• Marina Elena

Arrangerade äktenskap

Vad tycker ni om det? Tror ni människor kan bli lyckliga med varandra om de inte fått välja sin partner själv? Finns det fördelar och nackdelar? (började fundera över detta, igen, efter att jag fått erbjudandet om att gifta bort min 10-åring (!!!!! ) igår på en sammankomst)

• Svar på tråden Arrangerade äktenskap
  • stresss

Marina Elena skrev 2009-05-24 17:41:51 följande:

ja, det är ju verkligen en fördel om man får lära känna sin framtida partner först! Å andra sidan så när det är så att man vill att barnen ska gifta sig tidigt så finns inte så mycket spelrum..om jag t.ex. skulle gå med på att när min 10-åring är 15 så får han gifta sig, då kanske han måste träffa den tilltänkta då han är 14 o lära känna henne, men de är ju då ändå bara barn och mycket förändras ju med tiden. Nu har jag inte tänkt ge min tillåtelse till nåt äktenskap före barnen är 18 år, men jag vet ju att det här inte var sista gången som jag kommer bli tillfrågad av kvinnor i närheten ifall jag har planer för sonen..speciellt som många kommer från fattigare förhållanden och min son anses ju därmed som ett bra arrangemang :-/
    Ja, jag skulle svara att innan sonen blir myndig och själv börjar intressera sig för äktenskap så tänker inte du komma överens med någon!
    Sen kan du, om det känns aktuellt då, ta upp ämnet med sonen, och erbjuda dig att vara behjälplig om han så önskar och om du känner dig bekväm i det.
  • Marina Elena
    Myndighetschefen skrev 2009-05-24 17:45:35 följande:
    The Man skrev 2009-05-24 17:38:15 följande:
    Arrangerade äktenskap behöver nödvändigtvis inte alltid handla om tvångsäktenskap. Tvärtom, i dom flesta arrangerade äktenskap frågar man både mannen och kvinna om han/hon kan tänkas gifta sig med den andra personen. Blir svaret är ett nej, så går släkten vidare och försöker hitta en "bättre" partner".Så gör om, gör rätt.
    ja, så har det varit för mig. När jag var 16 så blev jag tillfrågad om en kille i vår släkt, men jag sa nej..sen blev det så att jag rymde med en kille som inte alls var godkänd hmmm..sen när jag skilt mig o ville ha en ny man så blev jag tillfrågad om min nuvarande, o vi träffades o gillade varann
  • Marina Elena
    Ja, jag skulle svara att innan sonen blir myndig och själv börjar intressera sig för äktenskap så tänker inte du komma överens med någon!Sen kan du, om det känns aktuellt då, ta upp ämnet med sonen, och erbjuda dig att vara behjälplig om han så önskar och om du känner dig bekväm i det.
    ja, det var ett bra svar. Jag tror inte min son kommer vilja ha något arrangerat, han vill nog välja själv och det kan nog hända han väljer en svenska, han gillar blonda tjejer hahahaha
  • The Man
    Myndighetschefen skrev 2009-05-24 17:45:35 följande:
    The Man skrev 2009-05-24 17:38:15 följande:
    Arrangerade äktenskap behöver nödvändigtvis inte alltid handla om tvångsäktenskap. Tvärtom, i dom flesta arrangerade äktenskap frågar man både mannen och kvinna om han/hon kan tänkas gifta sig med den andra personen. Blir svaret är ett nej, så går släkten vidare och försöker hitta en "bättre" partner".Så gör om, gör rätt.
    Myndighetschefen har givetvis en poäng där. Förutsatt att de parter som avses i det arrangerade äktenskapet har möjlighet och frihet att säga nej och inte blir tvingade så är det inget som hindrar att man arrangerar så att två individer på ett tidigt stadium blir introducerade för varandra och får chans att bli vänner. Vad DET sedan kan leda till är en annan sak.De kanske rent av blir kära i varandra...

Tycker bara att det känns lite obehagligt att anledningen till att man låter de två lära känna varandra sker under sådan "förtecken", dvs att man hoppas på att de en dag skall gifta sig...
  • Marina Elena

The Man skrev 2009-05-24 17:50:25 följande:

Myndighetschefen har givetvis en poäng där. Förutsatt att de parter som avses i det arrangerade äktenskapet har möjlighet och frihet att säga nej och inte blir tvingade så är det inget som hindrar att man arrangerar så att två individer på ett tidigt stadium blir introducerade för varandra och får chans att bli vänner. Vad DET sedan kan leda till är en annan sak.De kanske rent av blir kära i varandra...Tycker bara att det känns lite obehagligt att anledningen till att man låter de två lära känna varandra sker under sådan "förtecken", dvs att man hoppas på att de en dag skall gifta sig...
    varför är det otäckt? äktenskap och kärlek är ju något bra
  • bitte67

Svårt att säga.

