riskakan skrev 2009-05-24 18:24:14 följande:
Jag ser främst två problem med arrangerade äktenskap:1) Om den tillfrågade av någon anledning inte vågar säga nej, så blir det ett slags tvång ut av det hela.2) Om den tillfrågade själv träffar någon h*n faller för, kanske denna inte accepteras, för att det inte är familjen som har valt den personen?Det är lätt att säga att arrangerade äktenskap är OK under vissa omständigheter, men är det så enkelt? Borde inte alla få välja partner själva? Och då menar jag både välja bort och att aktivt kunna VÄLJA någon. Inte bara rätta sig efter vad släkten säger, även om man kan säga nej.Att familjen/släkten/vännerna presenterar en för någon de tror skulle passa, tycke uppstår och man bestämmer sig för att försöka tillsammans, är inte samma sak tycker jag. Då är det ju inte andra som arrangerar eller fattar beslutet, utan man själv. Det enda man har fått är lite hjälp på traven. Det är enligt mig inte konstigare än att sätta ut en kontaktannons eller träffa någon på krogen, snarare stabilare i vissa fall.
ja, dessa problem är ju vanliga. Jag var själv utstött från familjen i nästan ett år för att jag valde min partner själv då jag var tonåring. De skulle inte ens hjälpa mig med vårt barn, sa de i början.