• Anonym

Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)

Hej,

Trodde jag hade koll på det här med relationer - det är ju bara att prata med varandra så löser sig allt. Eller hur?

Men nu blev allt bara fel.

Denna "långhelg" fyllde jag jämnt. Inget speciellt egentligen - inget stort firande utan bara de obligatoriska släktningarna.

Sambon hade antytt att han hade lite bekymmer med present till mig eftersom han ville lägga så mycket pengar - och för ett par veckor sen lades ett varsel på hans arbetsplats vilket KAN komma att påverka vår ekonomi. Jag sa att han skulle göra det som kändes bäst. Jag väntar mig ingen dyr present men jag vill inte att du ska behöva snåla och känna att du ger bort något du egentligen inte vill ge mig. Så sa jag.

Jag började ju undra vad han gick och tänke på...

Ett par dagar innan min födelsedag fick jag en UNDERBAR blomma i förskott. Helt fantastisk är den (och jag tror den kostade några hundralappar - om vi nu ska prata pengar).

Så kom födelsedagen. Hade lite ångest dagarna innan för att så många ringde och sa att de inte kunde komma - var ledsen över det helt enkelt.

Svärföräldrarna var på besök för övrigt. Jag låg och väntade en stund (ca 1 timme) i sängen efter att sambon gått upp. Tänkte att han kanske skulle komma in o gratta mig på sängen. Ingen kom och jag hörde hur alla åt frukost i köket...

Jag gick upp för jag ville ju inte sitta helt själv och äta frukost. Sambon hade tydligen tänkt ge mig sovmorgon och var på väg in till mig med ett paket - men jag var ju uppe så jag gick inte och la mig igen.

Paketet öppnade jag vid frukostbordet.

Det var en hushållsvåg.
    En fin digital en. En ordentlig uppgradering från den analoga som jag fått av min mamma.

Jag blev INTE glad och hade lite bekymmer att hantera situationen med svärföräldrarna stirrande på mig.

"vad bra - då kan jag ju väga köttfärsen" säger jag...

Sambon ser troligtvis att jag inte ler så stort. Han börjar babbla om att det är för att jag tycker det är så roligt att baka bröd (inte sant - jag bakar för att jag har tid att spara pengar på det viset).

Resten av dagen förlöper ganska smärtfritt. Hela förmiddagen försöker jag undvika min sambo för jag blir bara ledsen när jag tänker på vad jag fått. PÅ eftermiddagen kommer gäster och det blev riktigt trevligt.

På natten kan jag inte sova utan jag ligger och gråter och somnar först vid 2-tiden.

Det ska nämnas här också att vi har haft OTALIGA samtal om att han inte delar sitt liv med mig utan får mig att känna mig som en hushållerska (jag går hemma för tillfället).

Är jag löjlig? Otacksam? Girig?

Jag vill inte tro det - för jag kan helt ärligt säga att om jag bara fått blomman och inget paket så hade jag inte blivit såhär besviken. Och vågen var fin så jag hade säkert uppskattat den om jag fått den förra året, eller om jag fått den av ett syskon eller mina föräldrar.

Hur resonerar resten av världen?
    Är det OK att ga bort köksartiklar till sin älskade på en jämn födelsedag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 15:03
    Tack för alla hjälpande ord.

Jag är en tjej med förväntningar i ett förhållande som kräver lite jobb. Jag vet nu, vilket jag var inee på från början oxå, att min besvikelse inte handlar om presenten i sig utan om att jag inte tycker att min sambo förstår mig.

Vi har börjat prata och reda i det. Vågen är tillbakalämnad och även om fokus hamnat lite väl mycket på födelsedagspresenten så tror jag att vi snatr är på rätt väg med resten också.

Har sagt så många gånger vad som behöver ändras i förhållandet för att jag ska må bättre - och samtidigt har jag försökt få honom att berätta vad jag kan göra från min sida för att få honom att må bättre - han har inga svar tyvärr...

Det här var en droppe som närapå fick bägaren att rinna över. Jag tror att det kan vara början på en positiv spiral det här - kanske är han mer intresserad av att lyssna på mig och att själv säga till om vad som behöver ändras på nu efter att han "fått tillbaks" en present. Jag vet att det satte fart på hans tankar ialla fall.

• Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)
  • Jag är den bästa mamman dom har

Vet inte riktigt vad jag ska säga men när jag fyllde 30 fick jag en hushållsmaskin och jag vart jätteglad över den även om det va till hushållet samt så var det flera och delade på den kostnaden så det var inte bara från min man. Jag tycker personligen man ska vara glad över det lilla man får men alla är olika

021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 malinsgraviditet.blogg.se
  • malin21

ja jag tycker det e löjligt..
    men han hade kanske kunnat köpa något annat..

hade du ej önskat dig något då?

det e nog bäst å önska sig om man blir ledsen över vad man får??

jag hade spelat glad....

• fågelfelix

Jag hade nog blivit rätt besviken om jag fått ett köksredskap eller städredskap i present av min man. På min födelsedag vill jag få något lite...extra som ska lyxa upp min tillvaro lite. Något personligt som jag själv inte skulle kosta på mig. Så jag förstår dig och hur du resonerar kring din sambos val av present.

• Mammut och Papput

Jag kan tänka mig om att detta bottnar i er relation och har inte ås mycket med din födelsedag att göra. På födelsedagar har man förhoppningar och förväntningar, när de inte går i uppfyllelse är det såklart ett nederlag. Du ville ha uppskattning och fick en hushållsvåg som du knappast fick bekräftelse för. Förstår vad du menar och hur du känner. Men jag tycker att du ska prata med din man om dina känslor. Tror inte att din sorg handlar om att du fick en dålig födelsedagspresent.

När du pratar med honom ska du inte hoppa på han med att han är oduglig, och han hjälper inte till och han gör inget osv. Säg istället hur du känner och hur du upplever ditt liv utifrån hur ni lever nu. Han måste få en chans att själv förstå att du inte mår bra.

• Anonym (M)

Jag tror inte att jag skulle uppskatta köksredskap till födelsedagen. Jag skulle kanske lite ta det som att jag inte har något liv förutom köksarbete...
    Men då har jag inte så bra erfarenheter av födelsedagar, så jag orkar inte ens bry mej mera.

Fyllde 17: Min mamma berättar att hon tagit livet av mina 3 katter... tack...

Fyllde 18: Satt fast ensam mitt ute i ingenstans efter att min (ex)pojkvän lurat mej. Jag sa att jag ville vara i min hemstad med kompisarna eftersom han säkert ändå skulle vara på åkern hela dan. Men neeej, han lovade dyrt och heligt att han skulle vara med mej, det var ju min födelsedag!! Men vad händer... jo jag vaknar, han är borta, och det ända jag ser av honom på hela dagen är när han snabbt öppnar dörren, kastar en handduk på mej och hälsar grattis Från Hans Mamma! Så jag firade min 18 års dag ensam och övergiven långt från kompisarna utan möjlighet att ta mej därifrån. Jag fick inte ens någon present av honom... tack igen...

Fyllde 20: Blir mobbad och retad av min andra (ex)pojkvän för att jag inte är tonåring mera, jag är gammal, när börjar jag få gråa hår, ska du inte sitta i gungstolen och sticka, du är ju så gammal o.s.v. (han var 19)... tack, jag ger upp...

Om det inte vore för min sambo och hans familj skulle jag inte ens komma ihåg min egen födelsedag.

• Grizelda

Jag förstår att du är besviken, men samtidigt tror jag att din sambo menade väl. Jag har diskuterat många gånger med vänner och bekanta varför det är så känsligt att ge (vissa) kvinnor hushållsprylar i present, för det ÄR känsligt, även om jag inte kan förklara varför. Det är ju inget konstigt att t ex ge en man en borrmaskin i present, och den kommer ju säkert att användas i hemmet, precis som en hushållsvåg. Jag tror du själv är inne på rätt spår, när du beskriver att din man tror att du gillar att baka bröd, när du egentligen gör det för att spara pengar. Jag skulle också bli sk-tsur om jag fick köksartiklar i present utan att ha önskat mig det, för jag är inte INTRESSERAD av bak och mat, utan ser det som något nödvändigt och tråkigt. Den som ger mig slevar och karotter känner alltså inte mig, eller bryr sig inte helt enkelt.

Jag kan dra en liten parallell till när jag själv fyllde jämnt för många år sedan. En kort tid innan hade jag fått mitt första barn. Många släktingar kom med babysaker i present, till MIG, på MIN 25-årsdag! Nallar och bilar och grejor... Då blev jag lite ledsen även om jag dolde det, och kände mig hemskt barnslig och otacksam, för de menade ju väl...

