gifta bort barn unga.
  • BlommyNess12

Självklart kan man nog bli lycklig i arrangerade äktenskap, men jag skulle aldrig arrangera ett äktenskap för min son, eller gå med på att gifta mig i ett arrangerat äktenskap.

Jag har först nu börjat fundera på om jag kanske vill gifta mig med min sambo, och då har vi snart varit tillsammans i fyra år, bor ihop och har barn. Så arrangerat äktenskap känns inte som något för mig. Alls.

• Marina Elena
    BlommyNess12 skrev 2009-05-24 18:11:17 följande:
    Självklart kan man nog bli lycklig i arrangerade äktenskap, men jag skulle aldrig arrangera ett äktenskap för min son, eller gå med på att gifta mig i ett arrangerat äktenskap.Jag har först nu börjat fundera på om jag kanske vill gifta mig med min sambo, och då har vi snart varit tillsammans i fyra år, bor ihop och har barn. Så arrangerat äktenskap känns inte som något för mig. Alls.
    men vad är skillnaden mellan att vara sambo med nån o vara gift? man lever ju ändå stadigt ihop med någon och vill ha en framtid ihop och man har kanske barn
  • BlommyNess12

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:13:36 följande:

men vad är skillnaden mellan att vara sambo med nån o vara gift? man lever ju ändå stadigt ihop med någon och vill ha en framtid ihop och man har kanske barn
    Gifta mig, det tänker jag bara göra en gång,
    flytta ihop med någon, det gör man för att testa så att det fungerar i längden innan man gifter sig..
  • Marina Elena
    Gifta mig, det tänker jag bara göra en gång,flytta ihop med någon, det gör man för att testa så att det fungerar i längden innan man gifter sig..
    fast du har ju skaffat barn med karln..är inte det större än att gifta sig?
  • BlommyNess12

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:18:44 följande:

fast du har ju skaffat barn med karln..är inte det större än att gifta sig?
    Jo, det är större än att gifta sig, men det var en "olycka", och inget planerat. Ett äktenskap planerar man.

Och sen vet jag inte ännu om jag vill gifta mig överhuvudtaget, jag har ju som sagt börjat fundera på det.
  • Marina Elena
    Jo, det är större än att gifta sig, men det var en "olycka", och inget planerat. Ett äktenskap planerar man.Och sen vet jag inte ännu om jag vill gifta mig överhuvudtaget, jag har ju som sagt börjat fundera på det.
    aha

ja, jag vet att din ståndpunkt är vanlig här i sverige, själv har jag svårt att förstå skillnaden egentligen..man bor ihop o planerar sitt liv tillsammans Men ifall nu dina föräldrar introducerat dig för din sambo, hade du då inte velat ha honom?
Svar på tråden Arrangerade äktenskap