• Marina Elena

Arrangerade äktenskap

Vad tycker ni om det? Tror ni människor kan bli lyckliga med varandra om de inte fått välja sin partner själv? Finns det fördelar och nackdelar? (började fundera över detta, igen, efter att jag fått erbjudandet om att gifta bort min 10-åring (!!!!! ) igår på en sammankomst)

• Svar på tråden Arrangerade äktenskap
  • riskakan

Jag ser främst två problem med arrangerade äktenskap:

1) Om den tillfrågade av någon anledning inte vågar säga nej, så blir det ett slags tvång ut av det hela.

2) Om den tillfrågade själv träffar någon h*n faller för, kanske denna inte accepteras, för att det inte är familjen som har valt den personen?

Det är lätt att säga att arrangerade äktenskap är OK under vissa omständigheter, men är det så enkelt? Borde inte alla få välja partner själva? Och då menar jag både välja bort och att aktivt kunna VÄLJA någon. Inte bara rätta sig efter vad släkten säger, även om man kan säga nej.

Att familjen/släkten/vännerna presenterar en för någon de tror skulle passa, tycke uppstår och man bestämmer sig för att försöka tillsammans, är inte samma sak tycker jag. Då är det ju inte andra som arrangerar eller fattar beslutet, utan man själv. Det enda man har fått är lite hjälp på traven. Det är enligt mig inte konstigare än att sätta ut en kontaktannons eller träffa någon på krogen, snarare stabilare i vissa fall.

• BlommyNess12

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:23:19 följande:

aha ja, jag vet att din ståndpunkt är vanlig här i sverige, själv har jag svårt att förstå skillnaden egentligen..man bor ihop o planerar sitt liv tillsammans Men ifall nu dina föräldrar introducerat dig för din sambo, hade du då inte velat ha honom?
    Antagligen inte, han var en del av mitt tonårsuppror
  • Marina Elena
    riskakan skrev 2009-05-24 18:24:14 följande:
    Jag ser främst två problem med arrangerade äktenskap:1) Om den tillfrågade av någon anledning inte vågar säga nej, så blir det ett slags tvång ut av det hela.2) Om den tillfrågade själv träffar någon h*n faller för, kanske denna inte accepteras, för att det inte är familjen som har valt den personen?Det är lätt att säga att arrangerade äktenskap är OK under vissa omständigheter, men är det så enkelt? Borde inte alla få välja partner själva? Och då menar jag både välja bort och att aktivt kunna VÄLJA någon. Inte bara rätta sig efter vad släkten säger, även om man kan säga nej.Att familjen/släkten/vännerna presenterar en för någon de tror skulle passa, tycke uppstår och man bestämmer sig för att försöka tillsammans, är inte samma sak tycker jag. Då är det ju inte andra som arrangerar eller fattar beslutet, utan man själv. Det enda man har fått är lite hjälp på traven. Det är enligt mig inte konstigare än att sätta ut en kontaktannons eller träffa någon på krogen, snarare stabilare i vissa fall.
    ja, dessa problem är ju vanliga. Jag var själv utstött från familjen i nästan ett år för att jag valde min partner själv då jag var tonåring. De skulle inte ens hjälpa mig med vårt barn, sa de i början.
  • Marina Elena
    Antagligen inte, han var en del av mitt tonårsuppror
    haha..då förstår jag
  • riskakan

Och nej, man blir inte alltid lyckligare med en partner man har hittat själv. Men chansen är betydligt större än om man bara blir bortgift med någon man knappt ens känner.

• BlommyNess12

Marina Elena skrev 2009-05-24 18:27:07 följande:

haha..då förstår jag
    Hehe
    Nejmen det är klart, hade vi blivit presenterade för varandra av mina föräldrar typ "Hej har du träffat min kompis Ted" eller något så hade jag velat ha honom.
    Hade de sagt "Hej, har du träffat min kompis Ted, har ni lust att gifta er?" så hade jag antagligen sprungit 10 mil norrut och gömt mig.
  • Tygtiiger

Jag hade iofs litat på att min mamma hade letat rätt på en bra man åt mig om hon hade haft i uppgift att välja, hon hade valt vääääldigt petigt.

Samtidigt är jag oerhört nöjd med att ha valt själv och att jag har alla möjligheter att avsluta äktenskapet om det inte fungerar, utan att släktens prestige står på spel.

Det finns nog för- och nackdelar med alla system. Om jag ska kunna acceptera arrangerade äktenskap måste vissa villkor vara uppfyllda:

1: de som gifter sig ska vara myndiga
    2: de som gifter sig ska ha haft alla möjligheter att neka till äktenskap med den tilltänkte, och fått träffas först
    3: det ska finnas möjligheter att avsluta äktenskapet om det inte fungerar utan att någon tappar ansiktet.

Jag är iofs gift med en man som min mor hade valt åt mig om hon fått arrangera mitt äktenskap. Det bästa av två världar.

• spillkråka

HAHA tänk om min mamma skulle valt man åt mig... huga.. hon gillar bara de slemmiga killarna!

• Reglementet

Arrangerat är ju inte så farligt, det är när det blir tvång med i bilden, som det är farligt.

Tänk själv hur många arrangerade förhållanden det finns i Sverige. Jag tycker du ska träffa den här personen, ni skulle passa sååååååååå bra ihop.

• Marina Elena
    spillkråka skrev 2009-05-24 18:40:54 följande:
    HAHA tänk om min mamma skulle valt man åt mig... huga.. hon gillar bara de slemmiga killarna!
    hahaha
Svar på tråden Arrangerade äktenskap