• Mammut och Papput

Det är ju surt att få en present som är kopplat till dina måsten. Att äta bröd och laga mat är ett måste. En borrmaskin är inget måste utan en hobby. Jämförbart vore det väl om maken fick en liten återvinningsstation att ha under diskbänken. Visst, jättepraktiskt och bra men den kan man väl köpa någon annan gång. En födelsedag tycker jag ska vara en dag där man uppskattar varandra personligen och romantiskt. Kanske han tyckte det var att uppvakta dig personligen att ge dig en våg eftersom att du bakar mycket?

• rosyposy

Nä jag tycker inte det var löjligt men som ovanstående skribent säger så ligger det nog mer bakom detta än bara att du fick en hushållsvåg. Presenten bekräftar liksom det du känner: att du är en hushållerska. Hade situationen innan varit annorlunda kanske du inte blivit lika besviken? Men visst sjutton hade jag också grinat om jag fick en hushållsvåg. Sånt kan man köpa själv (om man nu ens vill ha det). Födelsedagar ska ju vara tillfället då man får lite personliga saker som man normalt sett kanske inte lägger pengar på, något som BARA är till en själv.

• NadiaMi

Men han hade ju iallafall tänkt till.

Han har märkt att du har bakat och har väl inte gjort kopplingen till att du "gör det för att spara pengar" utan har väl trott att du gör det för att det är roligt, för bröd anses ju inte vara så värst dyrt generellt sett.
    Dessutom blir hemmabakat bröd mycket godare, och det är väl trevligt att han visar uppskattning för det du gör genom att göra vägningen lättare.

Det känns som en typiskt manlig sak.
    En elektronisk makapär som gör något i hushållet lättare att göra helt enkelt.

Jag kan iofs också förstå att du är besviken för man vill ju gärna ha något lite mer personligt i födelsedagspresent än något som 'går till hushållet' fast tanken var god från hans sida så försök komma över det.

• Anonym

Mammut och Papput skrev 2009-05-25 10:15:20 följande:

Jag kan tänka mig om att detta bottnar i er relation och har inte ås mycket med din födelsedag att göra. På födelsedagar har man förhoppningar och förväntningar, när de inte går i uppfyllelse är det såklart ett nederlag. Du ville ha uppskattning och fick en hushållsvåg som du knappast fick bekräftelse för. Förstår vad du menar och hur du känner. Men jag tycker att du ska prata med din man om dina känslor. Tror inte att din sorg handlar om att du fick en dålig födelsedagspresent.När du pratar med honom ska du inte hoppa på han med att han är oduglig, och han hjälper inte till och han gör inget osv. Säg istället hur du känner och hur du upplever ditt liv utifrån hur ni lever nu. Han måste få en chans att själv förstå att du inte mår bra.
    Jag tror du har rätt här. Just det ätt jag förklarat för honom så mååånga gånger att jag är mycket mer än en hushållerska men upplever att han inte ser det...

Vi har pratat om detta så många gånger och jag trodde verkligen att han förstod mig - att jag mår dåligt av att gå hemma och av att han inte delar sina tankar och sina lediga dagar med mig. Hushållsvågen blev liksom ett kvitto på att inget jag sagt har nått fram...

Och mycket av min reaktion berodde också på att han sen berättar så vitt och brett för sin mamma att jag tycker det är sååå roligt att baka bröd...

Jag trodde han kände mig bätre än så.
    malin21 skrev 2009-05-25 10:12:29 följande:
    ja jag tycker det e löjligt..men han hade kanske kunnat köpa något annat..hade du ej önskat dig något då?det e nog bäst å önska sig om man blir ledsen över vad man får??jag hade spelat glad....
    Visst hade jag önskat mig saker - lite i förbigående sådär för att hjälpa honom på traven. Men han har inte ställt frågan en enda gång.

Fotvård
    Massage
    en speciell lampa från IKEA
    parfym

osv.

Antydde även att det skulle vara kul med en kamera som inte har trasig batterilucka - men en sån dyr present hade jag inte direkt hoppats på.

Som sagt - bara blomman var något jag blev glad över. Och så fick jag en ask alladinhjärtan också

Blomman var fantastisk - och han överträffade sig själv - det var kanske 4:e eller 5:e gången jag fick en blomma av honom - under 9 års förhållande.
Svar på tråden Besviken efter födelsedag - larvig? (långt)