Hade några klasskamrater i högstadiet som blev bortgifta när de var 16-18 år (alltså inte samma person). De fick alltså inte välja själva. En av dem blev gift med en kusin, som från första början misshandlade henne och behandlade henne allmänt illa. De skilde sig sedan och hon gifte om sig med en man som hon själv fick välja. Efter 20 år är de fortfarande gifta.

Den andra blev också gift med en släkting och de blev väldigt kära och lyckliga och är fortfarande gifta. Dessa två tjejer är syskon.

Den tredje tvingades gifta sig med en man som bodde i USA (men landsman till henne). Och tvingades flytta dit fast hon inte ville. Hon var mycket olycklig och bitter när jag senast hörde av henne. Om de fortfarande är gifta har jag ingen aning om. Vad jag vet däremot är att alla hennes yngre syskon (hon var äldst) fick sedan välja sin egen partner utan inblandning av familjen.

• The Man

Marina Elena skrev 2009-05-24 17:51:32 följande:

varför är det otäckt? äktenskap och kärlek är ju något bra
    Alltid läskigt när andra har baktankar med ett arrangemang man själv har svårt att påverka pga t ex låg ålder.

Och så är väl grundtanken, åtminstone såsom jag fått lära mig inom svenska trosbekännelsen, att äktenskap skall ske i kärlekens tecken och inte för pengar. Dvs för att någon är "ett gott parti på grund av bra utbildning och inkomst"....
  • Marina Elena

The Man skrev 2009-05-24 17:54:17 följande:

Marina Elena skrev 2009-05-24 17:51:32 följande:
    Alltid läskigt när andra har baktankar med ett arrangemang man själv har svårt att påverka pga t ex låg ålder.Och så är väl grundtanken, åtminstone såsom jag fått lära mig inom svenska trosbekännelsen, att äktenskap skall ske i kärlekens tecken och inte för pengar. Dvs för att någon är "ett gott parti på grund av bra utbildning och inkomst"....
    ja, det där är väl en kulturfråga, vad et äktenskp är. De som förespråkar arrangerade äktenskp menar väl att kärlek är något flyktigt, man blir förälskad, gifter sig o skaffar barn o så en dag så är känslorna borta. Medan något som är arrangerat innebär något annat, ett åtagande..det beror väl på hur man ser på individen också..som någon som ska ha egen individuell lycka eller någon som ska göra det bäta för storfamiljen
  • stresss

The Man skrev 2009-05-24 17:50:25 följande:

Myndighetschefen har givetvis en poäng där. Förutsatt att de parter som avses i det arrangerade äktenskapet har möjlighet och frihet att säga nej och inte blir tvingade så är det inget som hindrar att man arrangerar så att två individer på ett tidigt stadium blir introducerade för varandra och får chans att bli vänner. Vad DET sedan kan leda till är en annan sak.De kanske rent av blir kära i varandra...Tycker bara att det känns lite obehagligt att anledningen till att man låter de två lära känna varandra sker under sådan "förtecken", dvs att man hoppas på att de en dag skall gifta sig...
    Att man planerar sitt liv utifrån rationella perspektiv och inte bara känslorna man har i stunden behöver inte vara negativt.
    Är betydligt mer bekymrad för alla unga som blir jätteförälskade och ger upp hela sitt liv och sina framtidsdrömmar eftersom man måste "lyssna på sina känslor".
    Det kan bli väldigt fel om man har råkat förälska sig i ng som kräver att man ger upp sina drömmar, i en misshandlande person eller en person som är kriminell eller med missbruksproblem.
    De flesta unga väljer livspartner utifrån utseende eller att man bara råkar bli ihop, inte utifrån om det är rätt person, som delar en värderingar och livsstil.
  • Marina Elena
    Att man planerar sitt liv utifrån rationella perspektiv och inte bara känslorna man har i stunden behöver inte vara negativt. Är betydligt mer bekymrad för alla unga som blir jätteförälskade och ger upp hela sitt liv och sina framtidsdrömmar eftersom man måste "lyssna på sina känslor".Det kan bli väldigt fel om man har råkat förälska sig i ng som kräver att man ger upp sina drömmar, i en misshandlande person eller en person som är kriminell eller med missbruksproblem.De flesta unga väljer livspartner utifrån utseende eller att man bara råkar bli ihop, inte utifrån om det är rätt person, som delar en värderingar och livsstil.
    hmmm..ja, jag valde min första man för att vi råkade bli ihop..sen visade det sig att han var våldsam också..jättebra..NOT. Jag har det bättre nu med min "arrangerade" make
Svar på tråden Arrangerade äktenskap